• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 97072514347
  • خبرنگار : 71451

کاویانی‌راد:

ضرورت مرجعیت علمی و نظری بنیاد شهید در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت

ضرورت مرجعیت علمی و نظری بنیاد شهید در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران بر ‌ضرورت مرجعیت علمی و نظری بنیاد در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، سلسله نشست‌های دانش‌افزایی صبح روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه، با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد و سخنرانی حجت‌الاسلام سید حسن مؤذنی معاون سابق فرهنگی بنیاد در سالن جلسات ساختمان شهید سلیمانی برگزار شد.
حجت‌الاسلام کاویانی راد در این نشست بابیان اینکه یکی از راهکارهای حفظ و توسعه دانش، استفاده از نظرات صاحب‌نظران است گفت: افرادی که در برهه‌ای مسئولیت جامعه ایثارگران را داشتند می‌توانند تجربیات ارزشمندی را در اختیار مسئولین و کارمندان بنیاد بگذارند.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد با اشاره به‌ضرورت مرجعیت علمی و نظری بنیاد در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته به‌شدت از سرمایه‌های گذشته فرهنگی، مصرف کرده و تولید کمتری اتفاق افتاده است بنابراین باید مبانی نظری بازتعریف شده و فرآورده‌های جدیدی تولید شود، برگزاری جلسات وسیع‌تر در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت می‌تواند بنیاد را تبدیل به مرجع علمی و نظری در راستای تحقق آرمان‌های نظام کند.
حجت‌الاسلام مؤذنی نیز در این نشست با اشاره به فرارسیدن اربعین حسینی فرهنگ جامعه را عامل اصلی پیشرفت دانست و گفت: ساختار اجتماعی هر جامعه را فرهنگ تعیین می‌کند و فرهنگ‌سازی نامناسب، تخریب تمدن و عقب‌ماندگی جامعه را به همراه خواهد داشت وبرترین فضیلت جامعه، وجود فرهنگ متعالی است.
وی افزود: اگر کشوری در زمینه مسائل فرهنگی توسعه پیدا کند اقتصادش پیشرفت می‌کند، رهبر معظم انقلاب همیشه بر این مسئله تأکید داشته‌اند که هر کار اقتصادی باید پیوست فرهنگی داشته باشد ولی متأسفانه جریانات اقتصادی کشور، پیوست فرهنگی نداشته و کشور را در معرض بحران اقتصادی قرار داده است.
حجت‌الاسلام مؤذنی با تأکید بر اینکه تنها راه نجات در عرصه فرهنگی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است خاطرنشان کرد: فرهنگ ایثار و شهادت نشأت گرفته از پیام عاشورا است و انقلاب اسلامی ایران نیز از این نهضت بزرگ الگوبرداری کرد بنابراین این خطی مشی نباید فراموش شود.
وی افزود: امام خمینی (ره) در بیاناتشان به‌منظور اهداف تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، ۴ هدف را فرهنگی و تنها یک هدف را اقتصادی تعریف کردند که این مسئله نشان می‌دهد که بنیاد باید خطی مشی خود را به‌صورت ویژه در زمینه فرهنگی و ایثار و شهادت تعریف کند و فلسفه شکل‌گیری و اهداف مدنظر امام خمینی (ره) مسائل ترویجی در بنیاد است که باید در سیاست‌های فرهنگی بر اساس ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تبیین شود.
حجت‌الاسلام مؤذنی با اشاره به آثار مثبت تضارب افکار دررسیدن به پیشرفت فردی و سازمانی اظهار داشت: یک‌سویه عمل کردن منجر به تملق و چاپلوسی می‌شود و نهایتاً سازمان را منزوی می‌کند، قطعاً افرادی در جامعه به پیشرفت رسیده‌اند که از تضارب آرا استفاده بهینه کرده‌اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ درصد جمعیت کشور در دوران جنگ نبوده و یا در مراحل به ثمر رسیدن انقلاب حضور نداشتند که در این زمینه برای آگاهی بیشتر آنها باید برنامه‌ریزی فرهنگی انجام داد و باید در برنامه‌ریزی فرهنگی، تقویم زمان‌بندی داشت و ارزیابی کرد که پس از گذشت ۳۹ سال از پیروزی انقلاب، مردم چه توقعی از بنیاد دارند.
حجت‌الاسلام مؤذنی با تأکید بر این‌که بنیاد باید در مسائل فرابخشی و سیاست‌های فرهنگی محور اصلی باشد خاطرنشان کرد: نگاه فرابخشی به سیاست‌گذاری فرهنگی باید از اصول باشد که در این زمینه انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت خانه‌ها باید تقویت شود.
وی ادامه داد: توجه به سیاست‌های کلی نظام در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تقویت امور جهادی، تولید ثروت، کارآفرینی به‌ویژه در محیط‌های آموزشی باهدف گفتمان سازی، استفاده از فضاهای مجازی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، استفاده از الگوهای ایرانی – اسلامی برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، الگو گیری از قیام عاشورا، فراهم‌سازی بستر لازم برای تقویت هویت ملی جوانان و رفع مشکلات آنها از ضروریات عرصه فرهنگی کشور به‌ ویژه در بنیاد شهید و امور ایثارگران است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha