• دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 96041205823
  • خبرنگار : 90002

کلاس‌های «نویسندگی‌ خلاق» برای ۳ گروه سنی

کلاس‌های «نویسندگی‌ خلاق» برای ۳ گروه سنی

کلاس‌های «نویسندگی‌ خلاق» برای سه گروه سنی کودکان (۹ تا ۱۲سال)، نوجوانان (۱۳ تا ۱۷سال) و بزرگسالان (۱۸ سال به بالا) به تفکیک در خانه مهارت برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر زین‌العابدین، نویسنده، روزنامه‌نگار و مدرّس کارگاه‌های آموزش نگارش، هدایت این کارگاه‌ها را بر عهده خواهد داشت.

بنا بر اعلام، در کارگاه‌های نویسندگی خلاق گروه سنی کودکان و نوجوانان، فعالیت‌های نوشتاری با ترویج خواندن همراه است. از این روتلاش می‌شود طی برگزاری کارگاه‌ها هنرجویان ضمن آشنایی با مواد خواندنی جذاب گروه سنی خودشان و همچنین متناسب با موضوع درس هر جلسه به فعالیت‌های نوشتاری مشغول شوند.


زین‌العابدین در این باره گفت: علت اصلی اینکه بچه‌ها به دشواری می‌توانند بنویسند این است که کمتر کتاب یا نشریه می‌خوانند یا خواندشان با برنامه مشخص یا هدفگذاری همراه نیست. در هر جلسه تلاش می‌کنیم هنرجویان همزمان با شناخت عناصر زبانی و ادبیِ هر متن بیاموزند چگونه یک متن را نقد و بررسی کنند. فعالیت‌های کارگاه هم به صورت گروهی و هم انفرادی خواهد بود و بر خلاف آموزش سنتی مرسوم که معلم یا مربی به صورت متکلم وحده تدریس می‌کند، این کارگاه‌ها از راه هم‌آموزی اداره می‌شود.

او درباره سابقه شیوه آموزشی خود بیان کرد: شیوه‌ای که در اداره‌ کارگاه‌های نویسندگی خلاق ارائه می‌کنم ناشی از تجربیات نزدیک به دو دهه کار آموزش و پژوهش نگارش و زبان فارسی با رویکرد ترویج خواندن برای کودکان و نوجوانان بوده است چه در فضای رسمی آموزشی و چه در فضای غیررسمی که تقریبا با همین مقدار فعالیت و حضورم در حوزه مطبوعات و کتاب کودک و نوجوان همراه شده است. در نتیجه بهتر این دیده‌ام دو دنیای ادبیات و فضای آموزشی کودکان و نوجوانان در همسایگی هم باعث می‌شوند تا هنرجو به نتیجه‌های عملی مطلوب برسد.


زین‌العابدین افزود: ضمن هماهنگی‌هایی که از پیش با نشریات رسمی و شناخته‌شده کودک و نوجوان به عمل آمده آثار برگزیده این کارگاه‌ها با نام هنرجویان در این نشریات منتشر خواهد شد، چرا که از طرفی نشریات کودک و نوجوان که دارای صفحات ویژه آثار مخاطبان هستند معمولا از این مساله گله دارند که آثار رسیده به دفاتر مجلات صرفا کارهای خودجوشی هستند که تحت یک آموزش مستمر و هدفدار نبوده‌اند.


او در ادامه درباره کارگاه نویسندگی خلاق ویژه بزرگسالان گفت: کارگاه‌های حوزه نوشتن که در مراکز فرهنگی برگزار می‌شود عمدتا کلاس‌های داستان‌نویسی، رمان و یا شعر است و انواع دیگر مغفول مانده‌اند. اما واقعیت این است که بسیاری از افراد علاقه‌های گوناگون در عرصه نوشتن دارند. بسیاری هستند که به صورت غیرحرفه‌ای می‌نویسند و نوشته‌های‌شان در قالب‌های داستانی یا شعر تعریف نمی‌شود. متن‌های روایی، یادداشت‌های آزاد، خاطره‌نویسی، روزنگاری، متن‌های شاعرانه، نوشته‌های فیس‌بوکی و اینستاگرامی از جمله انواعی است که خیلی‌ها با علاقه به آنها اشتغال دارند. از طرفی بسیاری هم هستند که ممکن است توانایی نوشتن داستان، فیلمنامه یا شعر داشته باشند که هنوز به استعداد و علاقه خود به خوبی پی نبرده‌اند و نیاز است که در فضایی قرار بگیرند تا راه خودشان را در نوشتن پیدا کنند.


این نویسنده اظهار کرد: حتی برخی از هنرجویانی که در طی این 11 دوره در این کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند به استعدادشان در حوزه نوشتن برای کودکان یا حوزه‌هایی مثل گزارش‌نویسی و خبرنگاری پی برده‌اند. از این رو در این کارگاه‌ها تلاش می‌کنیم ضمن آشنایی با مبانی نوشتن و منابع متنوع خواندن از میان کتاب‌ها و نشریات راهی برای بهتر دیدن و بهتر نوشتن پیدا کنیم. 


زین‌العابدین درباره انگیزه حضور افراد در این کارگاه‌ها بیان کرد: طی 11 دوره برگزاری این کارگاه‌ها برای بزرگسالان متوجه شده‌ام هنرجویان ما لزوما اشخاصی نیستند که به دنبال نویسندگی حرفه‌ای باشند. بلکه بسیاری از آنها نوشتن را به عنوان یکی از نیازهای شخصی خودشان دنبال می‌کنند همان‌طور که دوست دارند فیلم ببینند، کتاب بخوانند یا سازی بنوازند. هر چند همیشه عده‌ای هم بوده‌اند که به دنیای حرفه‌ای نویسندگی وارد شده‌اند. معمولا در پایان هر دوره برخی از هنرجویان را برای آموزش تخصصی به کارگاه‌های معتبر شعر، فیلمنامه، طنزنویسی یا رمان معرفی می‌کنیم.


او اضافه کرد: عنوان خاص دوره جدید عبارت است از «به شیوه خودم می‌نویسم». تاکید ما در این دوره بر آن است به جای تقلید خام از سبک دیگران هر کس زبان خاص و ویژه خودش را در نوشتن پیدا کند. راهی که نویسندگان بزرگ تاریخ رفته‌اند و راز ماندگاری‌شان بوده‌ است. در برخی جلسات کارگاه‌های بزرگسالان از نویسندگان و شاعران موفق و نامدار این سالها به عنوان مهمان دعوت خواهد شد.

از علی‌اکبر زین‌العابدین کتاب‌های «جام جهانی با بچه‌های ایرانی» و «از کفش حلزونی تا حمام اتوماتیک» منتشر شده است. از فعالیت‌های مطبوعاتی او می‌توان به همکاری با نشریاتی همچون ماهنامه سروش نوجوان، مجلات رشد کودک و نوجوان، روزنامه شهروند، ماهنامه انشا و نویسندگی، ماهنامه رشد معلم، ماهنامه مدیریت ارتباطات و ... اشاره کرد. او پیش‌تر سردبیری دو ماهنامه قلک و فرفره را نیز برعهده داشته است. او همچنین از نگارش دو مجموعه کتاب برای کودکان و نوجوانان و یک عنوان کتاب بزرگسالان اطلاع داد. زین‌العابدین از سال ۱۳۷۷ در مدرسه‌های تهران و کارگاه‌های آزاد نوشتن خلاق به تدریس مشغول است.


شروع کارگاه‌های تابستانی نویسندگی خلاق از ۱۴ تیرماه ۱۳۹۶ خواهد بود. خانه مهارت واقع در سیدخندان، خیابان دبستان، مسئول برگزاری این کارگاه‌ها است.

علاقه‌مندان برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام م توانند با شماره ۰۹۳۹۳۱۱۵۸۰۲ تماس بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha