• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۶ / ۱۶:۲۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96071910789
  • خبرنگار : 71461

«تقریب بین مذاهب، پلکان نردبان وحدت اسلامی است»

دبیرکل مرکز وحدت اسلامی لندن گفت: زمینه فعالیت‌های تقریبی از دهه ۴۰ میلادی آغاز شده و امروز برای تقویتِ آن، نیازمند فعالیت‌های NGOها و سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم.

به گزارش ایسنا، کمال هلباوی، دبیرکل مرکز وحدت اسلامی لندن روز چهارشنبه (۱۹ مهرماه) در نخستین اجلاس بین‌المللی هم‌اندیشی نقش اتحادیه‌های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت که همزمان با سالروز تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در هتل آزادی برگزار شد، با بیان اینکه ما باید از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد برای تحقق وحدت در جهان اسلام بهره ببریم، اظهار کرد: هدف ما از این وحدت خشنودی خدا است. متأسفانه می‌بینیم که برخی عالمان کشورهای دیکاتور قرآن را خوب مطالعه نمی‌کنند. خداوند در قرآن می‌فرماید اختلاف نداشته باشید، وگرنه از طریق این اختلاف شکست می‌خورید.

وی گفت: ما باید تلاش کنیم که زمینه فعالیت‌های NGOها را که از دهه ۴۰ در مصر بین علمای ایرانی و مصری آغاز شده و شیخ تقی‌الدین قمی و شیخ حسن البنا از جمله افرادی بودند که این کار را آغاز کردند، این رویه را ادامه بدهیم؛ چرا که امروز بیش از روزهای گذشته به این گونه فعالیت‌ها نیاز داریم و تقریب بین مذاهب باید به عنوان پلکان نردبان وحدت اسلامی باشد.

دبیرکل مرکز وحدت اسلامی لندن تأکید کرد: تقریب زیربنای وحدت است و ما باید به فکر فقه وحدت باشیم تا بتوانیم این فقه را برای نسل آینده زنده نگه داریم و چالش‌های آن‌ها را پاسخگو باشیم. فردی احمق مانند ترامپ در یک کشور عربی اسلامی حاضر می‌شود و با آن‌ها مذاکره می‌کند. این مایه شرم امت اسلامی است.

«هلباوی» با طرح این سوال که چرا سایر کشورها به دنبال وحدت نیستند و باید در مقابل شرارت‌ها توکل‌مان به خدا باشد،‌ گفت:‌ در دهه ۴۰ میلادی در مصر جامعة‌الزهرا کار خود را برای تقریب بین مذاهب آغاز کرد، اما امروز متأسفانه به علت وجود استبداد و امپریالیسم آسیب‌های زیادی دیده‌ایم. باید سازمان‌های مردم نهاد به کمک این مجامع بیایند و از آوارگان میانمار، یمن و لیبی حمایت کنیم.

در ادامه «شیخ نعیم قندور»، از فعالان حوزه وحدت از کشور یونان با اشاره به نقش تشکل‌های مردم‌نهاد در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام خاطر نشان کرد: رابطه خوبی میان شیعه و سنی‌های یونان وجود دارد و اختلافات شیعیان و سنی‌ها در کشور یونان نزدیک به صفر است. ما در یونان در همه مناسبت‌های مذهبی یکدیگر شرکت می‌کنیم و درباره مسائلی چون فلسطین و غزه با هم یک نظر هستیم.

وی گفت:‌نتیجه حضور ما در این اجلاس باید این باشد که بدانیم چگونه در بین مسلمانان برادری و وحدت ایجاد کنیم و نباید در توطئه‌های نیروهای شرور قرار بگیریم، به همین دلیل باید طرح‌های جدیدی ارائه بدهیم. نکته‌ای که در بحث وحدت و تقریب مذاهب اهمیت دارد توجه به نظرات جوانان است. ما نمی‌خواهیم امروز با زبان سال ۱۹۱۷ با جوانان صحبت کنیم به همین دلیل باید گفتمان جدیدی را به وجود بیاوریم چرا که مشکلات مسلمانان بر روی قشر جوان بسیار تأثیرگذار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha