• یکشنبه / ۲ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 97100200659
  • منبع : خبرگزاری حوزه

معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیه:

احیای تمدن نوین اسلامی در گرو اسلامی سازی علوم انسانی است

احیای تمدن نوین اسلامی در گرو اسلامی سازی علوم انسانی است

معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیه گفت:بازسازی و احیای تمدن نوین اسلامی به عنوان رسالت بزرگ انقلاب اسلامی ایران، در گرو اسلامی سازی مبانی علوم انسانی است.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌نیازدر مراسم تقدیر از برگزیدگان پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، از فعالیت پژوهشگران موفق المصطفی تقدیر و اظهار کرد: مجتمع آموزش عالی علوم انسانی یکی از واحدهای مهم و فاخر جامعة المصطفی است، که تربیت دانش پژوهان، در ساحت های مختلف علوم انسانی را هدف گذاری کرده است.

وی با بیان این که دلسوزی، تلاش و همت مدیران و کارشناسان مجتمع آموزش عالی علوم انسانی ستودنی است، خاطرنشان کرد: با وجود معاونین شایسته و اعضای هیئت علمی و اساتیدی که در این مجتمع آموزش عالی گرد هم آمده‌اند، شاهد توفیقات روز افزونی در حوزه علوم انسانی خواهیم بود.

معاون پژوهش جامعه المصطفی در ادامه بر اهمیت پژوهش‌های گروهی و جمعی تأکید نمود و خاطرنشان کرد: نتیجه بخشی پروژه‌های پژوهشی به صورت گروهی، از مهمترین تاکیداتی است که باید در مباحث علوم انسانی به صورت جدی دنبال شود.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز، نیازسنجی و پاسخ به نیازهای علمی و عقیدتی مناطق مختلف جهان را مهم ارزیابی کرد  و افزود: طلاب و دانش پژوهان المصطفی باید در مسیر پاسخ به نیازهای پژوهشی مناطق مختلف جهان، قلم فرسایی کنند.

معاون پژوهش جامعه المصطفی کاربردی و مفید بودن پژوهش را امری مهم در فعالیت‌های پژوهشی عنوان و اظهار کرد: با توجه به گستره نیازهای معرفتی جهان، در انجام پژوهش‌ها باید به سمت ارائه نظریات کاربردی قدم برداریم.

وی کارهای پژوهشی در علوم انسانی با نگاه اسلامی را از مهمترین نیازهای عصر کنونی برشمرد و گفت: با توجه به خلاء های موجود در جهان هستی، عده ای به راحتی جذب معنویت های کاذب و فرقه های ضاله و دروغین می‌شوند.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز ضمن اشاره به اهمیت آسیب شناسی پژوهشی بر لزوم زمینه سازی حضور پژوهشگران در عرصه‌های مهم پژوهشی اشاره و ابراز کرد: نیاز است پژوهش ها و کارهای تحقیقی مهم المصطفی را با مشارکت فعال پژوهشگران ملیتی جامعة المصطفی پیگیری کنیم.

وی مدیریت پژوهشی را عنصری مهم در پویایی فعالیت‌ها دانست و یادآور شد: در جامعه المصطفی 26 مرکز و واحد پژوهشی که پژوهشگاه بین المللی المصطفی، تنها یکی از مهمترین آنهاست، تأسیس شده است.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز اظهار کرد: باید مراکز علمی تخصصی در واحدهای آموزشی تخصص محور، راه اندازی و از ظرفیت پژوهشگران این مراکز بیشترین بهره بردای صورت گیرد؛ این مهم تأثیر زیادی در عملیاتی سازی راهبردها خواهد داشت.

وی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تأثیر آن بر گسترش دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه علوم اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: جامعة المصطفی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نمایشگاهی از آثار و دستاوردها را به صورت تخصصی و ناظر به فعالیت‌های المصطفی در عرصه نیازهای انقلاب اسلامی ارائه و تولیدات علمی پژوهشی پژوهشگران این نهاد فاخر بین المللی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام  بی‌نیاز با تأکید بر این که همه المصطفائیان در اسلامی سازی علوم انسانی مسئولیت دارند، خاطرنشان کرد: در جامعة المصطفی این مهم با محوریت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی پیگیری می‌شود؛ بازسازی و احیای تمدن اسلامی به عنوان رسالت بزرگ انقلاب اسلامی، در گرو اسلامی سازی مبانی علوم انسانی است.

وی با تأکید بر این که احیای تمدن نوین اسلامی بدون اسلامی سازی علوم انسانی امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: در فرایند اسلامی کردن علوم انسانی، باید تمام تخصص‌های علوم انسانی را بر اساس مبانی دینی و اسلامی بازنگری کنیم؛ در این صورت چارچوب بسیاری از علوم دستخوش تغییر و تحول خواهد بود.

معاون پژوهش جامعه المصطفی در ادامه به برخی از مصادیق متغیر در اسلامی سازی علوم انسانی اشاره  و اظهار کرد: در مبنا سازی علوم انسانی با مولفه‌های اسلامی، اصول و پایه‌های تثبیت شده علوم انسانی در تخصص‌های مختلف، تغییر خواهد کرد.

وی راه اندازی رشته‌های علوم و معارف را نخستین گام در ترسیم علوم انسانی اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: جامعه المصطفی همواره به دنبال ارائه مبانی علم مدیریت، سیاست، روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و.... با نگاه اسلامی است.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز در پایان سخنان خود با تأکید بر این که فعالیت در حوزه علوم انسانی، به نوعی فعالیت فرهنگی است، اظهار  کرد: اسلامی سازی علوم انسانی، نیازمند نوعی فعالیت فرهنگی مداوم، ریشه دار و آرام است، که باید با حوصله بیشتری پیگیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha