• سه‌شنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 97113015818
  • خبرنگار : 71574

اعلام جزییات جشنواره بین‌المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا

اعلام جزییات جشنواره بین‌المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا

جزییات چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا با محوریت بخش مردمی و بین‌المللی اعلام شد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری کمیته داوران چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا با محوریت بخش مردمی و بین المللی امروز (۳۰ بهمن ماه) در ساختمان شهدای رادیو صدا و سیما برگزار شد.

در این نشست شهرام ملازاده (رییس کمیته داوری)، حامد فاتحی (رییس کمیته اطلاع رسانی رسانه ها و تبلیغات)، غلامرضا باعزت (دبیر اجرایی ششمین اجلاس جهانی صدا)، حمیدرضا نجفی (مسوولان پژوهش ششمین اجلاس جهانی صدا)، مهدی شاملو (رییس کمیته فضای مجازی)، بهروز رضوی نژاد (دبیر بخش مردمی بین المللی کمیته داوری)، حمیدرضا افتخاری (دبیر بخش مردمی کمیته داوری)، محمد بغدادی (دبیر بخش داخلی کمیته داوری) حضور داشتند.

فاتحی در بخشی از صحبت‌هایش به معرفی بخش های مختلف این جشنواره پرداخت.
او گفت: از ویژگی‌های این دوره این است که تولیدات بخش مردمی می‌تواند از طریق موبایل ارسال شود و شاهد حضور منتخبان در بخش مردمی هم خواهیم بود. همچنین سه بخش در فضای مجازی تدارک دیده شده و بخش رادیو نما هم پیش بینی شده که چون تصویر دارد، حائز اهمیت است. حضور داوران خارجی هم از دیگر ویژگی‌های این دوره است.

ملازاده هم درباره بخش‌های مختلف جشنواره رادیو گفت: بخش مستمر داخلی برنامه‌های فعلی کنداکتور را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که حدود ۸۰۸ ساعت و حدود ۳۳ روز برنامه با حضور ۴۰ داور برجسته رسانه ارزیابی شده است. ما سعی کردیم داوران فقط از کارشناسان رادیو نباشند.
او ادامه داد: ما از برگزاری این جشنواره چند هدف داشتیم و سعی کردیم فرصت رقابت در فضای عادلانه فراهم شود و تعامل بین نسلی ایجاد کنیم یعنی سعی کردیم تجربه برنامه‌سازان قدیمی به جوانان انتقال یابد.

رییس کمیته داوری بیان کرد: در بخش مستمر، برنامه‌سازان از ۱۳ شبکه رادیویی ۱۰ تا ۱۲ اثر ارسال کردند. ما از هر شبکه و به صورت رندوم داوری کردیم. در بخش مردمی تا کنون اثر زیادی رسیده اما تا ۱۶ اسفند فرصت هست در این بخش شرکت کنند. در بخش بین الملل هم قرار بود به جز شبکه رادیویی، همکاران ما در هر استان سه سهمیه داشتند. همچنین در معاونت برون مرزی هم هر شبکه رادیویی دو سهمیه و کشور خارجی هم دو سهمیه در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: رادیو در حال حاضر با گذشته فرق کرده و سعی کردیم بخش مستمر را اضافه کنیم. همچنین در بخش آزاد این جشنواره هر کسی در رادیو است می‌تواند هر برنامه‌ای را بسازند. بیشترین جایزه برای بخش مستمر است چون هدف ارتقای کیفی است.

افتخاری در ادامه این نشست اظهار کرد: بخش مردمی به پشتوانه جشنواره‌هایی که در رادیو ایران و جوان برگزار شد، شکل گرفت. شورای سیاستگذاری جشنواره اعلام کرد که بخش مردمی شکل بگیرد؛ بنابراین این بخش آماتوری است و مردم اگر علاقه دارند در رادیو اثری تولید کنند و به ما بفرستند. ما جذب این آثار مردمی را از هفته دوم بهمن شروع کردیم و با اینکه دیر بود اما مردم می‌توانند گزارش، موسیقی، پادکست، آثار خلاقانه و … را ارسال کنند.

او در ادامه اظهار کرد: این سوال مطرح است اگر یک حرفه ای در این بخش شرکت کند چه می‌شود؟ خوشبختانه ما روش راستی آزمایی داریم و آثار حرفه‌ای‌ها کنار گذاشته شده و می‌شود. ما تا ۱۶ اسفند اثر مردمی می‌گیریم و در داوری فشردگی داریم. ۱۵ اثر به بخش نهایی می‌رسند که در مجموع به ۶۰ اثر می رسد.

رضوی نژاد اظهار کرد: در بخش بین الملل ما دقیقاً هدف کیفی داشتیم. وضعیت امروز رادیو فرق دارد چون ارتباط خود را با مجامع بین‌المللی حفظ کردیم و بخشی که اضافه کردیم تولید بر اساس محتوای کاربران است؛ یعنی می‌تواند اثری تولید شود بدون اینکه به بیرون مراجعه کنند. ما مستند نمایشی را اضافه کردیم البته این قسمت در رادیو، جوان است اما برنامه‌سازان به تدریج آشنا می‌شوند.

او ادامه داد: ما برای بخش مستند نمایشی شبکه‌های خودمان یک سهمیه داریم؛ بنابراین داوری بین خودشان باید شکل بگیرد تا بهترین اثر را ارسال کنند. ما آثار ارسالی از کشورهای آسیایی، اروپایی، آفریقای جنوبی داشتیم و فراخوان ما توسط اتحادیه ای بی یو فرستاده شده و تا ۱۶ اسفند فرصت دارند.

باعزت در ادامه مراسم درباره اجلاس جهانی صدا گفت: در دنیای پررقابت رسانه، رادیو اهمیت داشته است و در همین راستا معاون صدا پنج دوره اجلاس را برگزار کرده و امسال ششمین اجلاس را پیش‌رو داریم تا با کمک شما در انعکاس خبری موثر باشیم. محور رادیو در این اجلاس، رادیو و فرهنگ، جامعه، اقتصاد، نوآوری و … است.

او ادامه داد: چکیده مقالاتی هم در این راستا تا ۱۵ بهمن ارسال شده و تا ۱۰ اسفند هم می گیریم. ۱۹ و ۲۰ فروردین ۹۸ هم نتایج اعلام می شود. کمیته بین‌المللی اجلاس صدا رایزنی خوبی با کشور آسیایی و اروپایی انجام دادند.

او گفت: در کنار برگزاری اجلاس، شش پنل توسط مهمان خارجی و شش کارگاه آموزشی توسط اساتید برجسته رسانه و دانشگاه برگزار خواهد شد.

نجفی بیان کرد: سایت اجلاس قسمتی برای مشارکت کنندگان خارجی در نظر گرفته تا دیدگاه و چکیده مقالات قرار داده شود. ما شاهد تکثر موضوعات بودیم و ۱۰۰ عنوان چکیده مقاله به دست ما رسیده است.

شاملو اظهار کرد: در عرصه رسانه‌های جدید یک گفتمان این بود که رسانه سنتی رادیو از دور رقابت خارج شود اما امروز نشان می‌دهد که حوزه صدا اثربخشی خود را دارد و به شکل مختلف حضور و ظهور پیدا می‌کند. در این جشنواره ۶۰۰ برنامه شبکه‌های رادیویی در فضای مجازی حضور دارند. ما سعی کردیم رقابتی ایجاد کنیم ابتدا نوع حضور و موفقیت را سنجیدیم و بعد در مرحله رصد قرار خواهیم داد. حضور موفق را با تعداد برنامه، کیفیت، امتداد برنامه، موفقیت در میزان انتشار، محتوای جذاب و به دست آوردن شنونده و میزان تعامل مخاطب در نظر می‌گیریم.

در این نشست اعلام شد که در نشست بعد از پوستر جشنواره رونمایی خواهد شد و برنامه‌های متعدد تلویزیونی که به تبیین اهداف جشنواره بپردازد، برای پخش پیش‌بینی شده است.

همچنین اختتامیه این جشنواره که اجلاس جهانی صدا هم زیرمجموعه آن قرار دارد، چهارم اردیبهشت در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha