• سه‌شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 96020502585
  • خبرنگار : 71219

«خانه خدا» را شفاف ببینید + فیلم

«خانه خدا» را شفاف ببینید + فیلم

نسخه بازسازی‌شده فیلم «خانه خدا» در حالی در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نمایش داده می‌شود که تاکنون به نگاتیو آن دسترسی وجود نداشته است.

به گزارش ایسنا، اسکن و احیای دیجیتال فیلم «خانه خدا» از سال 1394 به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» آغاز و در اوایل بهار 1396 برای نمایش در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در برنامه روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت آماده شد.

طبق اعلام دست‌اندرکاران فیلمخانه ملی ایران فیلم «خانه خدا» به تهیه‌کنندگی ابوالقاسم رضایی ـ 1345 ـ در زمره فیلم‌هایی است که متأسفانه تا کنون به نگاتیو آن دسترسی پیدا نشده است.

ورود به عصر دیجیتال، با همه نوپایی‌اش، این امکان را فراهم کرده است که بتوان با اسکن‌ نسخه فیلم‌ها در مرحله اول و تلاش تا مرزهای ممکن فناوری و مهارت­‌های نیروی انسانی برای احیای رنگ و تصویرهای ازدست‌ رفته و صدای نامطلوب فیلم­‌ها، به تجربه نوینی در بازیابی اسناد دیداری و شنیداری دست یافت. واقعیت این است که ترمیم و احیای فیلم‌ها از شیوه و اصول یکسانی پیروی و تبعیت نمی‌کند و برای هر فیلم باید روش‌های خاص مربوط به مشکلات آن فیلم را اتخاذ کرد.

ترمیم پاره‌ای از فیلم‌ها به دلیل محفوظ‌ماندن نگاتیوها از ویرانگری­‌های زمان و شرایط محیطی، با سرعت و کیفیت بالاتری انجام می‌شود؛ اما کار مرمت فیلم‌های قدیمی‌تری که فاقد نگاتیو هستند و به نسخه‌های پزتیو آن‌ها در طول سال‌ها آسیب‌های بیش‌تری وارد شده با کندی و دشواری بیش‌تری انجام می‌شود.

بر اساس توضیحات مسئولان فیلمخانۀ ملی ایران و شرکت پیشگامان سینمای آریا، کار بازسازی فیلم «خانه خدا» پس از بازبینی و بررسی کیفی دو نسخه پزتیو (یکی با حاشیه صوتی اپتیک و دومی مگنت) و یک نسخه اینترمدیات آغاز شد. بهترین و کامل‌ترین پرده‌های فیلم نسخه پزتیوی بود که متاسفانه به سبب نمایش‌های متعدد در سینماها آسیب‌های فراوان و جدی به آن وارد شده بود؛ از قبیل داشتن اسکرچ‌های متعدد، پارگی و خط‌وخش زیاد روی سطح امولوسیون، آلودگی بسیار زیاد فیلم به دلیل نمایش با آپارات‌های مستعمل در سال‌های ماضی، تغییر و جابه‌جایی در کانال‌های رنگی، تغییر در بافت فیلم، وجود چسب‌ها و فلیکرهای متعدد و پخش دارو روی فیلم و تغییر بافت یک‌دست اولیه فیلم و آسیب­‌ها و مشکلات دیگر.

احیا و مرمت این آسیب‌ها و بازسازی و برطرف‌کردن آن‌ها مستلزم دقت زیاد و حوصله بسیار بود که اهم آن به اختصار به این شرح است: بازسازی دستی و آنالوگ و آماده‌سازی برای تبدیل، شست‌وشوی فیلم با دستگاه‌ها و مواد شوینده استاندارد، تبدیل صدای فیلم به منظور پالایش و بازسازی دیجیتال و در نهایت تبدیل کلیه مواد بصری آنالوگ به دیجیتال. انجام مجموعه این امور در مدت دو سال با اختصاص و به کارگیری دو استوریج آنلاین با ظرفیت‌های ٢٤ و٣٢ ترابایت و یک استوریج آفلاین با ظرفیت ٣٢ ترابایت، هفت ایستگاه بازسازی دیجیتال تصویر توسط نیروهایی متخصص، دو ایستگاه اصلاح رنگ توسط نیروهای متخصص اصلاح رنگ، دو ایستگاه مدیریت فایل و منابع دیجیتال و یک ایستگاه مسترینگ جهت مدیریت کیفیت خروجی‌ها و تبدیل به DCP انجام شد. (با مقایسه نسخه پزتیو اولیه و نسخه اصلاح و مرمت‌شده، می‌توان اذعان کرد که DCP آماده شده برای نمایش در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کیفیتی درخشان و چشم‌نواز دارد.

«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج است و از نخستین فیلم‌های مستند است که در آذر و دی 1345 در سینماهای تهران و شهرستان‌ها (شیراز، تبریز، آبادان، مشهد و همدان) به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبه‌رو شد. در عنوان‌بندی این فیلم نامی از کارگردان درج نیست و از جلال مقدم به‌عنوان مشاور نام برده شده است؛ شاید به این دلیل که بار عمده فیلم بر دوش فیلم‌برداران بوده است.

ابولقاسم رضایی چهار فیلم‌بردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آن‌ها جدا از هم صحنه‌هایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد.

به گزارش ایسنا، این فیلم 90 دقیقه‌ای سه‌شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه ساعت 16 در پردیس سینمایی چارسو اکران می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha