• شنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 97101507827
  • خبرنگار : 71625

گشتی در نمایشگاه جدید خانه هنرمندان

«فرصت»ی برای دیدن و دیده شدن

«فرصت»ی برای دیدن و دیده شدن

با ورود به ساختمان خانه هنرمندان، صدای موسیقی و همهمه مردم به گوش می‌رسد. در سالن با خیل عظیمی از جمعیت روبه‌رو می‌شویم که گوشی به دست از خوانندگان و نوازندگانی که به اجرای موسیقی می‌پردازند، فیلم و عکس می‌گیرند. بعدا معلوم می‌شود این نوازندگان برای استقبال از بازدیدکنندگانِ نمایشگاه‌هایی که در خانه هنرمندان برپاست، به اجرای موسیقی می‌پردازند. دیوارهای خانه هنرمندان از راهروها گرفته تا سالن اصلی و همچنین برخی تالارها مملو از آثاری است که در قالب نمایشگاهی با عنوان «فرصت» در معرض دید علاقمندان قرار گرفته‌ است.

نمایشگاه «فرصت» از ۱۴ دی ماه در خانه هنرمندان بر پا شده و تا دو هفته دیگر برقرار است.

خبرنگار ایسنا که در روز افتتاحیه این نمایشگاه، در محل خانه هنرمندان حاضر شده است از اولین روز برگزاری چنین گزارش می‌دهد:

به زحمت از بین جمعیتی که در وسط سالن ایستاده‌اند، عبور می‌کنیم در جای جای خانه هنرمندان آثار نصب شده را می‌بینم. این آثار سوای اینکه در نگارخانه‌ها و گالری های خانه به نمایش گذاشته شده اند، بر روی دیوارهای راهروها نیز نصب شده‌اند. آثار از تنوع بسیار برخوردارند.

ابتدا به سمت گالری آثار عکاسی می‌رویم. در آنجا آثار عکاسان صاحب‌نام و یا کمتر شناخته‌شده با قیمت‌های متنوع به چشم می‌خورد. به گفته یکی از اعضای شورای تجسمی خانه هنرمندان که در محل برگزاری نمایشگاه حضور دارد، پایین‌ترین قیمت اثر در این نمایشگاه مربوط به یک چهار لته عکاسی است که هر بخش از آن حدود ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

در فضای مربوط به آثار عکاسی، تعداد بازدیدکنندگان قابل قبول است. اغلب آنها عکاسانی هستند که همراه با دوربین‌های عکاسی‌شان به تماشای کارها مشغولند. آن‌طور که از صحبت‌هایشان شنیده می‌شود از کیفیت آثار راضی هستند.

راحل اثر مجتبی امینی

در بخش دیگری یک اثر متحرک مربوط به حوزه مجسمه‌سازی و حجم دیده می‌شود که تعجب حاضران را برانگیخته است. خیلی‌ها با تعجب می‌پرسند «این دیگر چیست؟» و یا «این کار چه معنایی دارد؟!». بازدیدکنندگان این اثر با تعجب از آن عکس می‌گیرند و درباره آن با یکدیگر صحبت می‌کنند؛ البته بعضی‌ها نیز شاکی هستند که چرا کسی برای ارائه توضیح درباره آثار در محل حضور ندارد. این اثر به نام «راحل» متعلق به مجتبی امینی است که با استفاده از چوب سوخته، متریال طبیعی، چسب حیوانی و موتور ساخته شده است.

در فضای دیگری تعدادی آثار سفال، نقاشی مینیاتور، اکریلیک و ... دیده می‌شود که تعداد زیادی از این آثار با تنوع بالا همگی بر روی یک دیوار نصب شده‌اند.

یکی از اعضای شورای تجسمی خانه هنرمندان می‌گوید، کلیه آثاری که در نمایشگاه «فرصت» به نمایش گذاشته شده‌اند به انتخاب خود انجمن‌ها بوده است. در واقع انجمن‌ها تلاش کرده‌اند تا آثاری باکیفیت و قیمت مناسب را با هدف حمایت و کسب درآمد برای خانه هنرمندان و همچنین خود هنرمندان، در معرض دید عموم قرار دهند.

همچنین اینطور عنوان می‌شود که از هنرمندان هر انجمن خواسته شده تا آثاری با کیفیت و قیمت مناسب خود را در نمایشگاه فرصت به نمایش بگذارند، چرا که نمایشگاه رویکرد خاصی نداشته و صرفا فروش آثار معیار اصلی بوده است. البته عمده کارها با قیمت‌های پایین‌تری نسبت به سایر گالری‌ها به فروش گذاشته شده‌اند.

در بخش دیگری از نمایشگاه، آثار نقاشی به همراه چند قطعه مجسمه به چشم می‌خورند که در بین آنها یک اثر بزرگ مجسمه‌سازی با ترکیبی از رنگ‌های قرمز و مشکی نیز قرار دارد. در این بخش هم بازدیدکنندگان درباره آثار صحبت می‌کنند و نظرات خود را با هم و یا با هنرمند صاحب اثر به اشتراک می‌گذارند.

در این بین از یکی از مخاطبان درباره نمایشگاه می‌پرسیم. او پاسخ می‌دهد که آثار از کیفیت و تنوع خوبی برخوردارند. حداقل نسبت به آثار سایر گالری‌ها کیفیت بهتری دارد. او همچنین معتقد است که اصولا آثار هنری خانه هنرمندان  نسبت به دیگر گالری‌ها کیفیت بالاتری دارند.

به سمت دیگری از نمایشگاه می‌رویم و این بار نیز وارد یک گالری از آثار نقاشی می‌شویم. در اینجا رنگ‌بندی کارها کمی تفاوت دارد و آثار از رنگ‌بندی گرمتری برخوردار هستند و در بین آنها کارهای سفال و مجسمه‌سازی بیشتری دیده می‌شود. در این بخش نیز یک مجسمه توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.

در این حین از یکی از نقاشان که دو اثر در نمایشگاه «فرصت» دارد، درباره نمایشگاه سوال می‌کنیم. او جواب می‌دهد که آثار با توجه به قیمت‌هایی که دارند از کیفیت خوبی نیز برخوردار هستند. حتی آثاری دیده می‌شوند که با توجه به قیمتشان کیفیت بالاتری دارند.

در سالن‌های دیگر خانه هنرمندان هم آثار نقاشی خط، خطاطی و مجسمه‌سازی به چشم می‌خورند.
سالن هایی که آثار مجسمه و حجم در آنها به نمایش گذاشته شده از سکوت بیشتر و نور کمتری برخوردار هستند. گویی که تماشای این بخش از آثار به تمرکز بیشتری نیاز داشته باشد.

در سالنی دیگر یک اثر مجسمه به نمایش گذاشته شده که بازدیدکنندگان با تأمل به کار نگاه می‌کنند و از آن عکس می‌گیرند. در این اثر حجمی آدمی معلق در فضا به چشم می‌خورد.

همان طور در سالن‌ها و گالری‌های خانه هنرمندان قدم می‌زنیم، متوجه کاهش تعداد برخی از آثار می‌شویم که در همان روز نخست به فروش رفته‌ و به صاحب جدید خود سپرده شده‌اند.

یکی از هنرمندان خوشنویس نمایشگاه که دو اثر در نمایشگاه «فرصت» دارد، بیان می‌کند: «تنوع آثار در همه زمینه‌ها عالی و به نظر من کامل است. در بخش نقاشی‌خط و خوشنویسی نیز بهترین‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند.»
او همچنین می گوید که یکی از امتیازهای بزرگ خانه هنرمندان، در دسترس بودن محل آن است.

همچنین یکی از هنرمندان نقاش که خود او هم آثاری را در نمایشگاه دارد بیان می‌کند که آثار از لحاظ تکنیک، شیوه و رنگ بندی و نوع کار دارای کیفیت بالایی هستند.

بر اساس این گزارش ایسنا، شورای تجسمی خانه هنرمندان ایران نخستین سالانه خود را با نام «فرصت» در همراهی با انجمن‌ها و هنرمندان تجسمی ایران برگزار کرده است؛ این رویداد فرهنگی با حضور هنرمندان و گروهی از اعضای خوشنویسان، تصویرگران، سفالگران، عکاسان، مجسمه سازان، نقاشان و طراحان گرافیک ایرانی اجرا شده و تا ۲۸ دی ماه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha