• شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 96020200690
  • خبرنگار : 71365

آن‌چه در پایان جشنواره انجمن‌های ادبی گذشت

آن‌چه در پایان جشنواره انجمن‌های ادبی گذشت

سیدرضا صالحی ‌امیری در پایان نخستین جشنواره انجمن‌های ادبی گفت: واگذاری همه امور فرهنگی و اجرایی و صنفی به نهادهای مردمی باید از مرحله شعار به عمل گذر کند.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی نخستین جشنواره انجمن‌های ادبی که عصر جمعه یکم اردیبهشت در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، با بیان اینکه انجمن‌های ادبی در تداوم حیات فرهنگی این سرزمین، نقش‌آفرینی می‌کنند، گفت: نیازمند بازشناسی نقش انجمن‌های ادبی در ارتقای هویت و سرمایه فرهنگی  جامعه هستیم؛ امری که یک ضرورت قطعی محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه معنای هویت، کسب بقای جامعه است، افزود: اگر امروز بعد از قرن‌های طولانی در این سرزمین، احساس غرور، هویت و تداوم حیات می‌کنیم و زیستن در این جامعه را افتخار می‌دانیم، به دلیل وجود عناصر هویت دینی و ملی ماست و فردوسی، سعدی، حافظ و شاعران بزرگ، هویت‌بخش دینی و ملی ما بودند.

صالحی‌ امیری اظهار کرد: به فارسی سخن گفتن ما مدیون بزرگان ادب است و از این منظر، انجمن‌های ادبی پرچمداران هویت دینی و ملی ایرانیان و از تبار فردوسی و سعدی هستند.

او همچنین گفت: تعداد آثار نسخ خطی به خط فارسی و محصول فرهنگ و هنر ایرانیان در جهان بیش از دو میلیون نسخه است و از این میان حدود ۵۰۰ هزار نسخه در داخل کشور وجود دارد. هم‌اکنون یک مجلد ۴۵ جلدی از فهرست‌نویسی تنها ۳۲۰ هزار جلد نسخه خطی شناسایی‌شده در داخل کشور منتشر شده است و اگر بنا باشد فهرست تمام این نسخ خطی منتشر شود، نیاز به انتشار صدها جلد کتاب است.

صالحی‌ امیری در بخش دیگری از سخنانش با یادکرد از ملک‌الشعرای بهار، از وی به عنوان انسان باشرافتی یاد کرد که تلاش خود را صرف دفاع از سرزمین و فرهنگ ایران کرده بود و گفت: اگر امروز در یک فضای قابل زیست فرهنگی قرار داریم، به خاطر وجود انوار انسان‌های بزرگی است که فرهنگ و ادب و شعر را منتشر کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری اولین جشنواره انجمن‌های ادبی را گام نخست در مسیر حمایت از این انجمن‌ها عنوان کرد و افزود: تداوم حیات فرهنگی ما وابسته به فعالیت انجمن‌ها و نهادی فرهنگی و هنری است. اگر قرار است در این سرزمین، فرهنگ تولید و بازتولید شود، این اتفاق با فعالیت انجمن‌های فرهنگی و هنری ممکن است و در این راه، دولت کمک‌یار انجمن‌ها خواهد بود.

او ادامه داد:اگر تاکنون در حمایت از انجمن‌ها قصوری شده، به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از شما پوزش می‌طلبم؛ چرا که انجمن‌های ادبی حق بزرگی در این سرزمین دارند و وظیفه دولت، حمایت از این انجمن‌هاست.

وزیر ارشاد واگذاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری به مجامع مردمی را از جمله برنامه‌های رییس جمهوراعلام کرد که در سال ۹۲ اعلام شده بود.

او تأکید کرد: واگذاری همه امور فرهنگی و اجرایی و صنفی به نهادهای مردمی، باید از مرحله شعار به عمل، گذر کند و در این باره شاهد تولد انجمن‌های مختلف در حوزه‌های متعدد هستیم. از جمله اینکه در حال حاضر در استان فارس، بیش از ۲۰۰ انجمن فرهنگی و هنری شکل گرفته است.

او گفت: میزان مجوز انجمن‌های فرهنگی و هنری را رشد داده‌ایم تا به تدریج، امور فرهنگی به مردم واگذار شود.اعتقاد داریم که رنج آسیب‌های اجتماعی به دلیل فاصله گرفتن از ارزش‌های فرهنگی و پاس نداشتن اصحاب فرهنگ و هنر است.

صالحی‌ امیری با بیان اینکه در گذشته در همه ادوار تاریخی، شاعران، ادیبان و حکما دارای منزلت بودند، گفت: جامعه ما یک بار دیگر باید به چشمه‌سار فرهنگ و ادب‌ساز برگردد تا بتواند در قله‌های تعالی و توسعه قرار بگیرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار اینکه امسال ردیف بودجه مستقلی برای کمک به انجمن‌های ادبی در وزارت فرهنگ تخصیص داده خواهد شد، افزود: تقاضای من از معاونت امور فرهنگی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان این است که ساماندهی انجمن‌های ادبی با تشکیل مجمع عمومی و انتخابات برای تعیین هیأت امنا و رییس مجمع و ثبت رسمی، توجه به نیازهای مالی و ضروری انجمن‌های ادبی و بیمه اعضای این انجمن‌ها را در دستور کار فعالیت‌های سال ۹۶ خود قرار دهند.

در این مراسم مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی، نیز گفت: ما برای برگزاری نخستین جشنواره انجمن‌های ادبی، سوابق این انجمن‌ها طی ۱۱ قرن را بررسی کرده‌ایم.

او افزود:این برنامه با حضور ۱۲۰ تن از اعضای انجمن‌های ادبی از سراسر کشور برگزار می‌شود. گردهمایی این تعداد انجمن در کنار هم اتفاقی است که برای اولین بار رخ می‌دهد. همچنین برای نخستین بار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع نمایندگان انجمن‌های ادبی از سراسر کشور حاضر می‌شود که آن را به فال نیک می‌گیریم.

او در ادامه درباره روند برگزاری جشنواره انجمن‌های ادبی گفت: هشت مجلد از سوابق انجمن‌های ادبی از قرن چهارم هجری تا قاجاریه و از انجمن‌های ادبی ایرانیان خارج از کشور و انجمن‌های غیرایرانیان در داخل کشور را بررسی کرده‌ایم. از آنجا که انجمن‌های ادبی دچار خلأ وجود قانونی و تشکیلاتی هستند، اقدام خود برای ساماندهی این انجمن‌ها را آغاز کردیم. امیدواریم برگزاری جشنواره انجمن‌های ادبی، اولین گام برای ایجاد رابطه جدی بین انجمن‌ها با دولت‌ها باشد.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در بخش دیگری از سخنانش با طرح این موضوع که کار کردن در حوزه ادبیات، داوطلبانه کار کردن و گروهی کار کردن، سه شاخصه اصلی انجمن‌های ادبی است، این موارد را از شاخصه‌های توسعه نامید و آنها را برای توسعه اجتماعی و فرهنگی، مهم دانست.

او در ادامه ابراز امیدواری کرد که بنیاد شعر و ادبیات داستانی با ادامه این مسیر و با همراهی انجمن‌های ادبی به شکوفایی و نشاط در حوزه ادبیات کمک کند.

قزلی در پایان تأکید کرد: گفت‌وگوهای ارائه‌شده طی دو روز کارگاه آموزشی انجمن‌های ادبی در حاشیه برگزاری اختتامیه، با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور فرهنگی وی در میان گذاشته شده و تصمیمات خوبی برای انجمنهای ادبی اتخاذ خواهد شد.

او افزود:ترجمه و انتشار مجموعه ۱۰ جلدی آموزش داستان‌نویسی با عنوان «گام به گام تا نویسندگی حرفه‌ای» در کم‌تر از یک سال صورت گرفت که این کار در نوع خود نظیر ندارد.

 در ادامه مراسم از مجموعه ۱۰ جلدی «گام به گام تا داستان‌نویسی حرفه‌ای» از تازه‌های انتشارات «عصر داستان» رونمایی شد. «الگوهای جهانی داستان» نوشته اِمی دیردون و ترجمه مهکامه ستوده‌نیا، «میانبرهای رمان» نوشته لورا ویتکامب و ترجمه فخرالسادات موسوی، «نویسندگی خلاق به زبان ساده» نوشته مگی هاماند و ترجمه مسعود ملک‌یاری، «۱۰۰۰ جرقه داستانی» نوشته برایان کوهن و ترجمه ملیحه ظریف شاهسون‌نژاد، «یک‌سال تا نویسنده شدن» نوشته سوزان م. تیبرگین و ترجمه امین زاهدی مطلق، «سبک شخصی در رمان» نوشته ریچارد گودمن و فیلیپ ک. جیسون و ترجمه حبیب یوسف‌زاده، «عادت روزانه نوشتن» نوشته مارگرت جراوتی و ترجمه مرجان مهدی‌پور، «۳۸ خطای رایج داستان‌نویسان» نوشته جک م. بیکهم و ترجمه محمدعلی قربانی، «تکنیک‌های نویسندگان بزرگ» نوشته جف دایر و ترجمه عباس پژمان و نهایتاً «شور داستان‌نویسی» نوشته دونالد ماس و ترجمه آراز بارسقیان، عناوین این مجموعه ۱۰ جلدی را تشکیل می‌دهند.

سیدرضا صالحی‌ امیری پس از رونمایی از این ۱۰ جلد کتاب آموزشی، از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان خواست تا یک دوره از آن را به انجمن‌های ادبی کشور اهدا کند.

ابراهیم زاهدی‌ مطلق، معاون داستان بنیاد شعر و ادبیات داستانی، نیز به توضیح درباره کتاب‌های تازه منتشرشده بنیاد در حوزه آموزش نویسندگی پرداخت و گفت: پیش از این تک‌کتاب‌هایی در حوزه داستان‌نویسی منتشر شده که مخاطب بعد از خواندن آنها به کارشناس ادبی و یا منتقد تبدیل می‌شود؛ اما کتاب‌هایی که امروز شاهد رونمایی از آنها هستیم، نسل نویسنده جوان را قدم به قدم تا نویسنده حرفه‌ای شدن راهنمایی می‌کند.

او افزود: در ۱۰۰ سال گذشته هیچ مؤسسه دولتی و یا خصوصی برنامه‌ای برای انتشار این تعداد کتاب با رویکرد تربیت نویسندگان جوان نداشته است.

این نویسنده افزود: همچنین انتشار ۱۰ جلد کتاب به صورت مجموعه در تمام جهان، چند سال به طول می‌انجامد؛ اما بنیاد شعر و ادبیات داستانی با کمک مترجمان کاردان در زمانی کمتر از یک سال، این مجموعه کتاب‌های آموزشی را ترجمه و منتشر کرده است.

در بخش دیگری از این مراسم جمعی از پیشکسوتان و پژوهشگران حوزه انجمن‌های ادبی کشور با حضور سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، چهرزاد بهار، فرزند مرحوم ملک‌الشعرای بهار و مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی  تجلیل شدند که اسامی آنان به شرح زیر است:

عبدالحسین فرهنگ از انجمن شب شعر عاشورای شیراز، محمدجواد غفورزاده (‌شفق) از انجمن آفرینش‌های آستان قدس رضوی، خسرو احتشامی هونه‌گانی از انجمن ادبی صائب اصفهان، محمدرضا انتظاری از انجمن وزیری یزد، غزل تاجبخش از انجمن غزل تهران، محمد کلافچی، پژوهشگر حوزه انجمن‌های ادبی، غلامرضا شکوهی، پیشکسوت انجمن‌های ادبی مشهد (لوح تقدیر در غیاب وی به امیری‌ اسفندقه، شاعر اهدا شد) و محمدعلی سالاری، شاعر و پیشکسوت انجمن‌های ادبی مشهد.

در این مراسم همچنین از پایگاه تخصصی نقد شعر (وابسته به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان) رونمایی شد.

احسان رضایی، شاعر و دبیر اجرایی نخستین جشنواره انجمن‌های ادبی، قطعه شعری از خودش را خواند و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا نقد مکتوبی روی نماد کاغذی سایت مرقوم کند. صالحی‌ امیری نوشت: «شعر و شاعری تداوم حیات فرهنگی و عامل بقای هویت ملی و دینی ایرانیان هستند. ایرانی در ادوار تاریخی با شعر و شاعری و گفت‌وگو به جهانیان معرفی شد.» به این ترتیب، پایگاه تخصصی نقد شعر به سردبیری غلامرضا طریقی، شاعر جوان ، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

نخستین جشنواره انجمن‌های ادبی با اعلام هفت طرح برگزیده و ۲۰ طرح تقدیری، به کار خود پایان داد. در این مراسم طرح‌های برگزیده و تقدیری جشنواره لوح تقدیر و جوایز خود را از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند.

بر این اساس، طرح‌های شرکت‌داده‌شده از انحمن ادبی دوستداران شاهنامه البرز از شهر کرج، انجمن داستان کودک انگشت جادویی شیراز، رسم کتابخوانی از تهران، انجمن شعر آیینی مشکات از سبزوار، انجمن ادبی جام جهان بین از تربت‌جام، خانه ادبیات افغانستان و انجمن قلم شهرزاد از شهر اهواز، به عنوان طرح‌های برگزیده این جشنواره معرفی شدند.

همچنین با اعلام هیأت داوران نخستین جشنواره انجمن‌های ادبی، طرح‌های ارسالی از سوی انجمن ماتیکان داستان از شهر مشهد، انجمن ادبی دورنا از اورمیه، انجمن ادبی طنز لبخند از شهرستان نهاوند، انجمن ادبی حکیم نظامی میاندوآب، انجمن ادبی اهر، انجمن شعرو ادب ادیب رامیان، طلیعه فرهنگ سولدوز از نقده، انجمن ادبی فایز دشتی از خورموج، انجمن ادبی صراط از زنجان، انجمن داستان نویسان نون والقلم از آباده، باشگاه کتابخوانی تشکوه رامهرمز، انجمن ترانه هرمزگان، انجمن چکامه‌سرا اصفهان، کانون ادبی ـ فرهنگی کلمه از قم، گروه داستان جمعه از قم، شاعران لواسان، انجمن تخصصی شعر صریر از ملایر، انجمن ادبی شهید آوینی همدان، جمع جمعه از تهران و انجمن ادبیات داستانی سمر سبز مشهد، در نخستین جشنواره انجمنهای ادبی تقدیر شدند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha