• جمعه / ۲۳ آذر ۱۳۹۷ / ۱۷:۴۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 97092311508
  • خبرنگار : 71626

شبی برای فریدون بدره‌ای

شبی برای فریدون بدره‌ای

شب فریدون بدره‌ای، ۲۵ آذر ماه در مرکز نمایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، این مراسم با همکاری مجله بخارا و به‌مناسبت تجلیل از مقام علمی و ادبی بدره‌ای در ساعت ۱۵ تا ۱۷ روز یاد شده، با سخنرانی اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سید عبدالله انوار، سید صادق سجادی، جمشید کیانفر، عبدالکریم جربزده‌دار برگزار می‌شود. 

فریدون بدره ای با بیش از ۵۰ ترجمه در زمینه تاریخ و فلسفه آثاری ارزشمند را به زبان فارسی ارائه کرده است.

در معرفی بیشتر بدره‌ای عنوان شده است: «فریدون بدره‌ای» متولد ۱۹ دی ۱۳۱۵ در کرمانشاه، نخستین مدیرکل کتابخانه ملی ایران پس از انقلاب است که از ۵ فروردین ۱۳۵۸ تا ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ این نهاد فرهنگی را اداره کرد.
او دارای دکتری زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۰ و فوق‌لیسانس کتابداری از همین دانشگاه در سال ۱۳۵۱ است.

بدره‌ای استاد پاره‌وقت گروه زبان‌شناسی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷، معاون کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰، اولین پژوهشگر فرهنگستان زبان و بعدها مدیر پژوهشکده واژه‌های فارسی و با حفظ سمت، سرپرست کتابخانه فرهنگستان زبان ایران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷، رایزن فرهنگی ایران در پاکستان از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ و نایب‌رئیس انجمن کتابداری ایران از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۳ بوده است.

اولین اثر او که مجموعه ۹ داستان بود، با نام «ناشناخته» در سال ۱۳۳۳ منتشر شد. از جمله آثار او که تالیف کرده است می‌توان به «واژگان نوشتاری کودکان دبستانی ایران» و «واژه‌نامه بسامدی داستان رستم و سهراب از شاهنامه فردوسی» اشاره کرد. او همچنین آثار بسیاری ترجمه کرده است که «فرقه اسماعیلیه»، «فدائیان اسماعیلی»، «سیری در زبان‌شناسی» و «آیین شهریاری در شرق» از آن جمله هستند.

​انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha