• دوشنبه / ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96031508017
  • منبع : نمایندگی قم

یک مدرس دانشگاه عنوان کرد

نگاه جهانی امام (ره) هنوز ناشناخته است

نگاه جهانی امام (ره) هنوز ناشناخته است

نویسنده کتاب «امام خمینی و بیداری اسلامی» گفت: :بعد از ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته‌ایم الگویی روشن و قابل ارائه از آنچه امام خمینی در نظر داشت و مقام معظم رهبری دغدغه آن‌را دارند ارائه دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین رضا حسینی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا درباره نگاه امام خمینی(ره) در بسط و گسترش انقلاب اسلامی و ایده صدور انقلاب، ضمن عرض تسلیت برای سالگرد رحلت حضرت امام (ره) عنوان کرد: با وجود کارهایی که در این زمینه انجام شده، ابعاد مختلف شخصیتی امام خمینی(ره) همچنان ناشناخته است و از جمله این ابعاد، نگاه جهانی حضرت امام و بحث صدور انقلاب است.

وی تصریح کرد: بعد از ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته‌ایم الگویی روشن و قابل ارائه از آنچه امام خمینی در نظر داشت و مقام معظم رهبری دغدغه آن‌را دارند، ارائه دهیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نخست باید توجه داشت که اینگونه نبود که امام(ره) در جریان انقلاب یا بعد از پیروزی، به ایده صدور انقلاب رسیده باشند؛ بلکه با تأمل در گفته‌ها و نوشته‌های حضرت امام(ره) به نگاه جامع و کلانی دست می‌یابیم که رویکردی فرا کشوری و فرامنطقه‌ای و در واقع جهانی دارد و رگه‌هایی از این نگاه جامع را در پیام‌های پیش از انقلاب ایشان و حتی در تألیفات علمی ایشان می‌توان مشاهده کرد. بنابراین از همان ابتدای مبارزه حضرت امام نگاهی جهانی داشتند و این امر در جای جای سخنان و مکتوبات ایشان مشهود است؛ آنجا که می‌فرمودند ما شریک غم همه مظلومان عالم هستیم؛ و یا ما درصدد خشکانده ریشه‌های ظلم و فساد در سراسر جهان هستیم و ... .  اخوت ایمانی، دینی، بلکه اخوت میان همه مظلومان جهان را در کلام ایشان می‌بینیم.

نویسنده «امام خمینی و بیداری اسلامی» گفت: امام خمینی(ره) برای تحقق بخشیدن به ایده کلان خود یک پایگاه اصلی و ام القری تصویر می‌کند و آن‌را به دلایل گوناگون ایران انتخاب و حرکت را از آنجا آغاز می‌کند و از همان ابتدا با تأکید بر جهانی بودن حرکت، بحث صدور انقلاب را مطرح می‌کنند.

این پژوهشگر اندیشه‌های امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام راه‌کارهای روشنی برای صدور انقلاب مطرح کرده است، افزود: آنچه مسلم است اینکه حضرت امام برای تحقق ایده صدور انقلاب هرگز بحث حمله و تسخیر و اشغال و به عبارتی جنگ سخت را در ذهن نداشته‌اند؛ در تعابیر ایشان می بینیم که رسالت صدور انقلاب را بر عهده ورزشکاران، دانشجویان، دیپلمات‌ها و حتی بازرگانان و ... می‌دانند؛ که نشان از نوعی مواجهه فرهنگی و ارزشی در صدور انقلاب است.

نویسنده «نگاهی به اندیشه‌های عرفانی امام خمینی» اضافه کرد: اما اگر بخواهیم پس از قریب چهار دهه از پیروزی انقلاب ارزیابی از عملکردها داشته باشیم، باید گفت علیرغم کارهایی که در طول این سال‌ها انجام گرفته است اما فاصله فراوانی با نقطه مطلوب و آنچه باید انجام می‌دادیم، وجود دارد. توجه داشته باشیم که اسلامی را که انقلاب اسلامی بر مبنای آن شکل گرفته، اسلام حداکثری می‌دانیم؛ طبیعی است که اسلام حداکثری باید پاسخگوی نیازهای متنوع و مختلف زمانه باشد؛ امام، ایران را به عنوان مدینه فاضله‌ای برای این ماجرا انتخاب کرد و ایران پایگاه انقلاب شد؛ پس انتظار آن است که این پایگاه به جایی برسد که پاسخگوی نیازهای متنوع و پیچیده بشری در هزاره سوم باشد.

دکتر حسینی‌فر با بیان اینکه اسلام حداکثری متعالی و به تعبیر امام(ره) اسلام ناب محمدی در بحث فرهنگ، اخلاق، اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی و سایر مولفه‌های حیات اجتماعی و تمدن اجتماعی باید گره‌گشای مشکلات و بن‌بستها باشد و پیام‌های روشنی برای ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی در هزاره سوم داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه وقتی چنین انتظاری وجود دارد، می‌بینیم که هنوز خلاءهای بسیاری داریم و برای معضلات فراوانی در درون کشور هم هنوز چاره‌اندیشی نکرده‌ایم.

وی گفت: علیرغم حرکت‌های زیادی که انجام شده است اما امروز بعد از ۳۸ سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد نتوانسته‌ایم الگوی روشن، شفاف و قابل ارائه‌ای از آنچه امام خمینی(ره) در نظر داشتند و مقام معظم رهبری دغدغه آن را دارند، ارائه دهیم.

نویسنده «امام خمینی و بیداری اسلامی» تصریح کرد: باید همگی به این باور برسیم که برای صدور انقلاب، مقدم بر هرچیز به غنای درونی تئوریک در درون کشور و نیز عملکرد ساختاری قابل دفاع و بلکه مترقی که مبتنی بر مباحث گفتمانی و تئوریک نیاز داریم، تا بتوانیم در مصاف با دنیای مادی گرایی و سکولار، نه تنها مقاومت لازم را داشته باشد، بلکه بتواند به شکل طبیعی و نرم، این ایده و بنیان شکل گرفته در پایلوت و ام القری، به دیگر جوامع نیز تسری پیدا کند؛ به این معنا که هر کسی که طالب تعالی و پیشرفت بر اساس اصول انسانی و فطری است، اگر به جمهوری اسلامی بیاید تفاوت ملموس مثبتی ببیند و جذب این فضا شود.

این پژوهشگر اندیشه‌های امام خمینی(ره) گفت: برای مثال و برای آنکه تفاوت وضعیت موجود با وضعیت مطلوب را مشاهده کنیم، خوب است صادقانه به این بیندیشیم که اگر امروز مثلا جمعی از دانشجویان آمریکایی بیایند که دانشگاه‌های ایران را به عنوان محل حضور و بروز نسل خوش فکر انقلاب ببینند، آیا می‌توانیم امید داشته باشیم با دیدن این فضا، تجلی و بروز دست کم شعاع‌هایی از اسلام ناب محمدی (ص) را در روشنفکرانه‌ترین پایگاه که دانشگاه است، به نمایش گذاشته‌ایم؟ آیا یک اسلام متمدن و مترقی و پاسخگوی دغدغه‌های جوان امروز در دانشگاه ما دیده می‌شود؟ در حوزه‌ها اوضاع ما چطور است؟ در دیگر جاها چطور؟ ... اگر اینطور نیست پس ما کم کاری کرده‌ایم و هنوز تا رسیدن به قله فاصله قابل توجهی داریم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: برای صدور انقلاب از دیدگاه امام لازم است ابتدا در درون غنای لازم را داشته باشیم؛ این غنا در ابتدای انقلاب به اقتضای تازه تاسیس بودن وجود داشته است اما وقتی قریب به ۴ دهه از یک انقلاب بگذرد، نمی‌شود به آن جذابیت‌های اولیه بسنده کرد، لازم است خیلی بیش از این پیام اصلی و اساسی و نتایج علمی و عینی آن نمود داشته باشد.

حسینی فر با بیان اینکه به نظر می رسد نمودها و نتایج ضعیف بوده است، عنوان کرد: این نقدی است که به همه ما وارد است؛ آیا هرکدام از ما در جایگاه خود رسالتی که به عهده داشته ایم را انجام داده ایم؟ هرکس باید بخشی از بار را بردارد تا بتوانیم الگوی اسلام ناب را ارائه کنیم و تنها در این حالت است که انقلاب اسلامی به طور طبیعی تسری پیدا خواهد کرد و آن زمان اگر بخواهند جلویش را بگیرند و یا حتی خود ما داعیه صدور نداشته باشیم، خودبخود صادر می‌شود چراکه نمی شود آن را محصور کرد و به صورت طبیعی و خودبخود خوبی‌ها تسری پیدا می‌کند و با تاثیرپذیری دیگران از این الگو، انقلاب صادر خواهد شد.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر بخواهیم اندکی با صراحت سخن بگوییم، صدور انقلاب به معنای آنچه مدنظر امام بود، پیش نیازها و مبانی دارد که ما هنوز به آن جایگاه نرسیده‌ایم و این نرسیدن به دلیل کم‌کاری‌های ما بوده است.

نویسنده «امام خمینی و بیداری اسلامی» درباره ارتباط انقلاب اسلامی و شکل‌گیری بیداری اسلامی در منطقه، عنوان کرد: انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت دینی خود در دنیای مادی‌گرا و با محوریت اومانیسمی آن دوره، اثرگذاری بر کشورهای اطراف داشت؛ یعنی از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همان‌طور که غربی‌ها نیز پیش‌بینی می‌کردند این انقلاب پژواک جهانی داشت که تاثیرات منطقه‌ای آن به سرعت دیده شد، این تأثیرات از آثار اجتناب ناپذیر هر انقلابی است؛ هر انقلابی تاثیراتی بر منطقه خود و جهان دارد و جمهوری اسلامی به دلیل ماهیت اسلامی بودن و حرکت جمعی و رهبری کلان حضرت امام(ره) ویژگی‌هایی داشت که اثرات خود را گذاشت .

وی گفت: بی شک این بیداری های منطقه ای از انقلاب اسلامی تاثیر گرفته اند لکن مسلما تا رسیدن به مطلوب راه طولانی در پیش است که اگر به حق داعیه ی ام القری داریم لازم است بسیار قوی تر باشیم تا در بحث صدور انقلاب آن اسلام حداکثری مبتنی بر عقلانیت قابل دفاع را به جهان صادر کنیم و در مسیر نگاه کلان امام حرکت مفیدی داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha