• یکشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 97112814435
  • منبع : نمایندگی البرز

یک استاد دانشگاه: پاکستان بدش نمی‌آید جنوب شرق ایران ناآرام شود

یک استاد دانشگاه: پاکستان بدش نمی‌آید جنوب شرق ایران ناآرام شود

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خوارزمی با اشاره به اتفاقات تروریستی که اخیراً در سیستان و بلوچستان رخ داده است گفت: اگر نخواهیم بگوییم پاکستان مستقیماً دستی در حملات تروریستی به ایران دارد در مثبت‌ترین نگاه انگیزه‌ای هم برای مقابله با حملات تروریستی ندارد و بدش نمی‌آید که جنوب شرق ایران ناآرام شود.

مراد کاویانی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: جنوب شرق ایران طی ۱۵ سال گذشته دچار برخی ناامنی‌های ناحیه‌ای شده که عمده این تحولات نمود تروریستی داشته است.

کاویانی‌راد با بیان اینکه این حملات در نتیجه سه اتفاق عمده رخ داده است، افزود: موقعیت ژئوپلیتیک جنوب شرق ایران به ویژه بندر چابهار، فقر گسترده موجود در این استان و نقش قدرت‌های منطقه در تحولات، به حرکت‌های هراس‌افکنانه و تروریستی منجر شده است.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خوارزمی معتقد است: دور افتادگی، جغرافیای خاص و مسائل مربوط به آب در منطقه همگی زمینه‌ساز وقوع فقر در این منطقه می‌شود بنابراین لازم است با توجه به اینکه اکثریت ساکنین این مناطق اهل سنت هستند، حضور آنان در مدیریت کشور پررنگ‌تر شود تا به نوعی این چالش‌ها کمتر شود.

کاویانی‌راد با بیان اینکه همه این عوامل دست به دست هم داده و به توسعه نیافتگی این منطقه منجر شده است، توسعه نیافتگی و احساس طرد شدگی را زمینه‌ساز حرکت‌های واگرایانه دانست.

وی در ادامه افزود: البته این توسعه نیافتگی به معنی افزایش بی سوادی نیست بالعکس در چند سال اخیر افزایش چشمگیر میزان سواد و افرادی با تحصیلات عالی در این استان را شاهد هستیم، همین افزایش سواد و تحصیلات عالی توقع و انتظاری هم برای حضور در مسئولیت‌های استانی و حتی کشوری به وجود آورده است بنابراین مسئولین باید زمینه حضور افراد با لیاقت و کاردان را فراهم کنند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خوارزمی در ادامه از مهاجرت برخی افراد برای تحصیل به پاکستان خبر داد و اظهار کرد: حس طرد شدگی در کنار نبود امکانات و همچنین تعداد بالای مدارس مذهبی در پاکستان که تعداد آنان در حال حاضر به ۱۰ هزار مدرسه رسیده است، زمینه را برای مهاجرت تحصیلی به پاکستان ایجاد کرده است.

کاویانی‌راد در خصوص وجود بیش از ۱۰ هزار مدرسه مذهبی در پاکستان توضیح داد: این مدارس، مدارس مذهبی و یا به نوعی حوزه‌های علمیه در آن منطقه هستند که بخش عمده‌ای از هزینه‌های جاری این مدارس از عربستان و امارات تأمین می‌شود؛ طبیعتاً پرداخت‌های این کشورها بدون انتظار و چشم‌داشت نیست، در این مدارس برخی آموزه‌های ضد شیعی نیز تدریس می‌شود، این وضعیت هم می‌تواند در به وجود آمدن اتفاقات اخیر مؤثر بوده باشد.

وی در ادامه جایگاه بین‌المللی منطقه را نیز تشریح کرد و گفت: در مقیاس منطقه‌ای پاکستان و هند همکاری گسترده‌ای با یکدیگر دارند و چین از طریق نزدیکی به پاکستان و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی پاکستان خصوصاً خلیج گوآدر، تلاش برای دستیابی به هدف اصلی خود یعنی نزدیکی به خلیج فارس و استفاده از منابع سوخت‌های فسیلی را دارد.

کاویانی راد به رقابت تاریخی و جدی هند و چین اشاره کرد و گفت: هدف هند از حضور در افغانستان و بندر چابهار، رقابت با پاکستان و دستیابی به ایران و آسیای مرکزی و در آینده اروپا است؛ داده‌های آماری و تجربه به ما نشان داده که هندی‌ها به خوبی قادرند از طریق بندر چابهار و مسیرهای ترانزیتی ایران سود ببرند و در هزینه‌های حمل و نقل و مسائل اقتصادی صرفه‌جویی کرده و برای کالاهای خود بازارهای فروش مناسب پیدا کرده و آن را گسترش بدهند.

وی ادامه داد: این حضور به خصوص حضور در افغانستان، پاکستان را نسبت به هند بدبین کرده است؛ از طرف دیگر با توجه به مستثنی شدن بندر چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا، کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل امارات و عربستان تمام تلاش خود را برای کم کردن انگیزه سرمایه‌گذاران با استفاده از بی ثباتی و ممانعت از حضور در چابهار به کار بسته‌اند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خوارزمی به ارتباط میان این وضعیت با اتفاقات اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: تروریست‌ها بعد از فعالیت به سمت پاکستان متواری می‌شوند و پاکستان به نوعی مأمن این افراد است، این کشور انگیزه‌ای برای جلوگیری از این حرکات ندارد و اگر نگوییم در این تحرکات نقش دارد در بهترین حالت از این اتفاقات منتفع خواهد شد؛ نگاه پاکستان به بندر چابهار، همانند رقیبی برای بندر گوآدر است که هر قدر توجه به بندر چابهار بیشتر باشد، از بندر گوآدر سلب توجه می‌شود؛ کنار هم قرار دادن این مباحث در کنار هم، منتفع بودن پاکستان در این اتفاقات را در ذهن تداعی می‌کند.

کاویانی راد افزود: بر همین اساس در یک و نیم ماه گذشته چند حمله و اقدام تروریستی را در این منطقه شاهد بودیم، حال در این زمان مدیریت بخشی از این مسئله در دست ماست و بخشی مربوط به روابط کشورهای قدرتمند منطقه، یکی از راه‌حل‌های این مساله پررنگ‌تر شدن حضور اهل سنت در سطح ملی و استانی است.

کاویانی راد در پایان اظهار داشت: دولت باید از کشورهای هند و چین برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی در جنوب شرق کشور دعوت کند، این کار می‌تواند تذکری جدی برای پاکستان باشد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha