• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96060704049
  • خبرنگار : 71496

محرومیت شاعر الجزایری از حج به دلیل انتقاد از "آل‌سعود"

محرومیت شاعر الجزایری از حج به دلیل انتقاد از "آل‌سعود"

مقامات دولت عربستان به دلیل موضع‌گیری‌های منتقدانه‌ شاعر الجزایری علیه سیاست‌های ریاض، به او اجازه شرکت در مناسک حج را ندادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، «محمد جربوعه»، شاعر الجزایری که قصیده‌ای در نکوهش عملکردهای "سلمان بن عبدالعزیز"، پادشاه عربستان و بحران به وجود آمده علیه قطر و تحریم این کشور سروده، در این‌باره گفت: ممنوعیت ورودم به عربستان برای مناسک حج تنها به قصیده‌ای که اخیرا علیه پادشاه عربستان و تحریم قطر سروده‌ام برنمی‌گردد، بلکه یکی دیگر از دلایل این ممنوعیت کتابی با عنوان «حج برای خداست نه آل‌سعود» است که با نام مستعار منتشر کردم.

«حمدادوش ناصر»، رئیس گروه پارلمانی جنبش انجمن صلح الجزایر در این رابطه گفت: عربستان جربوعه را تنها به دلیل قصیده مشهورش در نکوهش پادشاه این کشور و محاصره ظالمانه اعمال شده علیه قطر از شرکت در مناسک حج محروم نکرد، بلکه دلایل این ممنوعیت به سوابق قبلی این شاعر بازمی‌گردد.

وی اظهار کرد: این ممنوعیت، سیاسی‌سازی حج ازسوی مسئولان عربستانی را بار دیگر ثابت کرد.

وی در وبلاگ خود نوشت: این شاعر الجزایری پیش از این نیز در سایت‌های مختلف به همراه گروهی از اهالی فرهنگ و نویسندگان عربستانی علیه رژیم آل‌خلیفه مطالبی را نوشته بود. این نویسنده‌ها و چهره‌های فرهنگی اکنون در زندان‌های دستگاه امنیتی عربستان به سر می‌برند و سایت‌های مذکور نیز فیلتر شدند، اما سهم شاعر ما از این حبس، ممنوعیت شرکت در مناسک حج به دلیل موضع‌گیری‌ها و نظراتش و به طور ویژه به دلیل کتابی است که نام مستعار منتشر کرد.

وی علت سکوت مسئولان الجزایری و سازمان‌های حقوق بشر در مقابل این اقدامات عربستان علیه چهره‌های فرهنگی و سیاسی الجزایر را جویا شد و گفت: اینها در هیچ حالتی با شرکت‌شان در مناسک حج نمی‌توانند امنیت ملی عربستان را به خطر بیاندازند، در حالیکه آوازه‌ی دستگاه امنیتی عربستان هر ساله از دست رفتن جان صدها و در برخی موارد هزاران حاجی دچار تزلزل می‌شود و تنها دلیلش این است که آل‌سعود برای جان انسان‌ها ارزشی قائل نیست.

«حمدادوش» همچنین سیاسی‌سازی حج ازسوی عربستان را محکوم کرده و مساله حجاج ایرانی و پرونده عمره‌گذاران قطری که در پی تحریم مجبور به ترک عربستان شدند را نمونه‌ای آشکار از سیاسی‌سازی حج از سوی عربستان دانست.

وی در ادامه تاکید کرد: اماکن مقدس مکه و مدینه ملک خصوصی خاندان آل سعود و یا رژیم حاکم نیستند که معادلات سیاسی، طایفه‌ای و یا مذهبی با دیگر کشورها و اشخاص براساس آنها صورت گیرد. همچنین منبر رسول الله (ص) در مسجد الحرام و یا مسجد شریف نبوی منبر تبلیغ سیاسی و یا مذهبی‌ عربستان نیستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha