• جمعه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98032410759
  • خبرنگار : 71282

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار:

کار شایسته یعنی کارگر نگران قرارداد کارش نباشد

کار شایسته یعنی کارگر نگران قرارداد کارش نباشد

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان این که در نظام کار شایسته قرارداد سفید معنا ندارد، گفت: کار شایسته زمانی اجرا می شود که هیچ کارگری نگران حقوق و قرارداد کارش نباشد و هیچ کارفرمایی دغدغه تامین مواد اولیه و رکود حاکم بر بازار کار را نداشته باشد.

علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی از مفهوم کار شایسته صحبت می‌کنیم در واقع به ابعاد انجام کار شایسته توسط کارگر و کارفرما می‌پردازیم. اگر کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی در وضعیت خاموشی و تعطیلی قرار داشته باشند نمی‌توان انتظار داشت کار شایسته به اجرا در آید.

وی ادامه داد: وقتی که شهرک‌های صنعتی با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و کارخانه‌ها با مشکل تأمین مواد اولیه و فروش مواجهند، چگونه می‌توانیم کار شایسته را پیاده کنیم؟ این سند دورنمای آینده بازار کار ایران است و باید از حالا برای تحقق اهداف پیش بینی شده در آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

این مقام مسئول کارگری خاطرنشان کرد: سند کار شایسته یکی از مصوبات معطل مانده در برنامه ششم بود که به دلیل رکود حاکم بر بنگاه‌ها و شرایط اقتصادی مدت‌ها با تأخیر در تصویب مواجه شد. متأسفانه تحریم‌های خارجی، رکود داخلی و برخی سو مدیریت‌ها در داخل موجب شد تا برخی از اهداف برنامه ششم محقق نشود. اگر چه شرایط اقتصادی کشور هنوز به ثبات و پایداری نرسیده ولی با توجه به تصویب سند کار شایسته، دولت تلاش می‌کند تا این مصوبه را اجرایی کند به همین دلیل دستگاه‌های متعددی در اجرای اهداف سند همکاری دارند و امیدواریم اجرایی شدن آن، در چشم‌انداز بازار کار ایران اثرگذار باشد.

در نظام کار شایسته دغدغه امنیت شغلی وجود ندارد

اصلانی درباره الزامات اجرای سند کار شایسته گفت: اجرای کار شایسته هم به سود کارگر هم به سود کارفرما است. کار شایسته زمانی ایجاد می‌شود که کارگر در کارخانه امنیت شغلی داشته باشد و کیفیت کالای تولیدی بالا برود. در نظام کار شایسته، شاهد ورود کالاهای بی کیفیت نخواهیم بود و کارفرما دغدغه تأمین مواد اولیه، نقدینگی و فروش محصولش را نخواهد داشت. کار شایسته یعنی بها دادن به تولید داخلی و خرید و مصرف کالای داخلی و وقتی همه این موارد در کنار هم قرار گرفت کار شایسته مفهوم واقعی خود را پیدا می‌کند.

به گفته عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار، با وجود قراردادهای کوتاه مدت و سفید امضا و فقدان امنیت شغلی در کارگاه‌ها و رکود اقتصادی دستیابی به اهداف سند کار شایسته دشوار است.

وی گفت: کار شایسته پکیج کاملی از اشتغال زنان، کسب و کارهای خرد و کوچک، تأمین مالی بنگاه‌ها و مشاغل سبز است به همین دلیل ایجاب می‌کرد تا دستگاه‌های مختلفی پای کار بیایند و به نقش خود در قبال تحقق اهداف سند عمل کنند.

به گزارش ایسنا، هیأت وزیران اردیبهشت امسال به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتاق تعاون ایران و سازمان برنامه بودجه کشور و به استناد قانون برنامه ششم توسعه «سند ملی کار شایسته و سیاست‌های اشتغال مبتنی بر سند ملی کار شایسته» را به تصویب رساند. این سند با هدف نیل به رشد و توسعه اقتصادی بر پایه عدالت نسبت به اعمال سیاست‌های اشتغالی، مهارت افزایی و ارتقای دانش حرفه‌ای و حمایت از مشاغل کوچک خانگی و دانش بنیان و مبتنی بر کاهش نرخ بیکاری، حداقل به میزان هشت درصد سالانه در طول سال‌های اجرای قانون برنامه تنظیم شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha