• سه‌شنبه / ۳۰ آبان ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96083017576
  • خبرنگار : 71461

درخواست ایران برای ایجاد رایزنی فرهنگی در لهستان

درخواست ایران برای ایجاد رایزنی فرهنگی در لهستان

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: چند سال قبل با لهستان موافقت‌نامه فرهنگی امضا کردیم و قرار بود بین دو کشور ایران و لهستان دفاتر رایزنی فرهنگی ایجاد شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده در حالی که نیاز است در هر دو کشور دفتر رایزنی فرهنگی ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، ابوذر ابراهیمی ترکمان که روز سه‌شنبه ۳۰ آبان در همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و لهستان «در جست‌وجوی خانه دوم» که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد مهاجرت لهستانی‌ها در جنگ جهانی دوم در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران صحبت می‌کرد، بار دیگر درخواست ایران را برای ایجاد دفتر رایزنی لهستان در ایران و برعکس در جمع مسئولان فرهنگی لهستان مطرح کرد.

او با بیان این‌که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران، آمادگی دارد تا دفتر رایزنی فرهنگی لهستان در ایران را ایجاد کند، افزود: امیدوارم دولت لهستان نیز این درخواست را به دیده مثبت نگاه کند، چون لهستان تغییر در برخی از بندهای فرهنگی تفاهم‌نامه را خواستار است.

وی تاکید کرد: ایران مخالف آن اتفاق نیست، اما ترجیح می‌دهیم روابط را زیاد گره نزنیم. در کشور ما توافق‌نامه‌های فرهنگی به قانون تبدیل می‌شوند. نخست مجلس باید آن را تصویب و سپس شورای نگهبان تأیید کند. روندی طولانی مدت دارد. به همین دلیل درخواست می‌کنیم تا این مسائل هر چه زودتر برطرف شوند.

او در ادامه به بیان تاریخچه حضور لهستانی‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: جنگ جهانی دوم هشتم شهریور ۱۳۱۸ آغاز شد و تا نهم شهریور ۱۳۲۴ ادامه داشت. در این فاصله‌ی شش ساله، وضعیت ایران بسیار عجیب بود. ۱۰۰ میلیون نفر از ۳۰ کشور درگیر جنگ جهانی دوم شدند. در روز نخستِ جنگ، غربِ لهستان مورد هجوم  قرار گرفت. طی ۲۹ روز همه لهستان تسخیر شد. می‌توان گفت آغاز جنگ جهانی دوم روزی است که آلمان به لهستان حمله کرد، هر چند براساس تفاهم‌نامه‌ای که فرانسه و بریتانیا با لهستان داشتند، این دو کشور به کمک لهستان آمدند، اما کمک آن‌ها به جایی نرسید.

او اضافه کرد: اول تیر ۱۳۲۰ آلمان به شوروی حمله کرد. در آن زمان هیچ تردیدی نداشتند که آلمان می‌تواند شوروی را تسخیر کند. آن ها تا ۳۰ مایلی شهر مسکو نیز جلو رفتند، اما روس‌ها برای جلوگیری از حمله حاشیه شهر را آتش زدند. نهایتا آلمان شکست خورد و ۲۷ میلیون نفر کشته شدند تا وضعیت را مستمر کنند.

ترکمان با بیان این‌که تقریبا در آن زمان ایران اعلام بی‌طرفی کرد، اما این اعلام به طور کامل چندین‌بار نقض شد، افزود: ۱۶ فروردین ۱۳۲۱ اولین گروه از لهستانی‌ها وارد ایران شدند، یک اتفاق رخ داد، یعنی سال ۱۳۲۱ سال بلوای نان در ایران بود. ۱۶ آذر آن سال مردم تهران از گرسنگی به خیابان‌ها ریختند و با شعارهایی اعتراض خود را اعلام کردند. این تظاهرات یکی از دلایل توقف دولت قوام بود. در آن زمان ۱۴ میلیون نفر جمعیتِ مردم ایران پذیرای ۱۵۰ هزار نفر از مهاجران لهستانی بودند. این در حالی است که تا سال ۲۴ ایران صادرکننده غله بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha