• دوشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۷:۴۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 97021709347
  • خبرنگار : 71544

اهمیت معنایی موسیقی در یک نمایشگاه نگارگری

اهمیت معنایی موسیقی در یک نمایشگاه نگارگری

نمایشگاه «خنیاگران» از مجموعه آثار فاطمه ارژمند در گالری ایده پارسی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا،  این نمایشگاه جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه در گالری ایده پارسی افتتاح خواهد شد و در آن ۲۰ اثر از فاطمه ارژمند به نمایش در می آید.

فاطمه ارژمند از سال ۱۳۸۰ در زمینه نگارگری فعالیت داشته و تا به حال در چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی آثار خود را به نمایش گذاشته است.   آثار این نمایشگاه در غالب آثار نگارگری با موضوعات مختلف با تمرکز بر موضوع خنیاگران و نوازندگان در هنر مینیاتور خواهد بود.

هنرمنددر بخشی از بیانیه نمایشگاه اینگونه به آثار خود اشاره کرده است:

«نگارگری ایرانی در مکتب قدیم خود هنری بوده است وابسته به شعر و ادبیات. و همواره در دوره‌های مختلف تاریخی روایت‌هایی از داستان‌ها، افسانه‌ها و اساطیر ایرانی، در قالب نظم و نثر، با بن‌مایه‌هایی از عرفان شرقی تصویرسازی شده‌اند.

آنچه در قاعده‌ی قدیم می‌بینیم هر نگاره روایتی مصور و مفصل از یک یا چند مجلس منظوم یا منثور است. در معدود آثار باقی مانده گاهی در روایتی عاشقانه، گاهی در بزم و گل‌گشت و حتی در رزم شاهان، خنیاگرانی مشغول نواختن تصویر شده‌اند. حضور این نوازندگان در فضای روایی داستان، در معنای درونی، اشاراتی ست به تعابیر عرفان شرقی و در معنای بیرونی نشان از هم‌نوایی شعر و ادبیات فارسی با موسیقی دارد.

مجموعه‌ی خنیاگران می‌کوشد اهمیت معناییِ موسیقی و حضور نوازندگان را، به‌عنوان جزئی از فضای نگاره‌های قدیم، در روایتی متفاوت نشان دهد. حفظ روح قدیم در فضای هر نگاره تعهدی‌ست که نگارگر به آن وفادار مانده است.»

نمایشگاه «خنیاگران» روز جمعه ۲۱ اردیبهشت افتتاح و تا روز ۲۶ اردیبهشت به نشانی خیابان شریعتی، خیابان دولت، نرسیده به سه‌راه نشاط، کوچه اله‌وردی آذر، پلاک ۲۸، گالری ایده پارسی پذیرای علاقمندان خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha