• دوشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۹:۱۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 97012006300
  • خبرنگار : 71442

لایحه سازمان نظام روزنامه‌نگاری ایران همچنان در بوته نقد

لایحه سازمان نظام روزنامه‌نگاری ایران همچنان در بوته نقد

نشست تخصصی بررسی لایحه سازمان نظام روزنامه‌نگاری ایران با حضور جمعی از اساتید، مدیران و اصحاب رسانه و همچنین نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که در این جلسه بر لزوم پررنگ کردن نقش دیده‌بانی قدرت در لایحه و مقررات‌زدایی در حرفه روزنامه‌نگاری تاکید شد.

به گزارش ایسنا، نشست تخصصی بررسی لایحه سازمان نظام روزنامه‌نگاری ایران با حضور دکتر محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حمید ضیایی‌پرور مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، دکتر مهدی محسنیان‌راد، مهدی انصاری حقوقدان، امیرعباس فتاح‌زاده مدیرمسوول روزنامه سپید، محمدرضا راه‌چمنی صاحب امتیاز روزنامه اسرار، شهره ماهی صفت روزنامه‌نگار و دکتر مهدی اسلامی مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دوشنبه (۲۰ فروردین‌ ماه) در دفتر مطالعات برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

پیش‌نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای به مدت سه سال است که در نشست‌هایی با حضور کارشناسان رسانه بررسی می‌شود و تاکنون با اظهارنظرهای متفاوتی از موافق تا مخالف همراه بوده است. در آخرین نشستی که در این زمینه برگزار شد اساتید ارتباطات از جمله محسنیان‌راد بار دیگر نقطه‌نظرات خود را در زمینه اصلاح این لایحه مطرح کردند.

در این نشست ۹ مساله اساسی در ارتباط با لایحه برجسته و مطرح شد که نیاز به اصلاح است.

لحاظ کردن پدیده شهروند خبرنگاری و فضای مجازی و پیام‌رسان‌های موبایلی یکی از مباحثی بود که در این نشست پیشنهاد داده شد که در متن لایحه جایگاهی برای آن در نظر گرفته شود.

واگذاری مسائل روزنامه‌نگاران به خودشان و انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاری با تاکید بر اینکه انجمن صنفی با انجمن حرفه‌ای وظایف و ماموریت‌های متفاوتی دارد از دیگر نکاتی بود که در اصلاحیه متن لایحه بر لزوم آن تاکید شد.

در بخش دیگری از این نشست بر لزوم پررنگ کردن نقش دیده‌بانی قدرت در لایحه و مقررات‌زدایی در حرفه روزنامه‌نگاری تاکید شد.

یکی دیگر از مباحث مورد تاکید در نشست امروز، تقویت بعد غیردولتی در لایحه در فصل‌های مختلف آن بود. همچنین اصلاح ماده ۴ و ۴۱ این لایحه که مربوط به وظایف و تخلفات روزنامه‌نگاران است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

براساس این گزارش، اصلاح موارد مربوط به هیات‌های نظارت بر انتخابات، تایید اصلاحات اعمال شده در نسخه نهایی لایحه نسبت به نسخه اولیه لایحه در سال ۹۳ نیز از جمله مواردی بود که در این نشست بر آن تاکید شد.

یکی از نکات مهمی که در این نشست به آن اشاره شد، این بود که اشخاص حقیقی روزنامه‌نگار موضوع لایحه هستند و اشخاص حقوقی از جمله مدیران مسوول و نشریات در لایحه دوقلوی دیگری که به مجلس ارائه شده، در نظر گرفته شده‌اند.

توجه به ویژگی‌های متعارض لایحه با قوانین جرم‌انگاری مربوط به فعالیت‌های روزنامه‌نگاری در کشور نیز در نشست امروز در نقد پیش‌نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

مشروح کامل این نشست متعاقباً ارسال خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha