• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 96120803804
  • خبرنگار : 71368

تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری کلید خورد

تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری کلید خورد

با رأی اکثریت اعضای شورای شهر تهران طرح تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری رقم خورد.

به گزارش ایسنا، حجت نظری در جلسه امروز شورای شهر تهران در ابتدای بیان دلایل اعضای درخواست کننده تحقیق و تفحصاز مؤسسه همشهری، گفت: تحقیق و تفحص در عملکرد مالی و اجرایی موسسه همشهری از سال‌های 84 تا 94 با امضاء چند نفر از اعضای شورای شهر کلید خورد.

وی با بیان اینکه ضرورت شفاف سازی کارنامه عملکرد اجرایی مؤسسه و همچنین ابهام در ضرورت و چگونگی استخدام‌های سال 95 و همچنین ضرورت شفاف سازی کارنامه عملکرد مالی موسسه از جمله دلایل اصلی ارائه طرح تحقیق و تفحص بود.

نظری با اشاره به گردش کار طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری گفت: تبدیل وضعیت چهار نفر از پرسنل شرکت همشهری از قراردادی به رسمی برخلاف دستورالعمل شهردار وقت تهران بود؛ چرا که این افراد شرایط سوابق خدمتی را دارا نبودند.

وی با بیان اینکه جذب و انعقاد قرارداد با دو نفر از بازنشستگان صندوق بازنشستگی از سال 89 تا 96 و انتصاب آنها به پست‌های معاونتی جای سوال است، گفت: جالب است بدانید یکی از کارمندان مؤسسه همشهری از سال 91 برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت و در سال 93 به دلیل اتمام مدت مرخصی بدون حقوق و با توجه به اینکه امکان بازگشت حضوری به کار نبود، تقاضای تبدیل وضعیت و دورکاری شد و از اول شهریور 93 این فرد به عنوان کارمند مؤسسه همشهری و با پست دبیر سرویس همشهری آنلاین ماهانه حقوق و مزایا دریافت می‌کردند و این در حالیست که چهار نفر دیگر نیز به رغم عدم حضور در محل کار حقوق دریافت می‌کردند.

نظری گفت: علاوه بر این 19 نفر از کارمندان شرکت همشهری در سال 90، در سال 91، 30 نفر، در سال 92، 33 نفر، در سال 93، 54 نفر، در سال 94 تعداد 35 نفر، در سال 95، 51 نفر و در سال 96، 47 نفر ، علی رغم عدم حضور مستمر در محل کار به صورت ماهیانه حقوق و مزایا دریافت می‌کردند.

وی با بیان اینکه استخدام 16 نفر به عنوان مشاور مدیرعامل از سال‌های 90 تا 96 بدون کارکرد مشخص و بدون مجوز قانونی و بر خلاف ساختار سازمانی همشهری باعث شد که یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه به همشهری تحمیل شود، گفت: این از جمله مواردی بود که علاوه بر ابهام در مجلات و ضمائم، امور بازرگانی، عدم وصول مطالبات، قراردادهای غیرمتعارف و همچنین هزینه‌های بدون مستندات در تحقیق و تفحص مورد تایید قرار گرفته است.

وی افزود: ما برای ادامه راه نیازمند رأی اکثریت اعضاء هستیم تا بتوانیم تحقیق و تفحص را در مرحله دیگر بررسی کنیم.

در ادامه سید حسن رسولی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه من با اصل تحقیق و تفحص مشکلی ندارم، گفت: اما دوستان به این نکته دقت داشته باشند که تحقیق و تفحص مربوط به دوران مدیریت قبل است و بر اساس آئین‌نامه اگر تحقیق و تفحص به نتیجه نرسد باید استیضاح صورت گیرد که این در مورد شهردار جدید صدق نمی‌کند چرا که وی در دوره گذشته سمتی نداشت.

وی افزود: من نگران لوث شدن یکی از مهمترین ابزارها و راهبردهای شورا هستم. چرا که بر اساس آئین‌نامه، شورا علاوه بر نظارت دو ابزار تحقیق و تفحص و استیضاح را دارد.

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی نیز گفت: نگرانی رسولی این است که وقتی شهردار و مسئولان همسو هستند دسترسی به اطلاعات میسر است و نیازی به تحقیق و تفحص نیست.

بذل و بخشش مدیران از بیت‌المال در همشهری

در ادامه الهام فخاری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی که یکی از امضاء کنندگان طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری نیز بود، گفت: موسسه و روزنامه همشهری نهاد و رسانه‌ای است که وامدار عوارض‌هایی است که مردم در قبال عوارض، تراکم و ... پرداخت می‌کردند و به همین دلیل موسسه و روزنامه همشهری متعلق به همه مردم است و هر گونه استفاده خارج کارکرد قانون از آن توسط مدیران موسسه یا شهرداری روا نیست.

وی با بیان اینکه فساد رخ داده در مدیریت شهری طی 12 سال گذشته سبب شده که بخشی از آن گریبان موسسه و روزنامه را بگیرد، گفت: عهد ما با مردم تلاش برای بازآفرینی امید و فساد ستیزی است که باید با استفاده از چارچوب و روش‌های قانونی برای شناسایی، درمان و پیشگیری از فساد بهره ببریم.

فخاری با اشاره به دلایل تحقیق و تفحص از موسسه همشهری، گفت: هدف از این تحقیق و تفحص، رویکرد مصونیت سازی ساختار و فرهنگ شهرداری از تجربه فساد است تا همه مدیران باور کنند که شورای شهر به دلیل شأن نظارتی خود به موضوعاتی همچون فساد و انحرافات حساس است.

وی با بیان اینکه تحقیق روشی است برای بررسی ابهامات، نابرابری‌ها و فسادی که در گذشته روی داده است، گفت: شهروندان تهرانی حق دارند در حد ممکن و مصلحت از آن خبردار شوند و مسئله رد شدن تحقیق و تفحص از شهرداری توسط برخی نمایندگان مجلس پاسخ منفی به حق مسلم و مطالبه مشروع مردم بود و هنوز هم مجلس به این دلیل مورد پرسش افکار عمومی قرار می‌گیرد و هنوز این مطالبه زنده است.

وی با بیان اینکه استفاده از رسانه عمومی در جهت اهداف سیاسی رد می‌شود، گفت: بررسی میزان اثربخشی نشریات همشهری در جامعه هدف، بررسی دلایل استخدام فوری در سال 95، بررسی چگونگی واسپاری آگهی موسسات همشهری، بررسی قرارداد و کیفیت توزیع همشهری و محصولات آن، بررسی دلایل خرید چاپخانه و قیمت گذاری آن، بررسی تراز مالی و نحوه هزینه کرد موسسه، بررسی چگونگی تعیین حقوق و دستمزد مدیران عالی و میانی موسسه از جمله دلایل تحقیق و تفحص از موسسه همشهری بود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه توضیحات شهردار تهران و مدیرعامل موسسه همشهری نشان می‌دهد که این موسسه دچار آفت است، گفت: به یاری خدا پس از تحقیق و تفحص که این اولین تحقیق و تفحص در تاریخ شوراها است می‌توان ابهام زدایی کرد و به تخلفات رسیدگی کنیم و حقوق مردم را بازپس بگیریم و نور را به راهروهای تاریک فساد بتابانیم.

وی با بیان اینکه ارائه گزارش موسسه در هر کدام از بندها قابل ارائه است، تصریح کرد: مجلات تعطیل شده خواننده نداشته و فقط هزینه در بر داشته و رویکرد مدیران بذل و بخشش بیت‌المال بوده است. همچنین مطالبه جدی افرادی که سال‌ها در همشهری کار کرده‌اند ولی استخدام نشده‌اند این است که افرادی که با چند ماه خدمت از رانت مدیریت بهره‌مند شده و استخدام شدند فکری به حال آن اندیشیده شود و حقوق کارمندان زحمت کش قدیمی و مجرب تضییع نشود. همچنین باید در مورد پیام همشهری بگویم به دلیل فضای غیرشفاف و ساختار اداری بسته آن معلوم نیست فایده آن برای همشهری چه بوده و چرا این فایده بزرگ و درآمد کلان از جیب مردم برداشته و به جیب عده‌ای خاص گذاشته شده است. چرا که پیام همشهری چاه نفت همشهری است که به دلیل سوء مدیریت ضایع شد.

چاپخانه همشهری چندین میلیارد تومان گران‌تر خریداری شد

فخاری با بیان اینکه چاپخانه جدید همشهری بدون نیاز به چاپخانه جدید خریداری شده است، ادامه داد: کارشناسان برآورد کرده‌اند این کارخانه چندین میلیارد تومان اضافه بر ارزش واقعی خریداری شده است.

وی با بیان اینکه اینکه استفاده از ابزار تحقیق و تفحص در راستای احقاق حقوق مردم ابهام زدایی و ... اقدامی ارزنده است، گفت: همه اعضای شورای شهر در راستای شفاف سازی، فساد ستیزی و اصلاح امور آماده‌اند.

وی افزود: سکوت در مورد سوء مدیریت در همشهری سودمند نیست، چرا که افکار عمومی قانع نمی‌شود و سکوت در برابر مدیریت نادرست زمینه ساز نابرابری و فساد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha