• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۷ / ۰۲:۲۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 97041709647
  • خبرنگار : 71583

یک کارگردان تئاتر مطرح کرد:

حمایت مناسبی از این هنر پرهزینه نمی‌شود

حمایت مناسبی از این هنر پرهزینه نمی‌شود

یک کارگردان تئاتر عروسکی که در استان یزد فعالیت می‌کند درباره شرایط این هنر نمایشی در این استان معتقد است: با توجه به اینکه از یک سال پیش این شهر ثبت جهانی شده است، توجه‌ مسئولین به فرهنگ و هنر بیشتر شده اما همچنان حمایت مناسبی از این هنرنمایشی پرهزینه انجام نمی‌شود.

محسن اکرمی ابرقویی که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد با بیان اینکه "از سال گذشته که شهر یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شده است توجه مسئولین به وضعیت فرهنگ و هنر این استان بیشتر شده" اظهار کرد: در یک سال گذشته سعی شده به لحاظ کمی و کیفی کارهای خوبی انجام شود اما با این حال بیشتر فعالیت‌های حوزه کودک در کانون پرورش فکری کودکان انجام می‌شود و اکنون درنظر داریم در بخش تئاتر عروسکی و همچنین تئاتر کودک و نوجوان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  و کانون پرورش فکری استان یزد اجراهای ویژه کودک و نوجوان را در سالن‌هایی در سطح شهر داشته باشیم.

او ادامه داد: در حقیقت در حوزه تئاتر کودک و نوجوان و مخصوصا تئاتر عروسکی اتفاق خاصی نیفتاده است و فقط شاهد اجراهای محدودی از نمایش‌های کودک و نوجوان در سطح شهر هستیم. در سالن‌های کوچک کانون پرورش فکری اجراهایی البته محدود انجام می‌شود و تصمیم داریم با برنامه‌ریزی و تنظیم برنامه برای اجراهای منظم، خانواده‌ها و بچه‌ها بتوانند تماشای تئاتر را در برنامه خود قرار دهند.

این کارگردان  با بیان اینکه "از نظر حمایت‌های مالی برای ساخت و تولید یک اثر عروسکی با مشکلاتی مواجه هستیم و من اجراهایم را با هزینه شخصی انجام می‌دهم" گفت: با توجه به اینکه بیشتر فعالیت‌های تئاتری کودکان در کانون پرورش فکری انجام می‌شود اما هیچ حمایت مالی از گروه‌ها ندارد و تنها اتفاق مثبتی که وجود دارد این است که فضاهایی را در اختیار ما گذاشته‌ تا بتوانیم در آن اجراهایی داشته باشیم و اگر من خودم عروسک ساز یا طراح نبودم قطعا برای اجرای یک کار عروسکی به مشکل بر می‌خوردم زیرا این گونه نمایشی بسیار هزینه بر است. از طراحی عروسک تا عروسک سازی و لباس و دکور. تا زمانی هم که اسپانسر خوبی پیدا نکنی فعالیت در این حوزه بسیار سخت است.

اکرمی با تاکید بر اینکه "کارهای عروسکی برای بچه‌ها جذاب است و به رشد آنها کمک می‌کند" درباره میزان استقبال مردم یزد از این هنر اظهار کرد: اجرای این نمایش‌ها ریسک است و سودی در این کار نیست و فقط شاید هزینه‌هایی که برای ساخت آن انجام داده‌ایم برگردد. به تازگی شهرداری یزد و همچنین سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی این استان حمایت‌هایی از گروه‌های نمایشی و فعالیت‌های فرهنگی و هنری انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: با همین بضاعتی که در کانون وجود داشت یک سالن بلک باکس ۵۰ نفره درست کردیم و همچین یک سالن قاب عکسی که ۱۰۰ نفر ظرفیت دارد و با اینکه نور خوبی ندارند اما در همان مکان‌ها مشغول به تمرین هستیم. سالن‌های تئاتری دیگری هم در شهر یزد وجود دارد ولی بیشتر کاربردشان به صورت آمفی تئاتر است و سه سالن هم وزارت ارشاد دراختیار دارد که تقریبا قدیمی هستند. در این سالها انجمن نمایش استان فعالیت‌های خوبی برای حمایت از این هنر انجام داده است و در بخش‌های غیر کودک فعالیت‌هایی داشته و اجراهای باکیفیتی را روی صحنه می‌برد و حداقل ماهی یک بار نمایشی در این سالها اجرا می‌شوند.

«رویای پرومته» که نام نمایشی است که این هنرمند برای ارائه به جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک آماده کرده است اقتباسی آزاد از نمایشنامه‌ای درباره این اسطوره یونانی است  و در واقع پرومته یکی از اساطیر یونان است و مخاطب این نمایش عروسکی نیز کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آنان هستند و اولین اجرای  آن در جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک خواهد بود.

این هنرمند درباره این نمایش توضیح داد: ساخت عروسک‌های نمایش «رویای پرومته» به شیوه خلاقانه است و کل عروسک‌ها و دکور آن توسط روزنامه ساخته شده بنابر این با توجه به برداشت آزادی که از اسطوره پرومته در این قصه داشته‌ایم، این داستان به شیوه‌ای مدرن اجرا می‌شود و بخش عمده عروسک‌ها هم در صحنه و در حین نمایش ساخته می‌شوند. چون این نمایشنامه برای کودک بسیار سنگین بود یک سیر داستان گونه به آن داده‌ایم و در آن به بیان موضوعاتی چون صلح جهانی پرداخته‌ایم.

اکرمی درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی تئاتر و کارگاه‌های مهارتی در این استان گفت: ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد کارگاه‌های نمایشی برای رده سنی از ۶ سال تا ۱۸ سال برگزار می‌کنیم که در آن متدهایی را با آنها کار می‌کنیم که به بالا رفتن اعتماد به نفس آنها کمک خواهد کرد و همچنین تمریناتی درباره "نه" گفتن و "نه" شنیدن و تفکر انتقادی داشتن و درک معنای حمایت و حمایت شدن و حمایت کردن را به آنها می‌آموزیم. هدف اصلی ما در کارگاهای نمایش، آموزش کودک است و تربیت بازیگر در درجه دوم قرار دارد گرچه که این تمرینات برای بازیگری هم لازم است. این آموزشها به بچه‌ها کمک می‌کند که برای شرایط خاصی که ممکن است برایشان به وجود بیاید آماده باشند.

او در پایان درباره لزوم برگزاری جشنواره‌های تئاتری گفت: امسال برای نخستین بار یک گروه نمایشی از یزد در جشنواره تئاتر عروسکی حضور پیدا می‌کند. این نوع از جشنواره‌ها به جهت آنکه یک نگاه تخصصی به نمایش‌های عروسکی دارند و کارگاه‌های بسیار خوبی برگزار می‌کنند، اهمیت داشته و شاید نفسی که اکنون نمایش عروسکی می‌کشد از همین دو سالانه‌ای است که برگزار می‌شود و نقش بسیار مثبتی در ارتقا این هنر داشته است.

نمایش «رویای پرومته»

نمایش «رویای پرومته»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha