• سه‌شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96020502605
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک مدرس حوزه علمیه:

مبعث تحولی عظیم در فرهنگ جامعه بشری ایجاد کرد

مبعث تحولی عظیم در فرهنگ جامعه بشری ایجاد کرد

یک مدرس حوزه علمیه گفت: مبعث تحولی عظیم در فرهنگ جامعه بشری بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی طباطبائی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت مبعث رسول اکرم (ص) ضمن بیان این مطلب اظهار کرد:این روز در فرهنگ، جامعه و بشریت تاثیر بسزایی را ایفا کرده است و به خاطر این دین، تعالیم آسمانی خداوند برای بشر به پایان رسید و آخرین پیامبر برای هدایت بشر مبعوث شد.

وی با بیان اینکه به برکت بعثت، بسیاری از تعالیم از جانب خداوند برای بشری که در وضعیت جاهیلت قرار داشت،مبعوث شد،افزود:در بسیاری از متون دینی، وضعیت  پیش از اسلام را تشریح کردند که مردم در آن زمان، با فرهنگ، آداب و رسومی خرافاتی زندگی می‌کردند و خداوند به برکت بعثت حضرت محمد (ص) آنها را از این منجلاب و وضعیت ناهنجار بیرون آورد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این مطلب که تفاوت اسلام بعد از مبعث با جاهلیتی که قبل از مبعث در بین اعراب و همه ملل و اقوام دنیا وجود داشت بسیار مشهود است،خاطر نشان کرد:هنوز مشکلاتی در بین مسلمانان وجود دارد اما نباید این مشکلات را به اسلام مرتبط کنیم. برخی از جاهلیت‌هایی که قبل از اسلام وجود داشت،ادامه پیداکرد، هنوز اسلام حقیقی آشکار نشده و انتظار ظهور برای همین موضوع است، در حقیقت انتظار برای تحقق بخشیدن به آرمان‌های اسلام و پیدایش اسلام حقیقی است.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: مبعث به عنوان دین، انحراف‌های گذشته  و دستوراتی  آسمانی که به فراموشی به سپرده شده بود را یادآوری و حریم‌های الهی را بازسازی کرد همچنین حیائی که  از دست رفته بود را مجددا به بشر بازگرداند.

طباطبایی در خصوص جایگاه مبعث در فرهنگ اسلام، اظهار کرد: دنیای امروز دنیای غلفلت و فراموشی است و بشر از حقایقی که از جانب خداوند برای جهت‌دهی به او و تضمین آخرت داده شده فاصله می‌گیرد که این موضوعی طبیعی است. وقتی انسان از واقعه تاریخی دور می‌شود و یادآوری و تکراری نیز وجود ندارد آن واقعه در ذهن انسان کهنه می‌شود.

وی در رابطه با اهمیت روز بعثت اظهار کرد: این روز مبدا خیراتی است که به بشر از جانب خداوند رسیده و خداوند درهای معرفت آسمان را بر روی انسان به برکت این روز باز کرده است.

این مدرس حوزه علمیه در رابطه با اعمال این روز خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین اعمال این روز  روزه گرفتن است که ثواب 70 سال روزه را دارد. زیارت حضرت رسول (ص) و حضرت امیرالمومنین (ع) از دیگر اعمال این روز به شمار می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha