• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96081609878
  • منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری

اهمیت تجاری چهارمحال با کشف داده‌های باستان‌شناسی جدید

اهمیت تجاری چهارمحال با کشف داده‌های باستان‌شناسی جدید

فصل اول کاوش باستان شناختی تپه «بردنکون» از دوره ساسانی به کشف اثر مُهرهای گلی منجر شد، کشفی که نشان از اهمیت تجاری و اقتصادی این محوطه دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا خسروزاده، سرپرست هیات کاوش در این محوطه تاریخی در چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر گفت: بر اساس یافته‌های پرشمار، سطحی به دست آمده که به نظر می‌رسد استقرار در این محوطه اساساً مربوط به دوره ساسانی باشد، هرچند تعدادی سفال اشکانی، مس و سنگ نیز از سطح این تپه به دست آمد.

وی با اشاره به تغییر شکل سطح این محوطه تاریخی در چند سال اخیر بر اثر حفاری‌های قاچاق، افزود: لایه‌های فرهنگی این محوطه تخریب و مواد فرهنگی آن به یغما رفته است.

او مهمترین اهداف نخستین فصل کاوش در این محوطه را جلوگیری از تخریب، ویرانی و غارت مواد فرهنگی آن توسط سودجویان آثار باستانی و آموزش صحیح و علمی دانشجویان با استفاده از روش‌های علمی کاوش و روش‌های علمی ثبت و ضبط آثار به دست آمده از کاوش دانست که بر این اساس، کاوش این محوطه توسط هیئت مشترک از دانشگاه شهرکرد و میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.

این باستان‌شناس یکی از مهمترین اهداف نظری برنامه کاوش در تپه  بَردنَکون را پی بردن به برهم کنش‌های جوامع انسانی در این منطقه و مناطق همجوار، شناخت ویژگی‌ها و کارکرد بنای نسبتاً بزرگ محوطه دانست و گفت: از دیگر اهداف انجام این کاوش می توان به  شناخت دوره های استقراری و روشن ساختن توالی فرهنگی محوطه و به دست آوردن اطلاعات دقیق تری در ارتباط با سیستم اقتصادی مردم فارسان در دوره  اشکانی و ساسانی اشاره کرد.
 
 خسرو زاده به شمار فراوان چاله های حفاری قاچاق ایجاد شده بر سطح تپه که قطر بعضی از آنها به حدود ۵ تا ۸ متر و عمق ۱۰ متر می رسد، اشاره و اضافه کرد: بیشتر بخش های محوطه تخریب و نابود شده و تنها بخش های اندکی از محوطه تقریباً سالم و دست نخورده باقی مانده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: به دلیل وجود چاله‌های حفاری سازه‌های معماری این محوطه نیز به شدت تخریب شده است، به گونه‌ای که در بخش‌های کاوش شده که شامل ۲ ترانشه ۱۰×۱۰ متر بود، این حجم از تخریب را به راحتی می‌توان دید.

او با بیان این‌که بر اساس کاوش‌های فصل اول و بقایای معماری به دست آمده به نظر می‌رسد ساخت وسازهای محوطه با استفاده از خشت‌های قرمز، خاکستری و سفیدرنگ خام و پخته ساخته شده‌اند، افزود: آنچه در یک فصل کاوش در این محوطه یافت شد اثر مهرهای گلی فراوانی است که نشان دهنده  اهمیت تجاری و اقتصادی این محوطه است.

به گفته این باستان شناس ،این تعداد گ‍ُل مهر در کنار ساخت و سازهای عظیم خشتی و آجری همچنین نشان می دهد که این محوطه یکی از مراکز فعال اداری، اقتصادی و بازرگانی دوره  ساسانی در جنوب غرب ایران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد مطالعه  این اثر مهرها را دارای اهمیت بسیار زیادی در شناخت تقسیمات استانی، اداری، نام مکان ها و افراد این بخش از امپراتوری ساسانی دانست که تاکنون هیچ آگاهی از آن نداشته ایم و بیان کرد :در کاوش فصل اول همچنین شماری شی فلزی، شیشه ای و یک سکه نیز یافت شد.

او افزود :تپه  بَردنَکون  در فاصله ۴.۲ کیلومتری جنوب شرق روستای ده چشمه در استان چهارمحال و بختیاری و روی تپه ای تقریباً بیضی شکل، قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha