• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۶ / ۰۱:۳۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96030100729
  • خبرنگار : 71574

محمد مهدی فرقانی:

ایسنا خبررسانی کرده نه خبرسازی

ایسنا خبررسانی کرده نه خبرسازی

مهدی فرقانی می‌گوید: ایسنا در بزنگاه‌ها و نقاط عطفی که در جامعه اتفاق افتاده، نقش مهمی داشته، به دلیل اینکه هیچگاه به دنبال تخریب نبوده است. خبرگزاری دانشجویان ایران خبررسانی کرده است اما تا به حال به خبرسازی روی نیاورده است.

محمدمهدی فرقانی - رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی - در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی عملکرد این خبرگزاری در دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: ایسنا یک خبرگزاری است که متعلق به بدنه‌ی دانشجویی کشور است، به همین دلیل انتظار صداقت، شفافیت بیشتر، جسارت و شهامت بیشتر را از این رسانه داریم. می‌توان گفت ایسنا در عمل و جریان انتخابات و حتی قبل از زمان انتخابات هم  تا حدی این موارد را ثابت کرده است. ایسنا در بزنگاه‌ها و نقاط عطفی که در جامعه اتفاق افتاده، نقش مهمی داشته به دلیل اینکه هیچگاه به دنبال تخریب نبوده است. خبرگزاری ایسنا، خبررسانی کرده است اما تا به حال به خبرسازی روی نیاورده است.

او ادامه داد: این رویکرد خبرگزاری دانشجویان ایران در انتخابات طبیعی بوده است؛ زیرا متعلق به بدنه‌ی دانشجویی کشور است. انتظار این است که از طریق این جهاد، یک الگو برای بقیه همکاران و رسانه‌ها به وجود بیاید و کم و بیش هم توانسته است این الگو را شکل بدهد.

فرقانی درباره‌ی عملکرد دیگر رسانه‌ها در دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت: رسانه‌ها را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد؛ یک دسته روزنامه‌ها هستند که تا حدی مرزبندی‌ آنها معلوم بود و مسیر فعالیت ‌مشخصی داشتند. دسته دیگر خبرگزاری‌ها هستند که این‌ها نیز خطکشی‌های مشخصی داشتند. برخی رسانه‌های اصولگرا به توهین‌، افترا، ‌برچسب‌زدن و هتک حرمت، تولید اخبار نادرست، جعل برخی از اخبار دست می‌زدند که با اصول حرفه‌ای سازگار نیست و بیشتر کارکرد سیاسی داشت و با کارکرد رسانه سازگاری نداشت.

او در ادامه با اشاره به عملکرد رادیو و تلویزیون در این راستا بیان کرد: بخش دیگر از رسانه‌ها رادیو و تلویزیون بودند که مرزبندی‌های معینی داشتند و مناظره‌ها نیز در مجموع خوب نبود؛ به دلیل اینکه به پرده‌دری‌ها، حرمت‌شکنی‌ها و سیاه نمایی‌هایی دست می‌زدند. سوالاتی که در این مناظره‌ها مطرح می‌شد نیز جدی و عمیق نبود.

فرقانی با اشاره به کارکرد موثر فضای مجازی در این دوره از انتخابات اظهار کرد: فضای مجازی نیز بخش موثر و مهمی در این مناظره‌ها بود که موثرترین و گسترده‌ترین کارکردها را داشت. فضای مجازی یک ارتباط افقی در سطح جامعه برقرار کرد که اخبار، ‌تحلیل و تفسیر را لحظه به لحظه به جامعه ‌رساند. مردم به دلیل وجود فضای مجازی از فضای سنتی رسانه‌ تا حدی دوری می‌کردند؛ این یکی از اتفاقاتی است که در دوره‌های گذشته انتخابات نیز پیش آمده بود اما در این دوره به اوج خود رسید. از لحاظ حجم و گستردگی و تنوع پیام‌ها فضای مجازی بسیار فعال بود که این امر باعث شد ساختار رسانه‌ای انتخابات را تا حدی تغییر دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha