• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 97050904726
  • منبع : سازمان حفاظت محیط زیست

پاسخ رئیس سازمان محیط زیست به نماینده ملایر

پاسخ رئیس سازمان محیط زیست به نماینده ملایر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به نامه محمد کاظمی - نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی - در خصوص افزایش نیافتن جمعیت وحوش در منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر و کاهش جمعیت قوچ و میش و کل و بز در این منطقه اعلام کرد: تلفیق ژنتیک وحوش دو منطقه حفاظت شده خانگرمز و لشگردر ملایر در سال جاری صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا عیسی کلانتری در پاسخ به نامه‌ نماینده ملایر آورده است: موضوع رشد نکردن جمعیت وحوش منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر از طریق اداره کل حفاظت محیط زیست استان و واحدهای تحقیقاتی مرکز پیگیری شده و پس از بررسی، مسائلی از جمله اثرات سوء خشکسالی‌های پی در پی و درون آمیزی مطرح شد. احتمال می رود یکی از دلایل این موضوع، درون آمیزی و نبود تنوع ژنتیک است.

وی ادامه داد: مقرر شد در سال جاری و در مرحله اول به تعداد محدود، سه راس نر و سه راس ماده از هر یک قوچ و میش و کل و بز از جمعیت خانگرمز تویسرکان به لشگردر رهاسازی شوند. در صورت نتیجه‌بخش بودن، این اقدام در سال بعد با همین نسبت جنسی و به تعداد بیشتر انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست، منطقه حفاظت شده لشگردر سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد. این منطقه با ۱۵ هزار و ۵۵۰ هکتار وسعت درمجاورت شرق و جنوب شرقی ملایر واقع شده است.

گونه‌های شاخص جانوری این منطقه شامل ۱۸ گونه پستاندار از ۱۱ خانواده و ۵ راسته و ۷۵ گونه پرنده از ۲۳ خانواده و ۷ راسته است. این منطقه به لحاظ موقعیت طبیعی و توپوگرافی دارای سه وضعیت کوهستانی، تپه ماهوری و نسبتاً دشتی است.

مناطق کوهستانی زیستگاه کل و بز و مناطق تپه ماهوری زیستگاه گونه حمایت شده قوچ و میش ارمنی است. از پستانداران منطقه می‌توان کل وبز،  قوچ ومیش، گرگ، شغال، روباه، تشی، خرگوش، گورک ، کفتار و رودک و از پرندگان کبک، تیهو، باقرقره، عقاب طلایی، قرقی، فاخته، دلیجه، کمر کلی، پری شاهرخ، چیچک و از خزندگان انواع مار را می توان نام برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha