• دوشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۶ / ۱۹:۲۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96080100684
  • خبرنگار : 71461

نقش مصطفی خمینی در انقلاب پنهان مانده است

«شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی عارف و اندیشمندی است که همواره در جریان شکل‌گیری انقلاب پای ثابت مسائل بود و هرگز روحیه آقازادگی نداشت».

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان- تولیت مسجد مقدس جمکران- عصر امروز دوشنبه یکم مهرماه در کنگره بزرگداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی حاج آقا شهید سیدمصطفی خمینی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: سخنان رهبری در رابطه با شهید مصطفی خمینی جامع و کامل بود و سخنی دیگر برای ما باقی نمانده است. مرحوم آقامصطفی خمینی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقشی مهم و مثمرثمر داشت اما این نقش برای تاریخ و مردم ما پنهان مانده است.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند که امام راحل در شهادت آقامصطفی خمینی بیانیه داده‌اند اما اینگونه نیست بلکه امام (ره) در مفاتیح خود برای از دست دادن آقامصطفی نوشتند: نور بصرم  و مژه قلبم به لقاءالله شتافت و این مفاتیح در سال ۶۲ برای اولین بار با دست خط امام (ره) به چاپ رسید که برخی فکر می‌کردند این بیانیه امام برای شهادت آقامصطفی خمینی است در حالی که اینگونه نبود.

تولید مسجد مقدس جمکران در ادامه با اشاره به شخصیت حاج مصطفی خمینی گفت: امام راحل درباره شخصیت ایشان می‌گوید ایشان امید و آینده اسلام بود چراکه با وجود او راه برای جامعه و مردم انقلابی میسر و فراهم می‌شد. این سخنان نشان از شایستگی و بزرگی آقامصطفی خمینی دارد و مقام معظم رهبری نیز به جامعیت و بزرگی آقامصطفی خمینی نیز اشاره داشتند. معنویت آقامصطفی خمینی جزیی از خصلت‌های بارز ایشان بود و او پای ثابت پیاده‌روی کربلا بود. تابستان و زمستان هم نداشت و هرگز اهل غیبت یا تهمت زدن به کسی نبود. ارادت خاصی نیز به امام حسین(ع) داشتند.

رحیمیان ادامه داد: ساده‌زیستی، فهم عمیق و درک سیاسی جزء دیگر خصایص ایشان بود. هرگز روحیه آقازادگی در وجود ایشان نبود و در اوج ساده‌زیستی به شکل یک طلبه واقعی زندگی می‌کرد. حاج‌احمد آقا نیز اینگونه بود. آنها هرگز حاضر نبودند جریان‌های انحرافی و افراد ناخالصی که حتی مخالف شاه بودند را به حضور بپذیرند چراکه می‌گفتند هدف آنها باید خدا باشد نه چیز دیگری. ایشان نقش مهمی در نجات امام از زندان داشتند. همچنین در شکل‌گیری انقلاب اسلامی همواره کارآمد و فعال بودند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم- دبیر علمی این کنگره- با ارائه گزارشی از عملکرد کنگره گفت: یک مجموعه دوجلدی از مصاحبه‌های علمی و مواضع سیاسی انقلابی شهید مصطفی خمینی تهیه و تولید شده است و در این کتاب‌ها گفت‌وگوهایی که با چهره‌های برجسته و همنشین حاج مصطفی خمینی بوده‌اند جمع‌آوری شده است. از میان مقالاتی نیز که به دبیرخانه رسیده ۱۵ مقاله انتخاب شده که در کنگره امروز و روز چهارشنبه در مدرسه دارالشفای قم ارائه می‌شود.

وی یادآور شد: ترجمه رساله ولایت فقیه مرحوم مصطفی خمینی به زودی منتشر می‌شود و ۱۱۰ داستانک و مستند از وقایع زندگی این شهید برای مخاطبان نوجوان منتشر می‌شود. همچنین ویژه‌نامه‌ای درباره شخصیت علمی و سیاسی این شهید نیز به چاپ می‌رسد.

در این مراسم زهرا مصطفوی دختر امام راحل، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان عمومی تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامع روحانیت مبارز، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی هوایی معاون سازمان تبلیغات اسلامی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی نیز حضور داشتند.

این کنگره ملی به مناسبت پاسداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی شهید مصطفی خمینی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری نهادهایی همچون مسجد مقدس جمکران، بنیاد تاریخ پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی، آستان قدس رضوی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) و... برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha