• پنجشنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۸:۴۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 96120301392
  • خبرنگار : 71573

آثار برگزیده کتاب سال سیستان و بلوچستان معرفی شدند

آثار برگزیده کتاب سال سیستان و بلوچستان معرفی شدند

همزمان با افتتاحیه نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر کتاب سال این استان معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، نوزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب سیستان وبلوچستان عصر امروز ۳ اسفند ما در زاهدان افتتاح شد. دراین مراسم حسین مسگرانی مدیر کل اداره فرهنگ وارشاد اسلامی استان با ارائه گزارشی از نمایشگاه کتاب گفت: در این نمایشگاه ۴۱۹ نشر حضوردارند و ۵۱ هزار ۶۰۹ عنوان کتاب دراین نمایشگاه عرضه شده است

او با شاره به افزایش یارانه نمایشگاه کتاب گفت: سال گذشته یارانه نمایشگاه کتاب سیستان بلوچستان ۷۰۰ میلیون تومان بوده که امسال به  ۹۰۰میلون تومان ارتقا پیدا کرده است.

ویژگی این دوره از نمایشگاه کتاب این است که برگزاری روز خاص یک شهرستان از برنامه‌های این دوره از نمایشگاه است و در این دوره روز خاص شهرستان سراوان،‌ خاش و دهک را خواهیم داشت.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارکرد: مشکلی که در استان سیستان و بلوچستان  وجود دارد تعداد کم فروشگاه کتاب است به همین دلیل استقبال زیادی از نمایشگاه کتاب صورت می‌گیرد. ما باید به دنبال جریان سازی کتاب دراستان باشیم به همین دلیل به دنبال برگزرای نمایشگاه کتاب در شهرهای بزرگ این استان  هستیم و امیدوارم خروجی خوبی درسطح ملی و بین المللی از این مراکز ارائه شود.

سپس آیت‌الله سلیمانی امام جمعه زاهدان و نماینده ولی فقیه در این استان با اشاره به سخنان مسگرانی گفت: باید این اندیشه پویا شکل بگیرد و در صدد توسعه نمایشگاه سالانه کتاب در شهرهای بزرگ استان باشیم. این موضوع چیزی است که جایش در استان خالی بود. فاصله طولانی و طاقت فرسای شهرهای استان می طلبد که خدمات را به سمت مردم منتقل کنیم اگراین اقدام شکل بگیرد جای تشکر دارد.

وی خاطر نشان کرد: نمایشگاه استان نگین وحدت مردم ساکن  این منطقه است. اگر شرایط مالی اجازه دهد قطعا از این  نمایشگاه استقبال بیشتری می شود و لازم است یارانه بیشتری به این نمایشگاه اختصاص داده شود. این افزایش یارانه‌ای که مسگرانی اشاره کرده است باید سال جاری بیشتر شود و مقدار بیشتری برای توسعه کتاب مد نظر گرفته شود.

وی با اشاره به سابقه انس والفت ایرانیان با کتاب گفت: زمانی که  دنیای غرب بویی از فرهنگ و علم نبرده بود ما دانشگاه جندی شاپور را داشتیم و ایران مهد تمدن علمی بود. از زمانی که اسلام شروع کرد ایران آغوشش را برای‌ آن گشود به گونه ای که علامه شهید مطهری کتاب خدمات متقابل اسلام  و ایران را نوشت. آیت الله سبحانی درباره  این  کتاب گفته خدمات متقابل اسلام و ایران در حوزه نثر تا حدودی انجام شده است اما با شهادت شهید مطهری در حوزه نظم این موضوع مسکوت مانده است. لازم است کسانی بیایندو این کار را انجام دهند.

او با  اشاره به سخن پیامبر درباره ایرانیان که گفته بود اگر علم در ثریا هم باشد کسانی از ایران به دنبال آن خواهند رفت به سرانه کتاب ایران اشاره کرد و گفت: سرانه کتاب در کشور ترکمنستان به ازای هر نفر سه کتاب است اما درایران به ازای هر دو نفر سه کتاب. این نمایشگاه‌ها رشد خوبی را در سرانه کتاب به وجود آورده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری چندین  بار درباره توجه به  کتاب‌خوانی توصیه کرده است و گفته است که نگذارید چراغ کتابخوانی خاموش شود بعد از این  سخنان کتاب از رشد خوبی برخوردار بوده است.

وی تاکید کرد:‌ این سرانه کتاب در خور فرهنگ غنی این مردم  نیست. امیدوارم عادت به کتاب خوانی و تکریم کتاب افزایش پیدا کند.

سپس در ادامه مراسم مولانا نذیر احمد سلامی نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: از میان ادیان آسمانی دین اسلام  ارزش بسیاری به کتاب و  کتابخوانی دارد. این موضوع  در سایر ادیان  الهی  دیده نمی‌شود.  زمانی که  خداوند به حضرت محمد(ص) وحی کرد ابتدا گفت اقراء یعنی بخوان در  این آیه مفعول حذف شده است بنابراین می‌توان آن را تعمیم داد و گفت: خداوند به پیامبر امرمی کند به دنبال علم و دانستن برود اما این موضوع را به نماز، روزه حلال وحرام  محدود نمی کند. خداوند در آیه دیگری فرد مسلمان را مامور می کند که در تمام رشته‌ها و فنون به دنبال کسب دانس برود.

او با اشاره  به گسترش فرهنگ و  علم در ایران اسلامی گفت:  غرب فرمول‌های پیشرفت خود را از  جهان اسلام گرفته است. اما حالاما دنباله رو انها هستیم اما با توجه به شرایط گذشته باید این موضوع برعکس می‌شد دلیل آن این استکه ما ارزشی  برای کتاب و  فرهنگ قائل نیستیم و  دراین زمینه  عقب مانده ایم امیدوارم  به قول مقام معظم رهبری چراغ علم و پژوهش را خاموش نگذاریم

او خاطر نشان کرد: کتاب  ارتباط ما  به گذشته برقرارمی کند و حال را برایمان روشن و راهای برون رفت از حوادث آینده را برایمان رهنمون می کند.

در  این مراسم محبی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: معمولا می گویند هر کتابی ارزش یک بار  خواندن  را دارد اما این امر منطقی نیست و هر کتابی ارزش خواندن ندارد. شریعتی، شهید مطهری هر دو درباره فلسفه می‌نوشتند از طرف دیگر شاعرانی مانند خیام،نظامی پروین  اعتصامی و فرخی یزدی  هیچگاه تملق کسی را نگفته اند اینها الگوهایی برای جامعه هستند و درس تربیتی  برای  جامعه دارند.

او خاطر نشان کرد: به کتاب توجه کنیم. توجه به کتاب توجه به شرایط زمان است. فراوانی جوان پر انرژی وفراوانی آگاهی دارد. در کنار آن باید نویسنده باید به عفت کلام توجه  کنند. درست  است که مخالفت نوشتن شهرت وجذابیت می‌آورد اما عفت کلام فوق العاده است باید عفت کلام را از فردوسی یادگرفت باید به زبان فارسی توجه کنیم و به آن ببالیم.

در  ادامه هم زمان  با افتتاحیه نوزدهیمن دوره نمایشگاه کتاب در استان  سیستان و  بلوچستان از برگزیدگان و شایستگان  چهارمین دوره کتاب سال  استان سیستان و بلوچستان تقدیر به عمل آمد و همچنین از کتاب فرهنگ بلوچی به  فارسی نوشته عبدالغفور جهاندیده رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، همزمان با افتتاحیه نمایشگاه برگزیدگان و شایستگان تقدیر کتاب سال استان سیستان و بلوچستان به شرح زیر اعلام شدند:

کتاب «فرهنگ بلوچی-فاریی» نوشته عبدالغفور جهاندیده برگزیده بخش کلیات
در بخش ادبیات کتاب «اسطوره‌های سیستان» نوشته غلامرضا عمرانی برگزیده و کتاب «سیستان در تاریخ ادبیات فارسی» شایسته تقدیر شد.
کتاب«اسفار آفتابگردان و آخرین پله تا ملکوت» از عباس باقری برگزیده بخش شعر و «مجموعه اشعار بانلی»از محمد انور بیحازدهی در این بخش شایسته تقدیر شدند.
بخش ادبیات داستانی برگزیده‌ای نداشت اما کتاب«بادسر» نوشته ناصر نخزری مقدم، کتاب «آپسارا جاسوس خدایان» از اکبر رئیسی و کتاب «ما پشت کوهی‌ها» نوشته عبدالواحد برهانی شایسته تقدیر این بخش معرفی شد.
بخش علوم دینی نیز برگزیده‌ای نداشت. کتاب‌های «جواهر العلم» از عبدالحفیظ زاهدی و «احکام رشوه در اسلام» نوشته افضل دهمرده‌نژاد کتاب‌های شایسته‌های تقدیر این بخش معرفی شدند.
«سفرنامه مردم شناختی سیستان و بلوچستان» اثر محمد سعید جانب اللهی برگزیده بخش تاریخ و «سیاست‌های دولت های اروپایی در بلوچستان» از مریم ابراهیمی شایسته تقدیر این بخش معرفی شدند.
در بخش هنر کتاب «شواهد فن‌آوری و هنر در شهر سوخته» و «بلوچستان باستان» از سید منصور سید سجادی به عنوان برگزیده و کتاب «آثار تجسمی»از غلامرضا افشاری به عنوان شایسته تقدیر اعلام شدند.
بخش ورزش نیز برگزیده‌ای نداشت و کتاب‌های «کوچه باغ هیاهو» از منصور مرادزهی و «گذری بر فوتبال سیستان» از دادخدا غفاری آثار شایسته‌ تقدیر در بخش ورزشی معرفی شدند.
در بخش دفاع مقدس به عنوان بخش ویژه کتاب سال استان سیستان بلوچستان نیز کتاب «خاکریز دوازدهم» از علیرضا حیدری  به عنوان برگزیده و «مدافعین آل الله» از مرضیه نژادبندانی، «سجده در ام الرصاص»،«بیرقدار وحدت» و «ستارگان جنوب شرق» از یونس اربابی قلعه نو آثار شایسته تقدیر معرفی شدند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۲-۲۱ ۱۱:۵۰

سلام در بخش ادبیات داستانی کتاب بنده هم با عنوان نخل عشق شایسته تقدیر شد چرا اسمی تبردید از کتاب من؟