• یکشنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۷ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 97081306399
  • خبرنگار : 71461

طرح تربیتی سازمان دارالقرآن کریم برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن

طرح تربیتی سازمان دارالقرآن کریم برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن

مدیر طرح‌های ملی سازمان دارالقرآن کریم با اشاره به طرح ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان تخصصی قرآن گفت: در این مرحله از آزمون حدود ۹۶۶ نفر توانستند حد نصاب نمره لازم را کسب کنند و ما درصدد هستیم که با برنامه‌های اجرایی در سال ۱۴۱۴ بتوانیم به منویات مقام معظم رهبری برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ جامه عمل بپوشانیم.

محمد حسین بهبودی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با اجرای طرح دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن با اشاره به این مطلب که این طرح در راستای ساماندهی حفاظ قرآن کریم و حمایت‌هایی که برای حافظان در نظام جمهوری اسلامی باید صورت گیرد در سال ۸۴ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تایید نهایی رسید، اظهار کرد: در این طرح بر این موضوع تاکید می‌شود که کدام یک از حافظان می‌توانند از مزایای مورد تایید این شورا استفاده کرده و برای حمایت از آنها سازمان باید چه برنامه‌هایی را ارائه بدهد. این طرح را در همان ابتدا به سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان دبیرخانه ارسال کردیم و مورد تایید نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۸۵ که اولین دوره برگزاری آزمون بود، هر ساله به شکل منظم این ارزیابی‌ها صورت گرفت و همانطور که از اسم طرح برمی‌آید؛ این طرح در خصوص اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم است. اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی حفاظی را که در این طرح شرکت می‌کنند، مورد ارزیابی قرار می‌دهند. حفاظ علاوه بر اینکه متن قرآن را حفظ می‌کنند، باید حداقل با ترجمه دو جز از آیات قرآن نیز آشنا باشند تا در این صورت درجه ۴ و ۵  اعطای مدرک را طی کنند.

مدیر طرح‌های ملی سازمان دارالقرآن کریم خاطرنشان کرد: حفاظ برای ادامه راه باید علوم فنون قرآنی را نیز فرا بگیرند و در تجوید و صوت و لحن عملکرد آنها نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برای رسیدن به درجات بالاتر باید علاوه بر اینکه ترجمه، حفظ و علوم و فنون را نیز فرا می‌گیرند باید با تفسیر قرآن نیز آشنا باشند. بر این اساس طبق تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی زمانی که حفاظ به درجه یک می‌رسند، مدرک آنها معادل دکترا، درجه دو فوق لیسانس، درجه سه لیسانس، درجه چهار فوق دیپلم و درجه ۵ معادل دیپلم است و آنها می‌توانند از مزایای استخدامی بهره‌ ببرند.

بهبودی تاکید کرد: تاکنون نزدیک به ۶۰ هزار نفر مدرک درجات یک تا پنج را دریافت کرده‌اند و بیشترین حفاظ شرکت‌کننده در این طرح حافظان کل هستند. سازمان تبلیغات در پنج سال گذشته برای اینکه سایر حفاظ و علاقه‌مندان نیز بتوانند در این طرح شرکت کنند، حفظ پنج جز و سه جز را نیز به این طرح اضافه کرده‌اند تا حفاظ هم با مراحل بالاتر آشنا شوند و هم راحت‌تر بتوانند برای کسب مدرک مراحل را طی کنند. حفاظی که در حفظ پنج جز و سه جز شرکت می‌کنند، به آنها مدرک عمومی اعطا می‌شود. ارزیابی حفظ عمومی پیش‌قراولی است برای متقاضیانی که درصدد کسب مدرک تخصصی هستند.

او ادامه داد: مقام معظم رهبری در طی سال‌های گذشته در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ بیاناتی را داشتند و بر این امر همواره تاکید کرده‌اند بر همین اساس سازمان درصدد است با این گونه آماده‌سازی‌ها گامی در این عرصه برداشته باشد که تا سال ۱۴۱۴  برنامه تربیت ۱۰ میلیون حافظ اجرایی شود. در سیزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم ۹۳۰۰ نفر شرکت کرده‌اند. در مرحله اول در مقاطع مختلف ۳۸۸۲ نفر قبول شدند. در مرحله دوم ۲۳۵۴ نفر شرکت کردند و آزمون‌های آنها در اواخر اردیبهشت و اوایل مهرماه برگزار شد و در حدود ۹۶۶ نفر توانستند حد نصاب لازم نمره را کسب کنند. ۳۸ حوزه آزمون داشتیم و در هر حوزه آزمونی حداقل دو داور حضور داشتند که مراحل ارزیابی را انجام دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha