• جمعه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98021306753
  • خبرنگار : 71424

در آیین "نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران" عنوان شد

به عنوان معلم حق نداریم در کلاس درس آه و ناله کنیم

حسین خنیفر

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه کلاس درس باید رقص اندیشه باشد نه محلی برای رنج‌نامه و افسوس‌نامه، گفت: به عنوان معلم حق نداریم در کلاس درس آه و ناله کنیم و تزریق ناامیدی در ذهن دانش‌آموز داشته باشیم. باید دانش آموز را آماده زندگی آینده کنیم.

به گزارش ایسنا، حسین خنیفر در آئین نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران و گرامیداشت مقام معلم که در سالن همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است، با بیان اینکه کشور ما به جهت معلمی و آموزش به لحاظ تاریخی متمایز از دیگر تمدن هاست گفت: قدیمی‌ترین شیوه آموزش، استادشاگردی بوده است. در دین مبین اسلام نیز معلمی جایگاهی بسیار والا دارد.

وی افزود: نکوداشت مقام معلم، نکوداشت آموزش و پرورش است. عباس میرزا ۲۰۷ سال پیش عده‌ای را به خارج از کشور برای آموزش اعزام می‌کند و ۱۶۷ سال قبل دارالفنون تأسیس می‌شود. امیرکبیر برعکس عباس میرزا، عده‌ای را از خارج آورد به مدرسه دارالفنون که آنها تدریس کنند و آموزش بدهند. ۱۰۰ سال قبل دارالمعلم تأسیس شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری نصب العین ماست گفت: معتقدم باید مشمول امر الهی بود که بتوان در وادی معلمی قدم گذاشت. معلمی شغل نیست و یک شأن است. کار تعلیم و تربیت در دنیای امروز پیچیده‌تر است. دنیای امروز دنیای انفجار، تغییر، دانش و فضای مجازی است. عنصر حرکت باید در سیستم آموزش و پرورش تزریق شود.

خنیفر اظهار کرد: اکنون به تحول در آموزش و پرورش نیاز داریم. کشورهای موفق، زمینه‌های تحول را در قاعده گذاری آموزش روی هرم جمعیت گذاشته اند، یعنی آموزش عمومی و آن را گذرنامه زندگی می‌دانند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خلاق بودن، افق مندی، کارآفرینی، ریسک پذیری و جسارت را از ویژگی‌های تحول دانست و گفت: باید در آینده زندگی کنیم تا بتوانیم نسل فعلی را برای زندگی در آینده تربیت کنیم.

وی ادامه داد :۱۲ اصل را برای نظام آموزش و پرورش بالنده مطرح می‌کنند که افق مندی، بانک اطلاعات سیال، امکان سنجی مداوم، رصدسازی مداوم تحولات، استفاده از تجارب ملل پیشرو، بررسی خلاءهای نظام آموزشی، استقبال از ایده و غنی سازی، آینده نگری، دسترسی به اطلاعات ناب، کیفیت و کارایی و مهارت و نگاشت آینده و انطباق از جمله آنها است.

خنیفر با تاکید بر اینکه کلاس درس باید رقص اندیشه باشد نه محلی برای رنج نامه و افسوسنامه گفت: به عنوان معلم حق نداریم در کلاس درس آه و ناله کنیم و تزریق ناامیدی در ذهن دانش آموز داشته باشیم. باید دانش آموز را آماده زندگی آینده کنیم. امروز با نسل پرسشگر روبرو هستیم. باید به دانش آموزان علاقه داشته باشیم و بدانیم آینده مملکت ما همین‌ها هستند. آیات صداقت را در چشم دانش آموزان می‌توان تلاوت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.