• یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96121306893
  • خبرنگار : 71021

نجات گلدسته کج شده حرم امام جواد (ع) + عکس

نجات گلدسته کج شده حرم امام جواد (ع) + عکس

بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی در سال‌های طولانی و نشست زمین، یکی از ۴ گلدسته تاریخی حرم مطهر امامین جوادین (ع) در شهر کاظمین را کج کرده که پروژه نجات و مقام‌سازی آن درحال انجام است.

به گزارش ایسنا، حسن پلارک ـ رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات ـ با اشاره به پیشرفت طرح مقاوم‌سازی گلدسته کج شده حرم مطهر امامین جوادین (ع) در کاظمین عراق، گفت: متخصصان ایرانی هم‌اکنون مشغول انجام عملیات تزریق بتن ویژه در پی این مناره هستند.

وی با بیان این‌که از دانش و فناوری بسیار بالایی برای نجات گلدسته کج شده حرم مطهر استفاده می‌کنیم، افزود: پس از محاسبات دقیق علمی، مهندسان ایرانی مشغول حفر سوراخ‌هایی در اطراف پی این مناره به‌منظور تزریق بتن ویژه هستند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: با تزریق این نوع خاص بتن، فونداسیون مناره کج شده، تثبیت و تقویت شده و شرایط برای اجرای مرحله بعدی عملیات مقاوم‌سازی مناره آماده خواهد شد.   

به گفته وی، پس از اتمام این مرحله از عملیات تثبیت و تقویت پی، کار روی تقویت خود مناره با ایجاد یک سازه پوششی آغاز خواهد شد.

به گزارش روابط ستاد بازسازی عتبات عالیات از قول حسن پلارک، تولیت آستان مقدس امامین جوادین (ع) دنبال یافتن گروه متخصص برای مهار این مناره و اجرای طرح مقاوم‌سازی آن بود که با دیدن توانمندی مهندسان ایرانی در اجرای طرح مقاوم‌سازی و تقلیل ستون‌های حرم مطهر امام حسین (ع)، از ستاد بازسازی عتبات عالیات برای اجرای این پروژه مهندسی بسیار پیچیده درخواست کمک کرد.

حرم امامین جوادین به امام هفتم شیعیان موسی کاظم و امام نهم محمد تقی معروف به محمد جواد تعلق دارد که در شهر کاظمین و در شمال بغداد واقع شده و پیش از آن مدفن بسیاری دیگر از خاندان خلفای عباسی بوده است. نخستین بار نیز به دستور مأمون روی این مزار بقعه‌ای ساخته شد و به مرور گسترده و کامل‌تر شد تا این‌که در زمان سلجوقی‌ها و بعدها در دوره‌ی صفوی به هنر ایرانی آذین شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۲-۱۳ ۱۵:۲۷

این اخبار را نگذارید در سکوت تعمیر کنید .زمانی که نه تنها چهار گلدسته جهان شیع در ایران که جوانان آن را تشکیل می دهند کج شده حتی ساختمان آن در حال ریزش هست در ایران .و این اخبار با این وضع اقتصادی و نا هنجاری ها در جامعه جواب بر عکس می دهد ....

avatar
۱۳۹۶-۱۲-۱۳ ۱۶:۲۴

مقداری هم به فکر پی سازی ساختمان های زلزله زده کرمانشاه باشید لطفا