• سه‌شنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۷ / ۰۴:۴۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97082210417
  • خبرنگار : 71282

یک فعال حوزه کار:

معیشت کارگران از هر موضوعی واجب‌تر است

معیشت کارگران از هر موضوعی واجب‌تر است

یک فعال حوزه کار از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار خواست تا از معیشت کارگران به عنوان حیاتی‌ترین خواسته جامعه کارگری دفاع کنند.

علی اکبر سیارمه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تشکیل جلسه امروز (سه شنبه) شورای عالی کار اظهار کرد: این جلسه فرصت مغتنمی برای گروه‌های کارگری و حتی کارفرمایی است، چون حضور وزیر کار به عنوان نماینده عالی هیات دولت، نقطه عطفی است تا نمایندگان کارگران در شورای عالی کار خارج از بحث دستور جلسه به موضوع معیشت که یکی از حیاتی‌ترین مسایل کارگران است، بپردازند و از این فرصت مغتنم نهایت استفاده را ببرند.

وی افزود: شورای عالی کار مرجع سه جانبه‌گرایی است و نمایندگان هر سه گروه دولتی، کارگری و کارفرمایی در آن حضور دارند و مباحث و موضوعات شورای عالی کار با نظرات همه گروه‌ها پیش می‌رود و با چانه‌زنی و بحث و تبادل نظر به نتیجه می‌رسد.

این کارشناس حوزه کار از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار خواست تا با توجه به فراز و نشیب ها و کش و قوس‌های فراوانی که جلسات کمیته دستمزد پس از استیضاح ربیعی (وزیر سابق کار) با آن مواجه شد، از جلسه امروز شورا که با حضور وزیر کار برگزار می‌شود به نحو مطلوب و شایسته و در جهت احقاق حقوق و مطالبات کارگران استفاده کنند.

سیارمه درعین حال پیش‌بینی کرد که جلسه امروز شورای عالی کار بیشتر به کلیات بپردازد و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی اراده وزیر کار در خصوص ترمیم مزد و بهبود معیشت کارگران را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی با بیان این که بهبود قدرت خرید کارگران مهمترین مساله حال حاضر است، افزود: اگر چه صرفنظر از موضوع دستمزد و معیشت، مباحث مهم دیگری در حوزه روابط کار نظیر اشتغال، بیکاری، اجرای قوانین حمایتی و امنیت شغلی مطرح است ولی در شرایط کنونی اقتصاد توجه به معیشت کارگران از هر موضوعی واجب‌تر است.

به گفته این فعال حوزه کار در جلساتی که تاکنون میان گروههای کارگری و کارفرمایی و دولت در کمیته مزد برگزار شده است، همه شرکای اجتماعی نسبت به ارتقای قدرت خرید و بهبود معیشت کارگران اتفاق نظر دارند.

سیارمه تاکید کرد: فرایند تعیین دستمزد در شورای عالی کار به شکل سه جانبه و با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت دنبال می‌شود و ماده ۴۱ قانون کار نیز تکلیف تعیین دستمزد را به صراحت مشخص کرده و نرخ تورم و سبد معیشت خانوار را ملاک تعیین حداقل حقوق و دستمزد قرار داده است.

به گزارش ایسنا، پیشتر وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از ارائه برنامه خود برای افزایش مزد و ارتقای معیشت کارگران در اولین جلسه شورای عالی کار خبر داده و گفته بود امکان ترمیم دستمزد کارگران براساس شرایط کنونی وجود دارد.او عقب‌ماندگی مزد کارگران را تایید کرد اما گفت که فاصله ۸۰۰ هزار تومانی مزد کارگران با سبد هزینه معیشت باید بررسی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۲ ۰۸:۰۳

چرا مزد کارگر را بر اساس یک شاخص دیگر یعنی درامد ان شرکت را در نظر نمی گیرید یک سری شرکتها درامد روزانه میلیاردی دارن ولی حقوق کف کارگری مدیریت که تماشاجی درامد میلیونی کارگر از نظر فکری وروحی داغون و دچار فقر مریض توانایی رفتن پیش یک دکتر متخصص را ندارد بیمارستان های تامیت اجتماعی خودتون بهتر میدونید چه خبره ...

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۲ ۰۸:۲۰

با سلام خسته نباشید ...به قرآن قسم این انقلاب شکل نگرفت مگر به خواست فقیران و گرسنگان و مظلومان که امروزه کارگران که 13 میلیون کارگر فقیر و زحمتکش و مظلوم و بی کس زیر فشار اقتصادی له شده اند !! این همه شهید و این همه جانباز و این همه مفقود الاثر برای چه بود ؟مگر برای دفاع از مظلومان نبود؟ پس کو ؟ چه شد آرمانهای انقلاب ؟؟ هل من ناصر ینصرنی؟ مرگ با عزت بهتر از شرمنده خانواده بودن با دستمزد کم و تنگدستی است ! یا حضرت فاطمه زهرا به فریادمان برس که بی کس هستیم و کسی به دادمان نمی رسد!!

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۲ ۱۱:۲۴

ماده ۴۱ قانون کار نیز تکلیف تعیین دستمزد را به صراحت مشخص کرده و نرخ تورم و سبد معیشت خانوار را ملاک تعیین حداقل حقوق و دستمزد قرار داده است.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۲ ۱۱:۳۵

این حضرات در مجلس و دولت زحمتکش و خدوم ملت کاری نکنند برای حمایت از قشر کارگر که بیش از 40 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی ایران را کارگران شریف فقیر با خانواده اشان تشکیل میدهند و فقط به این ماده ۴۱ قانون کار که تکلیف تعیین دستمزد را به صراحت مشخص کرده و نرخ تورم و سبد معیشت خانوار را ملاک تعیین حداقل حقوق و دستمزد قرار داده است جامه عمل بپوشانند و به قانونی که خودشان سالها پیش به تصویب رسانده اند احترام بگذارند !!والسلام

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۲ ۱۵:۰۹

باید قانون کار تغییر کند و دولت هم باید پای خود را از روابط کارگر و کار فرما بیرون بکشد.شهر به شهر، صنعت به صنعت،صنف به صنف،زمان به زمان و کوچک به بزرگ کارگران در محیط های کاریی بسیار متفاوت و نا همگن مشغول به کارند و به هیچ وجه نمی شود برای این فضا با یک شیوه و یک سیستم به روش مارکسیست ها افزایش حقوق و دستمزد یکسان تعیین کرد و اصلا باید بدانیم هزینه تامین معیشت و حقوق و دستمزد دو مقوله کاملا جدای از هم می باشند که منطبق کردن انها بر روی هم در هر اقتصادی فاجعه بار است مقوله دستمزد بخشی از تامین معیشت است و نه همه ان بلکه باید بقیه این هزینه از طریق تامین اجتماعی و یارانه های هدفمندی که از مکانیسم کار و تولید بگذرد البته در حد مقدورات اقتصاد ملی تامین گردد.الان در شرایطی که صنایع بزرگی مانند پتروشیمی ها و فولاد سازی ها بواسطه رانت هایی که به انها تعلق گرفته در امد کلان چند هزار میلیارد تومانی دارندو مالیات کلان هم می دهند،صنایع کوچک که 95 درصد اشتغال کشور در انهاست در حال ورشکستگی و تعدیل نیرو هستند و چندین ماه دستمزد و بیمه عقب افتاده دارند حال شما چگونه می خواهی برای این دو دسته از صناعت با یک شیوه پیگیر مطالبات درامدی و شغلی شوی؟

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۶ ۲۰:۳۸

با سلام چرا کارگران ساختمانی که خودشان بیمه واریز می کنند از آنها حمایت نمی شود.من کارگر ساختمانی هستم درآمد ماهیانه ندارم شاید ب ۱۰۰۰۰۰نرسه سی سال سن دارم ولی از همین حالا قادربه کارکردن نیستم التهاب مفاصل گرفتم دردزانوی شدید دارم زندگی واقعا دشوار شده هزینه درمان ندارم باید چکار کنم حتی سبد کالا هم به من تعلق نگرفته این انصافه؟؟؟!!!