• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97052814703
  • خبرنگار : 71415

/گزارش/

مشکلات اقتصادی و وعده‌های گزاف؛ معضلات اصلی عمران خان

مشکلات اقتصادی و وعده‌های گزاف؛ معضلات اصلی عمران خان
عمران خان و ممنون حسین، رئیس جمهوری پاکستان

"عمران خان، نخست وزیر جدید پاکستان وعده‌های جنجالی و بزرگی اعم از ایجاد ۱۰ میلیون شغل تا ایجاد یک نظام رفاهی اسلامی و بازیابی چهره مخدوش پاکستان در جهان خارج را داده که خود تبدیل به یک مشکل خودساخته جدید برای او شده است."

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است: عمران خان، ملی‌گرا و ستاره سابق ورزش کریکت که از طرف حامیانش مثل یک قهرمان پرستش می‌شود در حالی ماه گذشته میلادی به پیروزی رسید که عمدتا وعده‌های پوپولیستی برای ریشه‌کن کردن فساد در میان نخبگان حاکم در پاکستان و خارج کردن مردم این کشور از فقر را مطرح کرده بود.

با این حال او وارث یک کشور بی‌ثبات با انبوهی از مشکلات فزاینده در داخل و خارج اعم از بحران قریب‌الوقوع اقتصادی و شکاف در روابط پاکستان با آمریکا به عنوان یک هم‌پیمان تاریخی برای کشورش است.

همچنین رابطه پاکستان با دو همسایه مهم خود یعنی افغانستان و هند نیز متشنج و با تنش همراه است.

مخالفان عمران خان در پارلمان مشغول صحبت درباره تشکیل یک ائتلاف بزرگ علیه او هستند و او را "عروسک خیمه شب‌بازی" توصیف کرده و به توافق با ارتش قدرتمند پاکستان که سابقه دیرینه‌ای در سرنگون کردن دولت‌های غیرنظامی و نخست وزیرهای این کشور دارد، متهم می‌کنند.

عمران خان با این حال تمامی اتهام‌هایی که درخصوص حمایت‌های پنهانی ارتش از او برای پیروز شدن در انتخابات مطرح شده را رد می‌کند.

عمران خان در سخنرانی به مناسبت پیروزی انتخاباتی‌اش به هند شاخه زیتون نشان داد و خواهان روابط دوجانبه سودمند با آمریکا شد.

اینکه عمران خان بتواند تبدیل به اولین نخست وزیر تاریخ پاکستان در تکمیل دوره پنج ساله نخست وزیری شود، بستگی به ارتباطش با ژنرال‌های بانفوذ ارتش پاکستان دارد.

به گفته تحلیلگران اگر برنامه‌های عمران خان برای سیاست خارجی با برنامه‌های این ژنرال‌ها زاویه پیدا کند او نیز سرنوشتی مشابه با رهبران غیرنظامی سابق پاکستان در برکنار شدن پیدا خواهد کرد.

یکی از این تحلیلگران سیاسی به نام عامر احمدخان گفت: در آن صورت آینده او همچون آینده هر رهبر سابق دیگر پاکستان می‌شود.

عمران خان برای به دست آوردن کنترل پارلمان مجبور به ائتلاف با احزاب کوچکتر شده و در عین حال مجلس سنای پاکستان همچنان تحت کنترل مخالفان قرار دارد.

بنابراین دولت ائتلافی عمران خان به سختی خواهد توانست قوانینش را بدون توافق‌های بزرگ به تصویب برساند.

در عین حال قوه قضائیه جسور پاکستان نیز می‌تواند برای او موانع دیگری را به وجود آورد.

با این حال فضای عمومی در پاکستان فعلا همراه با خوش‌بینی از جمله در میان حامیان جوان عمران خان است که فکر می‌کنند او می‌تواند یک پاکستان جدید موفق و عاری از فساد برای جمعیت ۲۰۸ میلیون نفری این کشور بسازد.

رضا احمد رومی، سردبیر روزنامه دیلی تایمز پاکستان گفت: بزرگترین چالش عمران خان، مدیریت توقع‌ها و انتظارات حامیانش است چون او وعده‌های خیلی بزرگی به آنها داده است.

طی جشن اخیر روز استقلال در پاکستان بسیاری از پاکستانی‌هایی که به خیابان‌های شهر اسلام آباد آمده بودند و پرچم کشورشان را تکان می‌دادند اظهار اطمینان کردند که عمران خان به وعده‌هایش از جمله برای ساخت بیمارستان‌های کلاس جهانی و بهبود وضعیت آموزشی در این کشوری که نرخ بی سوادی بالای ۴۰ درصد دارد، عمل خواهد کرد.

عده‌ای دیگر نیز از این خوشحال بودند که عمران خان بالاخره به تسلط دو خاندان پرسابقه حاکم بر عرصه سیاست پاکستان یعنی خاندان نواز شریف و همچنین خاندان بوتو پایان داده است.

شاه سلطان ۳۸ ساله که یک دست فروش است، گفت: ما انتظارهای زیادی از عمران خان داریم. ما طبقه پایین جامعه هستیم و من به عمران خان رای دادم چون دیدم که سیاستمداران قبلی با کشور ما چه کار کردند. آنها کشور ما را بدون هیچ چیز به حال خود رها کردند.

شیخ فرهاج ۴۰ ساله که در زمان کمپین انتخاباتی از فعالان داوطلب حامی حزب عمران خان موسوم به تحریک انصاف پاکستان بود، گفت: من دخترم را از یک مدرسه خصوصی به یک مدرسه دولتی منتقل کردم چون مطمئن هستیم پاکستان در آستانه یک تغییر قرار دارد.

با این حال به گفته تحلیلگران دورنمای وخیم تر شدن وضعیت اقتصادی پیش‌روی عمران خان قرار دارد که به ویژه وعده او برای ایجاد یک نظام رفاهی ارتقا یافته را مختل خواهد کرد.

از ماه دسامبر تاکنون بانک مرکزی پاکستان چهار بار ارزش واحد پول روپیه این کشور را پایین آورده اما همچنان کسری فعلی در حساب‌ها واحد پول این کشور را به سمت یک بحران پیش می‌برد.

در عین حال رشد اقتصادی پاکستان نیز با نرخ پایین حدود شش درصد به پیش می‌رود اما پیش‌بینی می‌شود که با تشدید بحران مربوط به کسری بودجه این نرخ رشد به سمت سقوط برود.

دولت عمران خان در وضعیتی قرار گرفته که باید فورا نسبت به درخواست دریافت وام‌های بیشتر از چین تصمیم بگیرد که این به تشدید وابستگی اقتصادی اسلام آباد به این کشور همسایه خود منجر می‌شود یا اینکه این دولت باید از نهاد صندوق بین‌المللی پول درخواست وام کند که این منجر به پانزدهمین وام نجاتی که پاکستان از سال ۱۹۸۰ تاکنون از این صندوق دریافت کرده، منجر خواهد شد.

در عین حال هر دوی این طرف‌ها برای دادن این وام به پاکستان احتمالا درخواست انضباط مالی بیشتر در این کشور را مطرح کرده و آن را مشروط به کاهش شدید هزینه‌ها خواهند کرد.

شفقت محمود، وزیر آموزش جدید دولت عمران خان گفت: معضلات اقتصادی یک مشکل بزرگ برای حزب ما خواهند بود اما حزب ما مصمم است که به وعده‌اش برای برقراری نظام رفاهی و اجرای اصلاحات بسیار مورد نیاز عمل کند.

محمود خاطرنشان می‌کند: همه در حزب ما می‌دانند که ما باید بیش از ظرفیت کار کنیم تا این توقعات بسیار بالا را برآورده کنیم.

به گفته محمود وجهه عمران خان به عنوان یک سیاستمدار (فعلا) آلوده نشده با اتهام فساد می‌تواند اطمینان را به دولت او افزایش داده و مردم را برای دادن مالیات در کشوری که کمتر از یک درصد مردم مالیات درآمد می‌پردازند بیشتر متقاعد کند.

عمران خان بسیار روی طرح اقتصادی "۱۰۰ روزه" خود مانور داده اما بسیاری از اصلاحاتی که حزب تحریک انصاف پیشنهاد می‌دهد اعم از ایجاد تحول در شرکت‌های زیانده دولتی تا اصلاح اداره جمع‌آوری مالیات برای تکمیل شدن به زمان خیلی بیشتری نیاز خواهند داشت.

در عین حال عملی شدن وعده او برای پایان دادن سریع فساد در دولت یا بازگرداندن ثروت‌های غارت شده بعید خواهد بود.

رومی گفت: حامیان عمران خان دیدگاهی ساده انگارانه دارند، انگار که یک جاروکش در صدر کشور قرار گرفته تا کل دستگاه را تمیز کند! هرگز در هیچ کجای جهان چنین موردی تا به حال پیش نیامده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha