• یکشنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97101608416
  • خبرنگار : 71448

حذف چهار صفر از پول ملی جدی شد

حذف چهار صفر از پول ملی جدی شد

اقدامات اخیر بانک مرکزی حاکی از آن است که موضوع حذف چهار صفر از پول ملی بار دیگر جدی‌تر از قبل به جریان افتاده است؛ چراکه به گفته رییس کل این بانک، روز گذشته لایحه آن از سوی بانک مرکزی به دولت ارائه شده است.

به گزارش ایسنا، حذف صفر از پول ملی ایران در جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار مطرح شده، اما هیچ‌گاه اقدامات اجرایی به صورت جدی در راستای آن انجام نگرفته است که سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۸۶ از نمونه‌های بارز این موضوع هستند.

آذر دو سال پیش بود که برای نخستین بار، حذف چهار صفر از پول ملی به طور جدی‌تری از سوی مسئولان وقت پیگیری شد تا جایی که در جلسه هیات وزیران، واحد پول ایران، تومان و برابر با ۱۰ ریال ‌تعیین شد.

با این اقدام به نظر می‌رسید که بانک مرکزی به دنبال حذف صفر از پول ملی است که ولی‌الله سیف، رئیس‌کل وقت بانک مرکزی گفت که این موضوع به معنای حذف صفر از پول ملی نیست، اما دولت و بانک مرکزی به دنبال این موضوع هستند که در لایحه‌ای جداگانه نسبت به حذف چهار صفر از پول ملی اقدام کنند.

از سوی دیگر، تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان نیازمند تصویب مجلس و شورای نگهبان بود که دولت به رغم تصویب این امر در هیات وزیران، موضوع را مسکوت نگه داشت و این تغییر در همین مرحله نیمه‌تمام ماند و لایحه‌ای از سوی دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی نیز به مجلس ارائه نشد.

اما این بار و با گذشت دو سال پس از آن اتفاق، حذف صفر از پول ملی ایران، رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته و به نظر می‌رسد که حتی اقدامات ابتدایی آن نیز انجام شده است.

نخستین جرقه از جدی‌ شدن دوباره حذف چهار صفر از پول ملی زمانی زده شد که بانک مرکزی در هفته گذشته از اسکناس ۵۰ هزار تومانی جدید خود رونمایی کرد و در طراحی این اسکناس نکاتی وجود داشت که توجه برخی را به خود جلب کرد. نکته مهم نخست، استفاده از رنگ‌آمیزی متفاوت در ارقام چاپ‌شده روی اسکناس بود به طوری که چهار صفر بعد از عدد ۵۰ با رنگ متفاوت و کم‌رنگ‌تر طراحی شده‌اند و در قسمت پایینی اسکناس نیز عدد ۵۰ به طور جداگانه درج شده است.

دومین نکته، استفاده از طرح کوه دماوند پشت اسکناس‌های جدید ۵۰ هزار تومانی است که این طرح پیش از این پشت اسکناس‌های ۱۰۰۰۰ ریالی (۱۰۰۰ تومانی) قدیمی استفاده می‌شد و شاید این موضوع نیز اشاره دیگری به حذف چهار صفر از پول ملی داشته باشد.

اما در حالی که گمانه‌زنی‌ها درخصوص این موضوع ادامه داشت، امروز (۱۶ دی) عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در نشستی که به دعوت فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، سیاست‌های پولی و ارزی دولت را تشریح و اعلام کرد: لایحه حذف چهار صفر از پول ملی، روز گذشته از سوی بانک مرکزی تقدیم دولت شده است و امیدوارم هر چه سریع‌تر این مهم به نتیجه برسد.

هرچند که پیش از این گفته شده بود که در شرایط تورمی نباید اقدام به حذف صفر از پول ملی کرد و باید تورم تقریبا ثابت شده باشد، اما به نظر می‌رسد که این اقدام برای تصویب و اجرا به زمان نیاز دارد و به احتمال قوی تا آن زمان بانک مرکزی سیاست‌های خود را در جهت کنترل تورم نیز پیش خواهد گرفت؛ موضوعی که همتی در جلسه امروز در کنار حذف صفر از پول ملی، روی آن تاکید ویژه‌ای کرده بود.

این بار بانک مرکزی با قدرت جدی‌تری به حذف صفر از پول ملی ورود کرده و اقدامات نخستین آن را نیز انجام داده و به نظر می‌رسد که لایحه این امر در صورت تصویب هیات وزیران به مجلس ارائه شود، اگر مانند گذشته باز هم این موضوع در همان مرحله دولت مسکوت نماند.

حذف صفر از پول ملی کشورها نخستین بار پس از پایان جنگ جهانی دوم تجربه شد و پس از آن به ‌ویژه از دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به این سو این عمل بارها و بارها در کشورهای مختلف که اکثرا کشورهای در حال توسعه بودند، به‌اجرا درآمد.

عمده اقتصاددانان بر این عقیده‌اند که حذف صفر از اسکناس هیچ‌گونه تأثیری بر شاخص‌های اقتصادی و طرف عرضه و طرف تقاضا ندارد و بیشتر اثر روانی بر جامعه می‌گذارد.

به‌عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی، افزایش ظاهری قدرت پول ملی، آسان‌سازی مبادلات، محاسبات و خرید و فروش‌های مردم از اثرات قابل تحقق حذف صفرها است، اما برای حذف صفرها ارتقای شاخص‌های اقتصادی همچون افزایش تولید، نرخ سرمایه‌گذاری، آزادسازی‌های اقتصادی، رفع انحصارات، حضور بانک‌های خارجی در کشور و حضور بی‌قید و شرط سرمایه‌گذاران خارجی نیز باید انجام شود.

به گزارش ایسنا، داده‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که دست‌کم ۵۰ کشور جهان تاکنون اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرده‌اند که در برخی از این کشورها برای تکمیل چرخه روانی نسبت به تغییر نام واحد پول نیز اقدام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۴:۲۵

خیلی با احتیاط و حساب شده وبا نگاه به کشور هایی که این کار کرده اند بایستی صفر ها بر داشته شود و نه این جوری احساساتی/ امیدوارم هر چه سریع تر و این حر فها/ وگرنه گرانی فاجعه باری در پی خواهد داشت .بهتر است به این موارد توجه شود#اول/اسکناس کوچک بایستی چاپ شود ،یک واحد دو واحد پول رایج،#دوم بازار اگر اضافه تولید ندارد لاقل کمبود تولید نداشته باشد و ....... ۱

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۲۲:۵۸

به نظر من بهترین زمان برای فرهنگ سازی استفاده گسترده تر و دولت الکترونیک است تا مردم بیشتر از کارت های بانکی بجای اسکناس استفاده کنند تا هزینه چاپ اسکناس کاهش و شفافیت مالی هم ایجاد شود

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۴:۳۲

اگر صد صفر هم برداشته شود تا زمانی که تورم دو رقمی وجود دارد آش همین آش است و کاسه همین کاسه. باز هم دو سال دیگر باید چند صفر دیگر برداشته شود و بعد از مدتی اینکار به روتین تبدیل میشود.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۴:۳۸

آگر بانک مرکزی مستقل است باید این کار را انجام دهد

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۵:۰۶

علی برکت الله؟!. اردیبهشت 97 با دلار 4200 شروع و با ارز نیمایی 8000 تومانی به پایان رسید و فاعل کم بود نسبت به مفعول ها ؛ لذا نیاز به یک تحول اساسی در دوران حکومت روحانی است و آن حذف 2 یا 4 صفر پول که نه تمام صفرها را بردارند ولی مستقلات بانک ها که از منویات ریاست جمهوری است ؛ یعنی 20 بانک در یک خیابان تبدیل به 2 بانک شود نه؟!. این صورت مسئله را پاک کردن است ؛ نه ؟!. .... بدرود

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۵:۳۰

چه خوب الان یه تومان میشه یه دلار.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۵:۳۸

مشکلی پیش نمیاد چون مردم سالهاست که خودشون صفرها رو برداشتن و به صدهزار تومن یا یک میلیون ریال میگن صد تومن. برای مغازه دارها هم کار راحت میشه و دیگه نمیخواد حواسشون به تعداد صفرهای دستگاه پوز باشه.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۷:۲۰

اما برای حذف صفرها ارتقای شاخص‌های اقتصادی همچون افزایش تولید، نرخ سرمایه‌گذاری، آزادسازی‌های اقتصادی، رفع انحصارات، حضور بانک‌های خارجی در کشور و حضور بی‌قید و شرط سرمایه‌گذاران خارجی نیز باید انجام شود.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۷:۲۴

سلام این حقه همانند سود ماه شمار هدفی جز بالا کشیدن پولهای مردم ندارد حذف کردن چهار صفر پول مردم محاسبه نمایید مبلغ زیادی خواهد شد این پول کی میبرد.ازطرف دیگر ارزش املاک مردم چه قیمتی خواهد داشت?

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۲۰:۵۰

آخه چه فایده ای داره تو کشوری مثل ایران با تورم بالا، بعد از چند سال دوباره صفرها برمی گردند.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۲۰:۵۱

با از بین بردن 4 صفر از پول نه تنها قیمت دلار از 10000 تومان به 1 تومان میرسه حقوق یک کارمند هم از 1000000 تومان به 100 تومان خواهد رسید

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۲۲:۰۱

اگر ۴ صفر حذف شد ولی قیمت کالا و خدمات کاهش پیدا نکرد اونوقت تکلیف مردم چیست؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۲۳:۰۸

بسیار بسیار موافقم، کشور ما به یک تحول، نو سازی، ایجاد انگیزه جدید و اتمام تکرار زدگی در روند مالی و اقتصادی به شدت نیازمند می باشد، انشااله این موضوع سبب بشه که مردم ایران هم مثل سایر ملت های دنیا قدردان پول ملی کشورشان بشوند و زمانی که ارزش مالی و روانی یک اسکناس بالا برود، صد در صد از آن به نحو احسند نگهداری خواهد شد، مطمئنم..

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۲۳:۵۴

حذف صفر از پول ملی آن هم در شرایط بحرانی فعلی، شرایط بحرانی تری را به جامعه تحمیل خواهد کرد، مگر آن که دولت تمام جوانب این کار را در نظر بگیرد و تمام هزینه های این ریسک بزرگ را بپذیرد. البته با توجه به تجربه تصمیم گیری های ناگهانی دولتمردان در سالهای اخیر وقوع چنین اقدامی دور از ذهن نیست. اما نکته مهم در این بین نحوه محاسبه دارایی های مردم و تبدیل آنها به پول جدید و همچنین چگونگی جمع آوری پول های رایج در بین مردم است. اگرچه تغییر واحد پول و همچنین تغییر شکل و اندازه اسکناس های رایج همگام با وقوع انقلاب برای مردم توجیه پذیر بود ولی اکنون شرایط متفاوت است و دولت تلاش دارد با این کار همزمان پول و اقتصاد ملی را از سقوط نجات دهد بنابراین منطقی به نظر می رسد با احتیاط وارد این چالش شود در غیر این صورت جامعه و بازار کار و سرمایه باید منتظر یک«شوک بزرگ» باشد.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۰۹:۲۸

تا زیرساختها درست نشود اینگونه سیاستهای پولی راه بجایی نخواهدبرد وشرایط موجود درآینده نزدیکی مجددا"احیاءخواهدگردید وکسی که الفباء اقتصاد را فارغ ازسیاسی بازیهای رایج درکشورما عمیقا"درک کرده باشد میداند اینگونه حرکات که در دولتهای نهم ودهم هم سابقه داشته نمایشهائی پوپولیستی وعوامفریبانه بوده واثری موقتی وگذراخواهدداشت بهوش باشید ماچندسال است درگیرافزایش نقدینگی بالای27% میباشیم که دردنیابیسابقه بوده ومعلول اقتصاد ربوی حاکم برجمهوری اسلامی وناشی از اعمال سیاستهائی غیرقانونی وغیرشرعی نظیر بهره گیری ازسود سپرده های دولتی توسط برخی خواص!ما"ذون!؟که دارای حسابهای متعدد وبیشمار!؟میباشند وهمچنین موسسات اعتباری ماذون توسط بانک مرکزی واستقراض وچاپ پولهای بدون پشتوانه بوده که کاملا"ضداقتصاد مقاومتی!توصیه وتجویزشده دراین چندساله اخیر میباشد وتا این معضلات وسیاستهای مشکوک وافزایش دهنده نقدینگی اصلاح نشود هیچ امیدی به نتیجه گیری از این رهگذرنخواهیم داشت.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۶:۳۴

چرا گیر دادید به یه ذره پول مردم یه بار سود بانکی رو کم میکنید یه بار هم صفر پولاشون رو حذف میکنید این قانون جوری که مثلا کسی که 100 میلیون تومن داره و باهاش میتونه یه ماشین بخره 100 میلیونش با یه شعبده بازی قشنگ تبدیل میشه به 10 هزار تومن ولی همون چهار تا صفر از روی قیمت کالاهاواجناس حذف نمیشه و شاید بتونه با 10 هزارتومنی که قبلا 100 میلیون ارزش داشت یه بسته کبریت بخره به جای اینکار جلوی اختلاس ها رو بگیرید.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۱ ۱۴:۵۲

خانه بشدت گران میشه

avatar
۱۳۹۸-۰۱-۰۵ ۰۰:۰۲

به طور کلی، در حسابرسی ، بین حذف 4 صفر و یا 1 صفر تفاوت چندانی وجود ندارد، ولی در هزینه جمع آوری اسکناسها تفاوت بسیار است. از سوی دیگر، با حذف چهار صفر از پول ملی، بانک مرکزی مجبور می شود طبق چهارچوب قوانین بین المللی اقدام کند. چون این کار یک حرکت ناگهانی و جهانی ایجاد می کند، لذا دولت مجبور است برای جمع آوری اسکناسها بیش از دو سه تریلیون دلار هزینه کند. که سود بانکی آن سالانه پانصد میلیارد دلار می شود. و دولت برای فراهم کردن این مبلغ، مثل کشورهای دیگر هر دو سه ماه تورم ایجاد کند که مسلما این کار ضرر و زیان به اقتصاد کشور و ملت وارد خواهد کرد. از طرف دیگر، هدف اقتصاد دانهای کشور در پیشنهاد بانک مرکزی به عرف جامعه بوده است. نا گفته نماند، کشورهایی که به حذف چند صفر دست زده اند مجددا با کاهش ارز مواجه شده اند ولی این بار با تورم اقتصادی و کاهش ارزی بسیار شدیدتر از گذشته. لازم ذکر است بدون در گیر کردن اقتصاد کشور در پرداخت هزینه ها برای ثبت جهانی پول صد در صد تعویضی کشور درچهار چوب قوانین بانک جهانی ، می توانیم با تبدیل پول ملی از ریال به تومان بدون ایجاد تورم کار را خلاصه کنیم. در آخر نتیجه می گیریم با حذف چند صفر از پول و همچنین میزان صادرات کشور (میزان تولیدات صنعتی کشور ژاپن و مقایصه ارز آن با ارز کشورهای دیگر) هیچ وقت به تنهایی قیمت ارز یک کشورافزایش نمی یابد . چونکه این کار همراه با تثبیت قیمت کالاها و کمک به موقع دولت از درآمدهای ملی امکان پذیر است. با آرزوی موفقیت. سید جواد میری جویباری 3/1/1398 پیام به رئیس محترم دولت و رئیس محترم بانک مرکزی و رئیس محترم مجلس جمهوری اسلامی ایران..