• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403022920728
  • خبرنگار : 50204

الزامات نقش‌آفرینی تشکل‌های روستایی در تحقق شعار سال چیست؟

الزامات نقش‌آفرینی تشکل‌های روستایی در تحقق شعار سال چیست؟

ایسنا/مرکزی مدیرکل تعاون روستایی استان مرکزی گفت: ایجاد روستابازارهای تحت پوشش مدیریت تعاونی‌های روستایی با تمرکز بر عرضه مستقیم محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره، باعث ایجاد ارزش افزوده در قیمت تولیدی محصولات برای بهره‌برداران شده و منافع حاصل از آن به تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید.

محمدحسین بهاور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اقتصاد هر کشوری بر پایه دولتی، خصوصی یا تعاونی تعریف شده و در ایران بخش تعاونی سهم ۳.۵ درصدی در اقتصاد دارد، هرچند این سهم در جهان متفاوت است و در کشورهایی که اقتصاد آنها بر پایه تعاونی دیده شده تا ۲۵ درصد هم می‌رسد و در واقع بخش تعاون را به عنوان یک نظام بهره‌برداری کارآمد بکار می‌گیرند.

وی افزود: سازمان تعاون روستایی در اقتصاد بخش کشاورزی کشور حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد سهم را پذیرفته و با این درصد سهم، در اقتصاد کشور نقش‌آفرینی داشته و خواهد داشت.

مدیرکل تعاون روستایی استان مرکزی تصریح کرد: از آنجاکه شبکه تعاون روستایی به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی کشور و یک سازمان مردم‌نهاد از دل جامعه برخاسته و به نوبه خود حائز اهمیت است می‌تواند بواسطه این قدرت اجرایی که در شبکه نهفته شده با بکارگیری ظرفیت‌های موجود در شبکه تعاون روستایی که از بطن مردم و جمع کثیری از بهره برداران بخش کشاورزی تشکیل شد، در جهش تولید و زنجیره های آن، فرآوری و بازرگانی محصولات کشاورزی از قبیل جمع‌آوری، نگهداری و خرید تضمینی و ... نقش بسزایی داشته باشد.

بهاور در خصوص چگونگی کمک به تولیدکنندگان ادامه داد: تعاون روستایی توانسته است با توسعه تشکل‌های تخصصی تحت عنوان شرکت‌های تعاونی، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها، در حد ممکن نیازهای تخصصی، فنی و معیشتی آنها را پاسخگو باشد.

وی بیان کرد: تعاون روستایی با تشکیل تعاونی انگیزه فعالیت و تولید و خدمت‌رسانی را افزایش داده و در نهایت زمینه افزایش سطح عملکرد محصول و سوددهی اقتصادی در روستا و رضایت‌مندی نسبی کشاورزان را فراهم کرده است.

مدیرکل تعاون روستایی استان مرکزی با اشاره به مشکلات و چالش های موجود در کمک به تولیدکنندگان و تشکل‌ها اضافه کرد: نظام اقتصادی شبکه تعاون روستایی یک نظام اقتصادی مبتنی بر حضور همه بهره‌برداران و تولیدکنندگان است. با توجه به چنین ظرفیتی، توجه ویژه مسئولین تصمیم‌ساز لازم است تا از توانایی و ظرفیت موجود این شبکه، بهره کافی حاصل شود.

وی همچنین در خصوص تجربه‌های موفق و موجود در خصوص مشارکت مردم در بخش کشاورزی و کمک به چرخه تولید عنوان کرد: تامین و توسعه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی با هدف مدیریت شبکه آبیاری و یکپارچه‌سازی اراضی با توجه به چالش‌های موجود فعلی در حوزه آب کشاورزی، باعث بهبود و اثربخشی آبیاری در اراضی شده و زمینه‌ساز کاهش هزینه‌های تولید و در نهایت توجه خاص به رشد اقتصاد روستاست.

بهاور ادامه داد: اثرات ناشی از این مهم بویژه در مباحث اجتماعی، برقرار شدن عدالت و توزیع آب و کاهش موثر میزان مهاجرت تاثیرگذار است.

وی افزود: همچنین ایجاد روستابازارهای تحت پوشش مدیریت تعاونی‌های روستایی با تمرکز بر عرضه مستقیم محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره، باعث ایجاد ارزش افزوده در قیمت تولیدی محصولات برای بهره برداران شده و منافع حاصل از آن به تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید.

مدیرکل تعاون روستایی استان مرکزی ادامه داد: دانش سنتی کشاورزی و همچنین عملکرد روزمره تعاونی‌ها، با توجه به مسائل و مشکلات حاکم بر تولید بخش کشاورزی برای موفقیت در این حوزه کافی نبوده و در بسیاری از موارد خواسته یا ناخواسته ایجاب می‌کند که تشکل با بکارگیری روش‌های نوین دانش‌بنیان، دست به دامان دانش روز شود.

بهاور بیان کرد: با علم به اینکه طرح‌های نو و ایده‌های جدید در رهایی شرکت‌های تعاونی از روزمرگی موثر خواهد بود، اعتقاد کامل این است که ایجاد زنجیره ارزش و گذر از خام‌فروشی محصول و توسعه صنایع تبدیلی، ایجاد بازار رقابت کامل و ورود به مبادی صادرات، رمز بقای آینده تشکل‌های بخش کشاورزی است و بر همین اساس مدیریت تعاون روستایی استان در سال جاری شاخص راهبردی خود را در دو بحث توسعه صنایع تبدیلی و تحقق صادرات محصولات این بخش قرار داده است چراکه استان مرکزی با تولید بیش از سه میلیون تن انواع تولیدات زیربخش، در سطح کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و شناخت درست این ظرفیت‌ها امکان دستیابی به بازارهای بیشتری را در این حوزه بوجود خواهد آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha