• یکشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۶ / ۱۷:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96101709065
  • خبرنگار : 71191

بخشی از استقرارگاه گشتاسپی نابود شد

بخشی از استقرارگاه گشتاسپی نابود شد

«با دو بانده کردن بزرگراهِ جنوب کشور که از باشت و گچساران می‌گذرد، بخش بزرگی از استقرارگاه "گشتاسپی" که مملو از سفال بود، از بین رفت و زیر جاده‌ی جدید قرار گرفت.»

به گزارش ایسنا،محمدتقی عطایی سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: در اواخر دهه‌ی هشتاد ۳۹ گِل‌نوشته به خط میخی عیلامی در زمان شخمِ زمین در این منطقه به دست آمد، که با انجام تحقیقاتِ انجام شده، بررسی‌ها نشان داد این تعداد گل‌نوشته از استقرارگاه گشتاسپی به دست آمده که بعد از آن در سه مرحله از این استقرارگاه بازدید شده و با انجام بررسی بیشتر، هیاتی از سوی پژوهشکده‌ی باستان­شناسی مأمور گمانه‌زنی در این استقرارگاه شد.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش موجود، در تمام گمانه‌ها لایه‌ی درجا و دست نخورده وجود نداشت، اضافه کرد: متاسفانه فقط چند قطعه سفال عیلامی از بسترهای دست چندم به دست آمد.

عطایی گفت: در سال ۱۳۸۸ و در بررسی فراگیر شهرستان گچساران (زمانی‌که شهرستان باشت جزو شهرستان گچساران بود)، این محوطه به طور دقیق بررسی و علاوه بر کشف قطعات سفال‌های عیلامی، قطعه کوچکی از یک گل‌نوشته نیز به دست آمد.

به گفته‌ی او به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ با این کشف اهمیت این جایگاه به عنوان منشاء گل‌نوشته‌های مکشوفه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر موضوع دو بانده کردن بزرگراه جنوب کشور که از باشت و گچساران می‌گذشت، مطرح شد، گفت: با تسطیح زمین و زیرسازیِ راه، قسمت بزرگی از استقرارگاه گشتاسپی از بین رفت و زیر جاده جدید قرار گرفت.

 او افزود: در حین تسطیح خاک‌های استقرارگاه که پر از سفال بود، در کنار جاده و نزدیک تنها درخت بزرگ بلوط توده شده بود.

او با بیان اینکه این استقرارگاه و خاک‌های توده شده مجدداً در اواخر اسفند ماه ۱۳۹۵ و در جریان سومین فصل بررسی راه شاهی هخامنشی مورد بازبینی قرار گرفت، بیان کرد: متاسفانه خاک‌های دارای مواد فرهنگی از محل اصلی جابجا و به صورت کپه‌های جداگانه توده شده بود.

رییس هیأت باستان شناسی محوطه گشتاسپی شهر باشت در کهکیلویه و بویراحمد ادامه داد: به منظورِ بررسی کامل این پشته‌ها تمام خاک‌های این پشته‌ها که در آنها اثری از قطعات سفالی به چشم می‌خورد، غربال شده و تمام مواد باستانی به دست آمده از خاک‌ها نیز جدا شدند.

او  این مواد را  به طور عمده شامل خُرده سفال و مهمترین یافته‌ی غیر از خرده سفال در این محوطه را یک قطعه گِلِ شکل داده شده با دو اثر "مُهر" (گِل­مُهر) دانست و افزود: مالک زمین نیز دو قطعه شکسته از دو گل­‌نبشته مجزا و تعدادی ساغر، کاسه و پیاله شکسته که در حین کار در زمین یافته بود به هیات تحویل داد.

این اتفاقات در حالی رخ داده‌اند که؛ بر اساس بند ج ماده ۱۱۴ قانون برنامه ۵ ساله چهارم، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظف هستند تا قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگیتاریخی «میراث فرهنگی» اقدام و در طراحی و مکان‌یابی پروژه‌های یاد شده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

به گزارش ایسنا، محور باند دوم بزرگراه بابا میدان – گچساران- بهبهان در دامنه رشته کوه‌های زاگرس بصورت شرقی- غربی سه شهر مهم استان‌های فارس- کهگیلویه وبویراحمد- خوزستان را بهم وصل می‌کند، همچنین قطعه سوم از باند دوم بزرگراه بابامیدان - گچساران –بهبهان در یکی دو روز گذشته کلنگ‌زنی شده است. این محور علاوه بر ایجاد ارتباط بین دو قطب اقتصادی و استراتژیک کشور نقش مهمی در توسعه و بهبود شبکه راه‌های اصلی کشور و استان دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha