• سه‌شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95121006595
  • خبرنگار : 71157

در رثای شاعری که از شعر و شهر گریخت

در رثای شاعری که از شعر و شهر گریخت

«کتابِ بهرام اردبیلی» اثری است که به‌تازگی منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، در معرفی ناشر از این کتاب عنوان شده است: این کتاب که گفت‌وگوی داریوش کیارس با این شاعر شهیر است، بی‌گمان بخشی از تاریخ شفاهی ادبیات و شعر معاصر ماست، گفت‌وگویی صریح، بی‌پرده و صادقانه که بهرام اردبیلی در سال‌های آخرینِ حیاتش از ادبیات عصر و نسل خود و از یاران و همراهانش می‌گوید. کتاب، علاوه بر دو گفت‌وگوی بلند با شاعر، شامل شعرهایی تازه‌یاب و برخی اسناد و نامه‌هایی است که برای اولین‌بار روی انتشار می‌بینند. در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:
«بهرام اردبیلی، در این سرزمین کم زیست، کم شعر گفت، کم بود. کتاب چاپ نکرد، اما کتابی ساخت از زندگی‌ خودش برای ما. از شاعران پیشتاز دهه‌ چهل بود. همان که به نام شاعران «شعر دیگر» معروف‌اند... تا بیست و چندسالگی در اینجا زندگی کرد. بعد سی و چند سال آواره‌ زمین شد. جز یک دو بار، یا یک دو بار بیشتر، دیگر نیامده بود. شاعر ما، از باختر و خاور زمین تجربه‌ها اندوخت، اما کتاب را ترک کرد و نوشتن را هم. چون آرتور رمبو جوانی‌ خود را در شعر تباه می‌دید. همچون رمبو، در جوانی از شعر و از شهر، گریخت. در کودکی قالیبافی می‌کرد. یتیم، برای خرید دفتر و کتاب دبستان، تابستان‌ها قالی می‌بافت... زود ازدواج کرد. زود از قید و بند ازدواج گریخت و از راه پاکستان و افغانستان، با پای پیاده و با کشتی به هند رفت. در آنجا، ده سال یوگی بود. ده سال طبال بود. در قبیله‌های میان راه طبل می‌زد. ده سال.
اولین کسی بود که با لباس و هیأت هیپی‌ها، در خیابان‌های اردبیل، در سال‌های 48 و 1347 راه رفت. باز به هند رفت. جهان را گشت. در جزایر قناری جایی برای ماندن یافت. آخرین‌بار که به تهران آمده بود سال هزار و سیصد و هشتاد و سه، با ما گفت‌وگو کرد. دو هفته‌ای اینجا بود. داشت که می‌رفت، می‌خواست بیاید و در آبگرم‌های اطراف اردبیل حظ بِبرد. نتوانست. نشد. کالبد او به سن پایانی‌اش رسیده بود. در آنجا ـ جزایر قناری ـ برای خود گوری کند تا به خاکش بسپارند. بعد دید که برادر و خواهرها، در ایران تا همیشه چشم‌انتظار خواهند ماند. آمد به اینجا. به کسان خود گفت، دوستان را خبر نکنید آمده‌ام تا بمیرم. و مرد.»
«کتابِ بهرام اردبیلی» نخستین اثر از مجموعه گفت‌وجوهای داریوش کیارس است و در آینده‌ای نزدیک، دیگر آثار این مجموعه نیز، همچون گفت‌وگوهایی با سیروس رادمنش، بیژن الهی و محمود شجاعی منتشر خواهند شد.

«کتابِ بهرام اردبیلی» از سوی نشر رشدیه و با تیراژ 1500 نسخه در دسترس دوستداران شعر و ادبیات قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha