• پنجشنبه / ۲ آذر ۱۳۹۶ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96090200794
  • خبرنگار : 71473

نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار:

از کاهش ارزش پول ملی نترسیم/ افت لیر ترکیه را آباد کرد

از کاهش ارزش پول ملی نترسیم/ افت لیر ترکیه را آباد کرد

نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران معتقد است که دولت‌ها در ایران پایین آمدن ارزش پول ملی را منفی می‌بینند در حالیکه امروز کشورهایی مثل چین و ترکیه با این اقدام صنعت گردشگری شان را رونق داده‌ و صادرات شان را بهبود بخشیده‌اند.

احمد کیمیایی اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: به طور کلی کشورها برای آنکه صادرات خود را توسعه دهند در بعضی از مواقع ارزش واحد پول ملی شان را کاهش می‌دهند.

وی ادامه داد: این اتفاق منجر به این می‌شود که صادرات‌شان رونق بگیرد و بتوانند وضعیت تولید داخلی شان را ساماندهی کنند. به عنوان نمونه کشورهای ترکیه و چین در مقاطعی ارزش پول ملی خود را با برنامه کاهش داده اند تا بتواند صادرات خود را در رقمی که مد نظر دارند نگه دارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: متاسفانه در ایران این موضوع خیلی خوب جا نیفتاده است و کاهش ارزش پول ملی برای دولت‌ها نکته منفی محسوب می‌شود که فکر می‌کنند اگر این اتفاق بیفتد یک ضعف است. از ابتدای سال ۱۳۹۲ که دولت یازدهم سر کار آمد تاکنون ارزش لیر تقریبا نصف شده است که این نشان می‌دهد ارزش پول ملی ترکیه به شدت پایین آمده است.

احمد کیمیایی اسدی تصریح کرد: این نشان ‌می‌دهد که دولت‌ها در ایران به موضوع ارز به این شکل نگاه می‌کنند که ارزش پول ملی پایین نیاید. در ابتدای دولت یازدهم نرخ دلار حدود ۳۷۰۰ تومان بود و تا حدود دو ماه پیش هم همین قیمت بود و اکنون مدت کوتاهی است که گران شده است. مسئله ارز ارتباط مستقیم با صادرات ما دارد و می‌تواند تولید مان را رونق ببخشد. ما می‌توانیم مانند دیگر کشورها این اقدام را با برنامه انجام دهیم چون به طور کلی به نفع‌مان خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران افزود: امروز مشاهده می‌کنیم که پایین آمدن ارزش پول ملی در ترکیه باعث شده است که سفر کردن به این کشور از مسافرت به کیش و قشم ارزان‌تر تمام می‌شود. اما ما به هر نحوی که شده می‌خواهیم ارزش پول ملی‌مان را بالا نگه داریم و تنها کاری که می‌کنیم این است که با یارانه‌ای که می‌دهیم کشورهای دیگر را آباد می‌کنیم. این کشورها با این اقدام صنعت گردشگری‌شان را راه می‌اندازند و صادرات‌شان را افزایش می‌دهند. امیدواریم که در این مقطع حساس صادرات مان لطمه نخورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۹-۰۲ ۱۰:۳۹

برادر من ثبات شاخص های اقتصادی اولین شرط توسعه اقتصادی است پس با حساب ایشان الان باید اقتصاد امارات متحده که در آن از 40 سال قبل نسبت درهم آن به دلار ثابت است منهدم می شد ولی چنین نیست.اگر ارز گران شود برای استفاده از منافع آن باید استراتژی داشت وگرنه اثر معکوس دارد

avatar
۱۳۹۶-۰۹-۰۲ ۱۱:۰۹

کاهش ارزش پول ملی یعنی کاهش سرمایه وخالی کردن جیب مردم

avatar
۱۳۹۶-۰۹-۰۲ ۱۱:۳۰

بله متاسفانه مردم ما اطلاع ندارند که تولید صادراتی چه مزایی برای کشور دارد. پول هرچقدر ضعیفتر باشد . سرمایه گذاری خارجی و حتی جذب گردشگر خارجی را تقویت می کند. بالا نگه داشتن ارزش ریال فقط قاچاق کالا و وردات را تقویت می کند و تولید داخل را سرکوب می کندو بیکاری جوانان را گسترش می دهد. افت ریال بستر ایجاد اشتغال هست

avatar
۱۳۹۶-۰۹-۰۲ ۱۲:۳۰

اینکه فقط یک جنبه از یک موضوع را ببینیم و سایر جنبه های آنرا کنار بگذاریم، به دور از انصاف و نیز، نشانه عدم تحلیل صحیح آن موضوع است. کاهش عامدانه ارزش پول یک کشور، در صورتی میتواند منجر به رشد اقتصادی و تامین منافع ملی گردد که اولا تراز تجاری کشور بشدت به سمت صادرات، سنگینی کند و ثانیا کاهش ارزش پول ملی بمعنای کاهش قدرت خرید آحاد مردم نباشد (یعنی دستمزدها متناسب با کاهش ارزش پول، افزایش یابد) و ثالثا از لحاظ سیاسی، کشور نباید دچار تلاطم و بحران، بویژه در عرصه سیاست بین الملل باشد تا بتوان براحتی بر روی صادرات و تحصیل ارز صادراتی و همکاری بانکها و موسسات بین المللی در این خصوص، حساب باز کرد. متاسفانه هیچیک از شرایط فوق، در مورد کشور ما صادق نبوده و همین الان هم، بر لبه تیغ بازگشت تحریم های آمریکا و اروپا و متحدانشان، حرکت میکنیم. لطفا تحلیل های اقتصادی یک جانبه و مغرضانه را که تامین کننده منافع یک عده خاص است و نه کلیت جامعه؛ با دقت و وسواس بیشتری ارائه فرمایید. با سپاس فراوان.

avatar
۱۳۹۶-۰۹-۰۲ ۱۳:۲۷

اگر اینطور است که شما میفرمائید پس چرا فقط بعضی کشورها به این نتیجه رسیده اند که باید پولشان هر روز ضعیف تر شود؟ آیا اقتصاد دانان بقیه کشورها بی سواد هستند؟ مثلا ارز کره جنوبی چقدر ضعیف شده که خودرو سازان ایرانی حتی نتوانسته اند یک عدد خودرو به آنها صادر کنند؟

avatar
۱۳۹۶-۰۹-۰۲ ۱۵:۲۹

دو کلمه از مادر عروس

avatar
۱۳۹۶-۰۹-۰۲ ۲۱:۲۴

اعضای اتاق به اصطلاح بازرگانی...چند روزی است که دائما مصاحبه می کنند و خواستار بی ارزش ترشده بیش از پیش پول ملی می کنند.دولت تدبیر هم که... به میل این افراد پیش می رود...قشر بیکار و کارمند و کارگر که اکثریت مردن را تشکیل می دهند بیشترین ضرر را از گرانی دلار دیده اند.طبقه متوسط علیرغم تلاش زیاد روز به روز بیشتر به سمت نابودی کامل پیش می رود که به نظرمی رسد هدف عمدی عده ای است تا از جامعه برده بسازند نه شهروند.وقتی به نان شب محتاج باشی هر چه این اعضای اتاق ... بگویند باید اطاعت کنی.