• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۶ / ۰۳:۲۲
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 96041206097
  • منبع : نمایندگی مرکزی

/مطالبات جامعه علمی و دانشگاهی از دولت دوازدهم/

ظرفیت‌های خالی دانشگاهی مایه خُسران برای کشور است

ظرفیت‌های خالی دانشگاهی مایه خُسران برای کشور است

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق گفت: خالی ماندن ظرفیت‌های علمی دانشگاهی باعث خسران برای کشور است.

کریم نوزادنمین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: از جمله مطالبات اصلی دانشگاهیان از دولت جمهوری اسلامی این است که آمایش آموزش علمی کشور را مدنظر قرار داده و در اجرایی کردن آن کوشا باشد.

وی تصریح کرد: از دولت انتظار می‌رود بتواند مجموعه عظیم علمی و معنوی دانشگاه آزاد اسلامی در کشور را حفظ کند و تخصیص دانشجو به واحدها متناسب و با توجه به امکانات و ظرفیت‌ها صورت گیرد.

نوزادنمین افزود: ظرفیت‌های دانشگاهی، اموال بیت‌المال هستند و از محل شهریه‌های دانشجویی ساخت و سازها، تجهیزات و امکاناتی فراهم شده است که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرند. همچنین ظرفیت هیات علمی قوی و با تجربه که برخی از آنها در سنین بازنشستگی هستند، در حالی خالی ماندن است و این خسرانی برای جامعه علمی کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه امید است درجه‌بندی دانشگاه‌ها هرچه سریعتر اتفاق افتد، اظهار کرد: موضوع ادغام یا حذف دانشگاه‌ها مسئله ساده‌ای نیست و باید با توجه به ظرفیت هر دانشگاه تعداد تخصیص و پذیرش دانشجو مدنظر قرار گیرد.

نشاط علمی در گرو حضور دانشجو در دانشگاه‌هاست

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد نراق افزود: نشاط علمی در دانشگاه زمانی حاصل می‌شود که دانشجو در دانشگاه حضور داشته باشد و از امکانات بسیار وسیع کارگاهی، آزمایشگاهی، فضای موجود و خدمات اینترنتی و کتابخانه‌ها بهره ببرد.

نمین گفت: هرچقدر دانشجو در محیط دانشگاه حضور یافته و فعال باشد و این خدمات مفید را مورد استفاده قرار دهد نشاط علمی بیشتری برای او حاصل می‌شود، در دانشگاه نراق شاهد هستیم که طی سال‌های گذشته امکانات بسیاری برای دانشجویان فراهم شده است. حداقل در رشته کشاورزی امکانات بسیاری وجود دارد که الان تقریبا بلااستفاده مانده است، در حالیکه این ظرفیت ها اموال بیت‌المال هستند و حتما باید دانشجویی وجود داشته باشد تا از آنها استفاده کند.

تغییر در نگاه به دانشگاه مهم‌تر از تغییرات مدیریتی است

وی با بیان اینکه بیشتر از تغییرات مدیریتی، تغییر در نگاه به جامعه دانشگاهی مهم است، ادامه داد: استاد و کارکنان دانشگاه سرمایه‌های مجموعه‌های دانشگاهی ما هستند و زمانی می‌توانند فعالیت کنند که رسالت آموزشی خود را به ثمر برسانند و در کنار آن فعالیت‌های پژوهشی انجام دهند، در حالیکه کاهش دانشجو دانشگاهیان را تا حدودی سرخورده می‌کند.

نمین اظهار کرد: استادی که کلاس آموزشی نداشته باشد دچار سردرگمی و بی‌هدفی می‌شود بنابراین مدیران ارشد نظام باید به این فکر باشند که از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و نشاط علمی را به اساتید بازگردانند تا این نشاط به دانشجو منتقل شود و از ظرفیت خالی مانده دانشگاه‌ها بتوان حداکثر بهره‌برداری را داشت.

وی تاکید کرد: هر قدر بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها و امکانات بیشتر باشد، نهایتا سود و منفعت و کارآیی نصیب کل مجموعه کشور خواهد شد.

جامعه دانشگاهی نیازمند اطمینان از آینده شغلی است

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: برای پیشبرد برنامه‌های علمی و دانشگاهی، مدیران معمولا تابع دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها هستند. این مدیر خود می‌تواند ظرفیت‌های خاصی داشته یا آموزش‌هایی دیده باشد، اما اینگونه نیست که هر مدیری تام‌الاختیار بوده و بخواهد هر اقدامی را در حوزه مسئولیتش انجام دهد.

وی تصریح کرد: مدیران دانشگاه موظف به اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی هستند تا یکپارچگی سازمان حفظ شود. بنابراین تغییرات مدیریتی در درجات بعدی خواهد بود، اما تغییر نگاه به جامعه دانشگاهی بخصوص اساتید و سرمایه‌های دانشگاه در اولویت است.

نمین تاکید کرد: جامعه دانشگاهی باید از آینده شغلی خود اطمینان داشته باشد، از این رو می‌طلبد که امکانات در اختیار آنها قرار گرفته و دانشجو و رشته محل‌ها به تعداد کافی در واحدها وجود داشته باشند تا دانشجویانی با تخصص‌های علمی وارد جامعه شوند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha