• شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98020703218
  • خبرنگار : 71573

محمدکاظم کاظمی عنوان کرد

چیزی که رونق نمایشگاه کتاب را کم می‌کند

چیزی که رونق نمایشگاه کتاب را کم می‌کند

محمدکاظم کاظمی می‌گوید: رونق نمایشگاه کتاب سال به سال کمتر بوده است؛ البته نه از نظر حضور مردم بلکه از نظر خرید کتاب.

این شاعر و پژوهشگر افغان مقیم ایران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: گرانی کاغذ و وضعیت اقتصادی مردم اوضاع را برای صنعت نشر نگران‌کننده کرده است. البته تنها گرانی کاغذ نیست که بر روی کتاب تأثیر گذاشته است.  به خاطر دشواری‌ها و مسائل اقتصادی سهمی از هزینه‌ای که مردم می‌توانستند برای کتاب صرف کنند، تقلیل پیدا کرده است. با هزینه اندک، کتاب‌های اندک‌تری می‌توان خرید که به ضرر فرهنگ و کتاب است.

او در ادامه با اشاره به دسترسی راحت‌تر به کتاب‌های دیجیتال  نسبت به کتاب‌های مکتوب، گفت: فکر می‌کنم بسیاری به سمت کتاب‌های دیجیتال پیش بروند که ممکن است این نسخه‌ها به صورت مجاز  تهیه نشده و حقوق مولف و ناشر در آن رعایت نشده باشد. امیدوارم میزان توجه مردم به نمایشگاه  امسال کم نباشد. همان‌طور که شاهد هستیم رونق نمایشگاه سال به سال کمتر می‌شود البته نه از نظر حضور مردم بلکه از نظر خرید کتاب که قابل تأمل است.  

کاظمی درباره  ارزیابی‌اش از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیان کرد: از سال‌ها پیش، نماشگاه کتاب زمینه دسترسی بسیاری از مردم به تازه‌ترین کتاب‌های یک ناشر را فراهم می‌کرد. اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر  در نمایشگاه صرفا بازدید شرکت‌کنندگان را از نمایشگاه داریم تا تهیه کتاب. درست است که  در برخی از زمینه‌های هنری به نمایش درآمدن پدیده کفایت می‌کند اما درباره کتاب به نمایش درآوردن کافی نیست و هدف خریدن و خواندن کتاب است. اما چندسالی است که به نمایش درآوردن کتاب پررنگ‌تر و خواندن آن کمرنگ‌تر می‌شود و  این موضوع  بر فرهنگ عمومی جامعه اثر می‌گذارد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: البته این‌که بخواهم ارزیابی‌ درستی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب داشته باشم به اطلاع بیشتری از صنعت نشر و بازار کتاب نیاز دارد. من در همه دوره‌های نمایشگاه شرکت نکرده‌ام و نمی‌توانم تلقی دقیقی داشته باشم.  

شاعر مجموعه شعرهای «قصه سنگ و خشت»، «شمشیر و جغرافیا» و «رصد صبح» همچنین درباره حضور ناشران افغانستانی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و عرضه کتاب‌های چاپ‌شده در این کشور به مخاطبان ایرانی، اظهار کرد: این اتفاق بسیار خوبی است. متأسفانه توزیع کتاب همیشه یک رویه بوده و کتاب فقط از ایران به افغانستان می‌رود و از جهت مقابل چیزی از ادبیات افغانستان در ایران عرضه نمی‌شود. حضور ناشران افغانستانی و توزیع کتاب‌های‌شان اتفاق خوبی است که حمایت، توجه و عنایت بیشتر مسئولین را طلب می‌کند؛ هرچند دشواری‌های خاص خود را دارد، که یکی از آن‌ها دشواری‌های اقتصادی است. با توجه به این‌که کتاب از کشوری به کشور دیگر می‌رود هزینه اقتصادی بسیاری دارد و ممکن است بازده مالی فروش کتاب به قدری نباشد که جوابگوی هزینه سفر ناشر باشد و حضور ناشر میسر نشود. مشکل دیگر نیز زمینه‌های قانونی برای انتقال این کتاب‌ها است.

کاظمی در پایان گفت: امیدوارم به جایی برسیم که عرضه کتاب‌های افغانستانی در ایران به زمان نمایشگاه محدود نباشد و کتاب‌فروشی‌های ایران بتوانند کتاب‌های افغانستانی را بفروشند، همچنان که جهت عکس آن وجود دارد.

سی‌و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران برپاست.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha