• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96022013156
  • خبرنگار : 71461

آیت‌الله اراکی:

برای اجرای دیپلماسی وحدت، نیازمند باورسازی و تولید دانش هستیم

برای اجرای دیپلماسی وحدت، نیازمند باورسازی و تولید دانش هستیم

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: باورسازی دیپلماسی وحدت تنها با تحقیق، پژوهش و نوشتن کتاب میسر نیست، بلکه رسانه‌ها هم می‌توانند در این عرصه حامی بسیار مهمی باشند. ما در این عرصه نیازمند باورسازی و تولید دانش هستیم تا به وحدت جهان اسلام برسیم.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محسن اراکی ظهر روز چهارشنبه (20 اردیبهشت) در اولین اجلاس هم‌اندیشی «اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام» که در دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران با حضور روسا و اعضای هیأت موسسه این اتحادیه و جمعی از نخبگان و صاحب‌نظران برگزار شد با بیان اینکه حوزه‌ی باورسازی و ایجاد باور در جوامع اسلامی یک ضرورت است، اظهار کرد: یک دل بودن و یک دست بودن یکی از چالش‌هایی است که امروز با آن برخورد کرده‌ایم. چالش تشکیل در اصل ضرورت وحدت و فواید و نتایج آن.

وی اظهار کرد: باورسازی و رسیدن به وحدت تنها با تحقیق و پژوهش و کتاب نوشتن میسر نمی‌شود، بلکه باید برای ایجاد باور، رسانه‌ها نیز همکاری داشته باشند. ما معتقدیم باید در این عرصه یعنی ایجاد وحدت کارهای زیادی انجام شود؛ چرا که از سوی دشمنان یک جنگ نرم و تمام عیاری به راه افتاده است. ما برای رسیدن به وحدت احتیاج به باورسازی و تولید دانش داریم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: اگر این اقدامات را داشته باشیم، آنگاه می‌توانیم گام سوم را برداریم و به گفتمان‌سازی تقریب برسیم. منظور از گفتمان‌سازی سخنرانی نیست، بلکه ما باید جامعه‌ای داشته باشیم که در عرصه وحدت فعالیت کند. باید تمام نهادها و تصمیم‌گیرندگان داخلی در این عرصه حرکت کنند تا معنی وحدت را به سمت بین‌الملل آن ببرند. ما اگر در کشور خود به تصمیم نهایی نرسیم، نباید در عرصه بین‌الملل در این موضوع توقعی داشته باشیم.

اراکی تأکید کرد: تشکیل اتحادیه یکی از مهمترین اهداف رسیدن به این راه است. ما نیازمند این هستیم که مجلس به صورت جدی وارد این عرصه شود و در همین‌جا از آن‌ها تشکر می‌کنیم که فراکسیون تقریب را تشکیل دادند و امیدواریم که در این عرصه فعالیت‌های بیشتری انجام شود تا به عرصه قانون‌گذاری برسیم. دولت‌ها بدانند که هر چقدر در عرصه تقریب سرمایه‌گذاری کنند پس‌انداز محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه ما اتحادیه بازرگانان را در دستورِ کار خود قرار دادیم، اما عده‌ای تنگ‌نظر مانع از فعالیت آن شدند، گفت: برخی فکر کردند که ما با راه‌اندازی این مجمع می‌خواهیم کار اقتصادی انجام بدهیم ولی هدف ما ساختن کشور بود. این را می‌دانیم که خیلی از سرمایه‌گذاران تمایل دارند که در ایران سرمایه‌گذاری داشته باشند. ما اتحادیه بازرگانان را برای اینکه در این عرصه فعالیت داشته باشیم به راه انداختیم. اگر سایرین می‌دانند که می‌توانند کاری کنند، ما مشکلی نداریم ولی هدف باید یکی باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: اگر ما حتی بتوانیم دو درصد از سرمایه‌های اقتصادی جهان اسلام را به سمت جمهوری اسلامی بکشانیم، از لحاظ اقتصادی برای پیشرفت کشور گام‌های بسیار زیادی برداشته‌ایم. حتی در عرصه مغزهای متفکر جهان اسلام ما می‌توانیم اقداماتی داشته باشیم. اکنون ببینید در مراکز علمی آمریکا چه کسانی کار می‌کنند. اکثر کارکنان دانشگاه انگلیس غیر از خود انگلیسی‌ها هستند. چطور آن‌ها می‌توانند از این سرمایه‌های علمی ما استفاده کنند و ما نمی‌توانیم؟

اراکی ادامه داد: ما با این گردهمایی‌ها و اتحادیه‌هایی که تشکیل می‌دهیم می‌توانیم با ارائه طرح و برنامه گام ‌های بسیار ارزشمند و مفیدی را در عرصه اتحاد جوامع اسلامی برداریم. ما اگر سایر ارگان‌ها و نهادها بخواهند در این عرصه فعالیت کنند در حد توان حامی آن‌ها هستیم و همچنین دست نیاز به سوی آن‌ها دراز می‌کنیم تا بتوانیم اقدامات خوبی را در این عرصه داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha