• پنجشنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 97102714787
  • خبرنگار : 71567

محسن هاشمی:

عده‌ای صحبت‌های رئیس جمهور در سالگرد آیت الله هاشمی را نقد کردند

عده‌ای صحبت‌های رئیس جمهور در سالگرد آیت الله هاشمی را نقد کردند

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه عده‌ای صحبت‌های رئیس جمهور در سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی در حوزه نقش آن مرحوم در زمینه ساخت موشک نقد کردند و آن را توهین به خانواده شهید مقدم دانستند، گفت: با توجه به اینکه رئیس جمهور در زمان جنگ به دلیل سمت معاونت در قرارگاه خاتم الانبیاء با آیت‌الله هاشمی که فرمانده جنگ بود همکاری داشت در نتیجه در جریان تلاش‌های آن مرحوم در حوزه تحقیقات برای ساخت موشک قرار داشت.

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی در مراسم افتتاح خوابگاه خیرساز دخترانه دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه تلاش متخصصین این دانشگاه در ساخت ماهواره زبانزد است، افزود: خوشبختانه دانشگاه امیرکبیر نقش خود را در ساخت ماهواره به خوبی ایفا کرد که البته این ماهواره می‌توانست با موفقیت عملیاتی شود اما چون ماهواره‌بر در انتها نتوانست با سرعت مناسب ماهواره را پرتاب کند در نتیجه موجب شد عملیات موفقیت آمیز نشود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه امیرکبیر باید مجدد فعالیت خود را برای ساخت ماهواره دیگر آغاز کند، گفت: این دانشگاه همواره در عرصه ساخت ماهواره موفق بوده و به جرأت می‌توان آن را پدر ساخت ماهواره در ایران معرفی کرد.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ما قرار بود اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ماهواره‌ای با عنوان ماهواره زهره خریداری کنیم که بتواند در ۳۶ هزار کیلومتری زمین قرار بگیرد. اگرچه این امر محقق نشد اما در حال حاضر در کشور توانمندی‌های ساخت ماهواره به دست آمده است.

مهندس هاشمی خاطرنشان کرد: در مراسم سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی،‌ دکتر روحانی اشاره‌ای به نقش آیت الله در خصوص ساخت موشک داشتند که البته برخی این صحبت‌ها را توهین به خانواده شهید مقدم، برداشت کردند، اما باید گفت این صحبت‌ها به هیچ عنوان توهین نیست و هر کسی در این زمینه نقش خود را ایفا کرده است. در واقع از ابتدای جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان، صدام به موشک‌های روسی مجهز بود و تا ۳۰۰ کیلومتری داخل ایران را هدف قرار می‌داد که بعدها در اواخر جنگ با کمک موشک‌های خارجی که بردشان به ۸۰۰ کیلومتر نیز می‌رسید شهرهای تهران، قم، اصفهان و ... را هدف قرار داد که البته در این مدت ۴۳۰ تا ۴۵۰ موشک به شهرهای مختلف کشور پرتاب شد و تعداد ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر بر اثر آن به شهادت رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس از سال ۶۳ ایران کارهای تحقیقاتی ساخت موشک را آغاز کرد و من در آن سال‌ها که از خارج برگشتم مستقیما در زمینه ساخت موشک همکاری کردم و این فعالیت‌های تحقیقاتی در عرصه موشک سازی تا امروز ادامه دارد. بطوریکه کشور ما در حال حاضر امکان ساخت موشک‌هایی با برد بالا را در اختیار دارد.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آقای روحانی رئیس جمهور در سال‌های جنگ به عنوان معاونت قرارگاه خاتم الانبیاء فعالیت می‌کرد و آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز فرمانده جنگ بودند و به همین دلیل صحبت‌هایی در خصوص نقش موثر آن مرحوم در ساخت موشک مطرح شد.

مهندس هاشمی با اشاره به بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای پژوهش در شهرداری تهران گفت: تلاش داریم فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی شهرداری با کمک دانشگاه‌ها انجام بگیرد و خوشبختانه ارتباطات خوبی بین شهرداری و دانشگاه‌ها به خصوص در عرصه‌های مختلف ساخت خوابگاه و اختصاص زمین در این زمینه وجود دارد و تلاش داریم این ارتباطات تقویت شود.

همچنین بر اساس اعلام روابط عمومی شورای شهر، وی ضمن گرامیداشت فرارسیدن ایام چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سالروز شهادت شهید نواب صفوی و سایر اعضای اصلی گروه فداییان اسلام که در سال 1334، اعدام شدند را نیز تسلیت گفت.

هاشمی همچنین با اشاره به نشست امروز که در تجلیل از فعالیت خیرین در حوزه ساخت و تجهیز خوابگاه دانشجویی است و منجر به ساخت و تجهیز خوابگاه شهید رفتاری شده است در باب مناسک ذیل اخلاق و روابط انسانی و در خدمت بهتر کردن زندگی اجتماعی در اسلام سخن گفت و افزود: تفسیری که ما امروز در جامعه از اسلام ارائه می کنیم با حقیقتی که علمای بزرگ و محققین و پژوهشگران براساس اسناد تاریخی و روشهای علمی استباط و تفسیر متون دینی ارائه می کنند دارای تفاوتهایی است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در اسلام اصیل و ناب، مناسک ذیل اخلاق و روابط انسانی و در خدمت بهتر کردن زندگی اجتماعی تعریف می شوند افزود: اولویت دین، رسیدگی به وضعیت و نیازهای مردم است و تعظیم شعائر و مناسبتهای دینی زمانی موثر خواهد بود که ما معیشت ونیازهای اولیه مردم را بتوانیم برآورده کنیم.

وی در ادامه سخنانش گفت: در صدر اسلام نیز شاهد هستیم که پیامبر و ائمه به موضوع معیشت و نیازهای اصلی مردم اهمیت فراوانی می دادند و در حالیکه مسجد النبی با ساده ترین امکانات مانند برگ خرما مسقف و مفروش شده بود، پیامبر اکرم بیشترین توصیه را در رسیدگی به وضعیت مسلمانان نیازمند وبی پناه داشتند، نیازمندترین گروه مسلمانان که بدلیل هجرت وفرار از مکه، در مدینه هیچ ثروت، جان پناه ، غذا و حتی لباس نداشتند و به اصحاب صفه مشهور بودند، مورد توجه ویژه پیامبر قرار داشتند و نبی اکرم، زمان زیادی را با آنها سپری می‌کرد و مردم را به کمک و حمایت از آنان تشویق می‌کرد.

محسن هاشمی با بیان اینکه سیره همه ائمه هم همینگونه است و رسیدگی به نیازها و مشکلات مردم از شعائر اهمیت بیشتری دارد، افزود:  ما باید خیرین جامعه را به سوی ساخت و تجهیز مدارس، خوابگاهها و درمانگاهها در مناطقی که نیاز جدی وجود دارد و امکانات دولت پاسخگو نیست، سوق بدهیم.

به گفته وی، اگر ما بتوانیم خیرین علاقمند، متدین و انسان دوست را به سمت تامین نیازهای اصلی و بحرانی جامعه سوق بدهیم قطعا در گرایش نسل جوان به دین و جلوگیری از انحراف و دین گریزی تاثیرگذار خواهد بود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری در جلسات خصوصی و عمومی تاکید کرده اند امروز مساله آسیب‌های اجتماعی یکی از مهمترین مسایل نظام است و با توجه به اینکه امکانات دولت و نظام پاسخگوی حل همه مسایل نیست باید بتوانیم زمینه مشارکت و حضور داوطلبانه مردم و خیرین را در جهت رسیدگی به مشکلات و پاسخ به نیازهای شهروندان فراهم کنیم.

محسن هاشمی تاکید کرد: مدیریت شهری می تواند بجای تصدی گری در حوزه فعالیت فرهنگی و اجتماعی، به تسهیل گری، حمایت و هدایت فعالیتهای مردمی، داوطلبانه و خیرین در این حوزه اقدام کند که افتتاح این خوابگاه در این جهت کاری پسندیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۷ ۱۸:۴۳

بله، اولویت دین رسیدگی به وضعیت و نیازهای مردم است و کاملا هم صحیح است. اما جناب محسن هاشمی هیچ وقت در خصوص حادثه تلخ اخیر دانشگاه علوم تحقیقات توضیح ندادند که چرا طی سالهای طولانی مسئولیت ایشان در معاونت عمرانی دانشگاه آزاد و واحد علوم تحقیقات طرح ایمن سازی مسیر و نصب گاردریل انجام نشد که ما شاهد چنین حادثه تلخی نمی شدیم. آیا این جزء نیازهای مردم نبود؟