• دوشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 98032712764
  • خبرنگار : 71592

اشغال‌گری و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی عامل اصلی بیابان‌زایی در کرانه باختری‌

اشغال‌گری و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی عامل اصلی بیابان‌زایی در کرانه باختری‌

نتایج گزارش ملی فلسطین نشان می‌دهد که در اثر اقدامات رژیم صهیونیستی شاخص‌های بیابان‌زایی در بیش از ۵۰ درصد اراضی کرانه باختری اشغالی دیده می‌شوند و ۱۵ درصد این اراضی در وضعیت بحرانی قرار دارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المنار، اداره کل جنگ‌ها، مراتع و طبیعت وزارت کشاورزی فلسطین به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی، نخستین گزارش ملی را درباره وضعیت اراضی فلسطین به دبیرخانه کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی سازمان ملل ارائه کرد.

براساس این گزارش، شاخص‌های بیابان‌زایی در بیش از ۵۰ درصد اراضی کرانه باختری دیده می‌شوند و و ۱۵ درصد این اراضی در وضعیت بحرانی قرار دارند.

در این گزارش آمده است، یکی از مهم‌ترین دلایل وضعیت بحرانی اراضی کرانه باختری اشغال‌گری رژیم صهیونیستی است که اراضی کشاورزی را تخریب و به صورت هدفمند درختان را قطع می‌کند و با تخریب مساحت گسترده‌ای از اراضی کشاورزی فلسطینیان، به جای آنها ده‌ها اردوگاه و شهرک احداث کرده است.

وزارت کشاورزی فلسطین در این گزارش اعلام کرد، کشورهای عربی در سطح جهان از پدیده بیابان‌زایی بیشترین تاثیر را می‌پذیرند. دو قاره آفریقا و آسیا بیشترین خسارت را از این پدیده می‌بینند و اراضی اشغالی فلسطین یکی از مناطق عربی متاثر از این پدیده هستند که در اثر عوامل انسانی و طبیعی به وجود آمده است و موجب شده پوشش گیاهی، خاک و محصولات در این منطقه در وضعیت بحرانی قرار بگیرند.

فلسطین از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۷ عضو ناظر کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی سازمان ملل بود و از سال ۲۰۱۷ عضو دائم این کنوانسیون شد و راهبرد ملی مبارزه با بیابان‌زایی را در سال ۲۰۱۲ تهیه و چهار هدف استراتژیک برای پایان دادن به بیابان‌زایی، وخامت وضعیت اراضی فلسطین و فقر مشخص کرده است.

با وجود طرح‌ها و برنامه‌های وزارت کشاورزی فلسطین برای افزایش پوشش گیاهی، احیای اراضی و افزایش تولید محصولات و با وجود تصویب تقسیمات اراضی استاندارد در کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی، ۱۵ درصد اراضی کرانه باختری در وضعیت بحرانی قرار دارند.

تلاش‌های مستمری برای توقف وضعیت بحرانی اراضی فلسطین و افزایش پوشش گیاهی و محصولات وجود دارد اما احیای این منابع طبیعی که رژیم اشغال‌گر آنها را ویران کرده است به تلاش‌ها و بودجه‌های هنگفتی نیاز دارد. این درحالی است که تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با کسری بودجه مواجه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha