• چهارشنبه / ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98031506571
  • خبرنگار : 80001

یک کارشناس مطرح کرد:

رکود مسکن در سال ۹۹ اتفاق می‌افتد

 رکود مسکن در سال ۹۹ اتفاق می‌افتد

یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است: رکود بخش ساختمان از سال ۹۸ به ۹۹ موکول شده است؛ زیرا بعد از بارشهای اخیر منابعی وارد بخش کشاورزی می‌شود که درآمد دهک‌های درآمدی پایین جامعه را بالا می‌برد و این منابع به ساخت و ساز و خرید مسکن اختصاص می‌یابد.

بیت‌الله ستاریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از رشد بطئی قیمت مسکن که از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز و در خرداد ۱۳۹۷ کند شد، تحلیل ما این بود که از شهریور ماه ۱۳۹۸ بازار مسکن دچار رکود خواهد شد اما وقوع سیل، تأخیری در خرید متقاضیان ایجاد کرد و همچنین منجر به خسارات زیادی شد و البته برکاتی نیز به همراه داشت به‌گونه‌ای که از یک طرف آب‌های سطحی و پشت سدها افزایش پیدا کرده و پوشش گیاهی طی یک سال و نیم آینده برکاتی را در بخش کشاورزی و دامپروری ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر حدود چهار میلیارد دلار خسارت به بخش‌های زیربنایی وارد شد که مجموع این عوامل منجر به گردش مالی در بخش مسکن می‌شود.

وی ابراز عقیده کرد: افزایش ۱۲.۵ درصدی قیمت مسکن در شهر تهران ناشی از اثرات سیل است و احتمالاً رکود مسکن به سال ۱۳۹۹ موکول می‌شود. می‌بینیم که دولت منابعی را برای ایجاد رونق در ساخت و ساز اختصاص داده که حدود شش سال در حالت فریز قرار داشت. تأثیر این منابع در سال جاری به تدریج خود را نشان می‌دهد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد مسکونی در سیل اخیر دچار خسارت شد، تاکید کرد: هرچند مقدار این واحدها زیاد نیست ولی از نظر روانی در حوزه مسکن تأثیر می‌گذارد. همچنین از طریق بارش‌ها برای یک سال و نیم آینده سطح درآمد برخی از دهک‌های پایین درآمدی افزایش می‌یابد که اگر ادامه پیدا کند اقتصاد قوی‌تری خواهیم داشت و بخش مسکن مهمترین بخشی است که قابلیت جذب این منابع را دارد.

به گفته ستاریان، بعد از خروج آمریکا از برجام، گردش نقدینگی به جای اینکه به سمت تجارت برود به بخش‌های داخلی، بخصوص صنعت ساختمان آمد و افزایش معاملات سفته‌بازانه و رشد قیمت مسکن ناشی از این مساله بود. برنامه‌های اقتصادی دولت از جمله حذف چهار صفر از پول ملی و توسعه زیرساخت‌ها نیز در تحرک بخش مسکن تأثیرگذار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۵ ۱۷:۴۱

من بازار مسکن رو دنبال میکنم شک نکنید قیمت مسکن تا سال 99 چند برابر میشه

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۱۸ ۱۰:۳۸

با سلام اخه قشر پایین که اجاره نشینن پس اندازشون دست صاب خونه هست از کجا پول بیارن برای ثبت نام مسکن ملی

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۵ ۲۰:۰۵

چه کسی باید خریدار مسکنی باشد که قرار است سال 99 به رکودو کاهش قیمت ختم شود در حالی که میدانیم نقد ینگی برای مردم نمانده است کسانی که هم مالک هستند فقط فرو شنده خواهند بود نه خریدار

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۶ ۱۴:۴۶

طلاوخودرو وخوراکی هاگرون شدمیتونیم بعضی هاشونگیریم ولی خونه اوضاعش ناجوره نمیتونیم که توخیابون بخوابیم قصدم خریدن خونه نیس اجاره هاخیلی رفتن بالا توان اجاره هم نداریم یه فکری بحال مابکنیدخیلی شرایط سختی داریم

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۰۵ ۱۹:۴۳

مسکن به رکود نمی رود چرا که دو سه سال بعد تاوان آن جهش قیمت مسکن خواهد بود. با نرخ 20 تا 25 رشد خواهد کرد.

avatar
۱۳۹۸-۱۲-۲۱ ۱۶:۵۸

مابه فکر کرونا ییم چوبه به چه فکرا

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۱۷ ۰۰:۰۱

لطفا اسم این کارشناس نابغه رو هم ذکر کنید با این تحلیل ... اخه مطلبی رو که‌می ذارید حداقل یبار بخونید جهش یا رکود بازار مسکن از منظر سیل در جنوب و شمال شرقی ایران عنوان مقاله پرمحتوا این کارشناسه

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۲۰ ۲۰:۵۸

از این قبیل نظرات دربارع خودرو هم زیاد می شنویم اما کو نتیجه ش؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۴ ۱۵:۲۱

اگر کسی فهمید ایشون چی گفته به من هم حالی کنه.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۲۴ ۲۱:۳۷

کدام دفعه در ایران چیزی ارزان شد که خانه بشود در دیماه 1397 دلار 13000تومان بود پراید 48000000بود در دیماه1398 دلار 13000تومان است پراید 65000000است فکر کنم توضیحاتم برای بقیه موارد اقتصادی کشوذ کافی بوده باشد