• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۳۹۶ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96040702528
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد

لزوم توجه به معیشت دانشگاهیان در دولت دوازدهم

لزوم توجه به معیشت دانشگاهیان در دولت دوازدهم

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به انتظارات جامعه علمی و دانشگاهی از دولت آینده، گفت: دولت دوازدهم برای ارتقاء پیشرفت علمی کشور لازم است که توجه ویژه‌ای به وضعیت زندگی و معیشت اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی داشته باشد.

دکتر محمدکافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه برای پیشرفت علمی کشور نیاز است که زیرساخت‌های لازم انجام شود تا این پیشرفت اتفاق بیفتد، اظهار کرد: انتظار رهبران مملکت از دانشگاه‌ها بسیار بالاست و  در 10 سال آینده باید پنج دانشگاه ایرانی جزء 200 دانشگاه‌ برتر جهان باشند و در این راستا شتاب علمی نیز به هیچ عنوان کاهش نیابد. برای تحقق این امر نیاز است که توجه به دانشگاه‌ها و مراکز علمی افزایش یابد و برای این مهم باید به معیشت دانشگاهیان در تراز خودشان توجه شود تا اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از نظر معیشت مشکلی نداشته باشند.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط حاکم بر جهان و ایران، بحث دانش‌محوری و دانش‌بنیانی به‌عنوان مهم‌ترین منبع تولید ثروت در سراسر دنیا مطرح می‌شود و رهبر و بزرگان کشورمان نیز بر این مسئله تاکید جدی دارند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: هر جامعه‌ای که دانشگاه را به خدمت گرفته و از مشورت آن در برنامه‌ریزی کشور بهره گرفته، پیشرفت کرده است و دولت‌هایی که دانشگاه را به حاشیه رانده‌اند، مسلما به خودروی و تصمیمات غیرکارشناسانه مبتلا شده‌اند.

ضرورت توجه دولت آینده به دانشگاه‌ها در تصمیم‌گیری‌های کشور

کافی با بیان اینکه محصولات دانشگاه همین مدیران و کارشناسانی هستندکه در دولت مشغول به‌کار هستند، تصریح کرد: در اصل دانشگاه چشمه تولید علم و دانش است، لذا ارتباط دولت با دانشگاه یک اصل مسلم محسوب می شود؛ بنابراین اولین انتظاری که از دولت دوازدهم می‌رود، توجه بیشتر به دانشگاه‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور است.

مؤسسات آموزش عالی بی‌کیفیت ساماندهی شوند

وی با تاکید براینکه توازنی میان دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها با بازار کار لازم است، اضافه کرد: اگر این توازن نباشد، تولید اصلی دانشگاه که دانش‌آموختگان و دانشمندان هستند، دچار سرخوردگی و بیکاری می‌شوند؛ لذا در دولت جدید باید مجوز تاسیس به مؤسسات جدید و خرده‌پا داده نشود و برخی از مؤسسات آموزش عالی در کشور را ساماندهی کند و به مؤسساتی که کیفیت لازم را ندارند نیز اجازه فعالیت ندهد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: تعداد دانشجویانی که در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند، باید متناسب با نیاز کشور باشد و این اقدام باعث خواهد شد که عمر جوانان کمتر مصروف به تحصیلی شود که کمتر می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند و از طرفی نیز منابع کشور کمتر مصرف شود.

کافی عنوان کرد: از دولت دوازدهم انتظار می‌رود که بین پذیرش دانشجو و تقاضای کار، هماهنگی برقرار کند و این هماهنگی در سطح دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و دانشگاه‌هایی که تعداد زیادی دانشجو می‌پذیرند، بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی این است که امکانات و منابع درجایی مصرف شود که بازده آن برای کشور بسیار ارزشمند باشد، تاکید کرد: ما هزینه‌های فراوانی برای فارغ‌التحصیلانی که تحویل جامعه می‌دهیم، مصرف می‌کنیم، درحالی‌که تقاضای کار برای آن‌ها وجود ندارد؛ لذا باید در این زمینه ظرفیت‌سازی شود تا هرچه دانش‌آموخته داریم، به کار گرفته شود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید براینکه بحث مهارت‌ورزی دانشجویان در دستورکار دولت یازدهم بوده و در این دولت نیز تکمیل خواهد شد، گفت: دانشجویان باید در حین تحصیل، مهارت‌های کسب‌وکار را نیز فرا بگیرند که این مهم در اصل رسالت دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین محسوب می‌شود. در این راستا وزارت علوم در دولت یازدهم بسیاری از سرفصل دروس رشته‌های مختلف را بازنگری کرد، با این محوریت که دانشجویان به‌صورت مستقیم در محیط کسب‌وکار قرار بگیرند و با این محیط آشنا شوند.

کافی افزود: ما برای مهارت افزایی دانشجویان نیازمند سازوکار و برنامه مدون شده‌ای برای ارتباط با صنعت و بخش کشاورزی هستیم که امیدواریم در دولت دوازدهم اقدامات دولت گذشته کامل شود.

تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها باید روزآمد شود

وی با اشاره به اینکه تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در حوزه علوم تجربی و فنی مهندسی دانشگاه‌های کشور روزآمد نیست، اضافه کرد: دانشگاه فردوسی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور و به عنوان یکی از نامزدهای قرار گرفتن در فهرست 200 دانشگاه برتر دنیا از کمبود تجهیزات رنج می‌برد. آزمایشگاه‌های این دانشگاه به هیچ عنوان رضایت بخش و روزآمد نیست، بنابراین از دولت آینده خواستار روزآمد کردن تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی هستیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید براینکه اعتماد دولت دوازدهم به دانشگاه‌ها از دوره گذشته بیشتر شود، خاطرنشان کرد: در دولت آینده بیشتر اختیارات دانشگاه‌ها به هیأت امنا واگذار شود و هر دانشگاهی براساس مزیت‌های منطقه‌ای خود بتواند تصمیمات مستقلی بگیرد.

کافی یادآور شد: برای ارتقاء نقش‌آفرینی دانش‌آموختگان در اداره بهتر کشور باید توجه ویژه‌ای به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شود و در طرح‌های کارورزی افرادی کاملا توانمند شوند و سپس به ارکان جامعه معرفی گردند.

وی با اشاره به اینکه ما کشورمان را علمی اداره نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: برای مثال ما تعداد بسیاری دانش‌آموخته بیکار در حوزه کشاورزی، در کشور داریم، ولی بااین‌وجود کشاورزی ما به‌صورت سنتی اداره می‌شود؛ زیرا نتوانستیم پیوندی بین علوم اداری با تولید برقرار کنیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود کارشناسان در حوزه‌های تخصصی به بخش‌های مختلف تولید معرفی شوند که در این زمینه نظام‌های مهندسی، کشاورزی، روان‌شناسی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند به کار گرفته شوند تا در کنار دولت به اشتغال دانش‌آموختگان کمک کنند.

کافی با اشاره به گسترش نشاط در فضای دانشگاه، اظهار کرد: بانشاط نگه‌داشتن محیط دانشگاهی در دانشگاه فردوسی از طریق زیباسازی محیط به‌عنوان یک دانشگاه سبز، اعتزاز پرچم‌ها در دانشگاه باهدف القایی پویایی به دانشجویان، ایجاد بستر مناسب برای ارتقاء علمی و گسترش روابط بین‌المللی از طریق فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان و ایجاد بستر لازم برای ایران‌گردی و آشنایی با افتخارات ایران، صورت گرفته تا محیط بانشاطی را برای تمام اعضاء دانشگاه رقم بزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha