• دوشنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 98042412320
  • خبرنگار : 71582

ضمن کشف بیش از ۳۶۴ تن مواد مخدر طی ۷ ماه گذشته اعلام شد

"ایران" قربانی ترانزیت پیش‌سازهای شیمیایی تولیدی کشورهای صنعتی

"ایران" قربانی ترانزیت پیش‌سازهای شیمیایی تولیدی کشورهای صنعتی

رئیس پلیس مواد مخدر ناجا با اشاره به این که در سال‌های اخیر بیش از ۷۰ درصد از کشفیات مواد مخدر جهان از سوی پلیس جمهوری اسلامی ایران بوده است گفت: مجموع کشفیات هفت ماه گذشته به بیش از ۳۶۴ تن انواع مواد مخدر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، محمد مسعود زاهدیان در دوازدهمین نشست تخصصی برنامه منطقه‌ای برای کنترل پیش سازها با بیان این که پدیده مواد مخدر در شرایط فعلی جهان به عنوان یکی از بزرگترین معضلات جامعه بشری شناخته می‌شود گفت: مقابله با این پدیده مستلزم عزم جهانی و مشارکت همه کشورهای جهان با حمایت سازمان‌های بین المللی است تا بتوان مسائل و مشکلات آن را به حداقل رساند.

وی با بیان این که طی سال‌های اخیر تولید مخدرهای صنعتی نوظهور به لحاظ گستردگی، شرایط را برای مقابله دشوار کرده است تصریح کرد: چرا که تولید مواد مخدر صنعتی تابع زمان و مکان خاصی نبوده و سود سرشار آن باعث شده تا گرایش و تولید این مواد افزایش یابد و به تبع آن هم مصرف مواد بیشتر شود.

زاهدیان با بیان این که مبارزه با قاچاق مواد مخدر به عنوان جرایم سازمان یافته نیازمند اتخاذ تدابیر مشترک و همکاری‌های گسترده در سطوح منطقه‌ای و بین المللی است تصریح کرد: مبارزه جدی، پایدار و مستمر با معضل مواد مخدر در ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری آن هم در سطح جهانی مستلزم صرف هزینه‌های هنگفت مادی و معنوی است.

وی با بیان این که خوشبختانه پلیس مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی با وجود تحریم‌های ناعادلانه توانسته است اقدامات و توفیقات قابل توجه و مسئولانه‌ای را انجام دهد افزود: نتایج و آثار مطلوب آن شامل حال تمامی ملل جهان از جمله تحمیل کنندگان سیاست‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران شده است.

رئیس پلیس مواد مخدر ناجا با اشاره به این که در سال‌های اخیر با کشفیاتی حدود ۸۰۰ تن، می‌توان گفت که بیش از ۷۰ درصد کشفیات جهان  از سوی پلیس جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است ادامه داد: مجموع کشفیات سال جاری پلیس در هفت ماه گذشته سال ۲۰۱۹ میلادی شامل ۳۶۴ تن انواع مواد مخدر بوده است. این مبارزه تاکنون با تقدیم ۳۸۱۴ شهید و بالغ بر ۱۲ هزار مجروح توأم بوده است.

زاهدیان با اشاره به این که طی سال‌های اخیر جهان با چالش کنترل مواد شیمیایی مواجه است اظهار کرد: این مواد در تولید مواد صنعتی به عنوان پیش سازها شناخته می‌شود. با وجود ایجاد سیستم اطلاع رسانی به هیئت سازمان ملل، قاچاقچیان مواد مخدر طی سال‌های اخیر با توجه به وضعیت منطقه با انتقال غیر قانونی مواد پیش ساز شیمیایی از کشورهای صنعتی، به دنبال تولید و فروش مواد مخدر صنعتی هستند و در این راه به دنبال کسب منابع جدید، روش‌ها و ایجاد فرصت‌های نو برای فرار از مقامات اجرایی، قوانین و مقررات جاری کشورها می‌گردند.

رئیس پلیس مواد مخدر ناجا با اشاره به این که توسعه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف در بحث کنترل پیش سازهای به کار رفته در تولید مواد مخدر بسیار مؤثر بوده است گفت: با این وجود سود سرشار از انحراف قاچاق پیش سازها باعث شده تا قاچاقچیان این گونه مواد با ریسک بالاتری  به انتقال مواد پیش ساز شیمیایی از کشورهای تولید کننده به مقصد برخی کشورهای منطقه اقدام کنند.

وی ادامه داد: آنان از هر ترفندی برای انتقال پیش سازهای شیمیایی از مسیرهای قانونی با استفاده از پوشش‌های تجارت قانونی همچنین اظهارنامه‌های خلاف واقع گمرکی و کنترل ضعیف سازمان‌های بین المللی و کشورهای تولید کننده در تبادل اطلاعات مربوط به ترانزیت این گونه مواد استفاده می‌ کنند.

زاهدیان افزود: لذا همکاری در تبادل اطلاعات و اجرای عملیات مبتنی بر اطلاعات و از همه مهمتر انجام عملیات کنترل دلیوری می‌تواند علاوه بر ناامنی مسیرها برای قاچاقچیان پیش سازهای شیمیایی در خصوص گسترش همکاری‌های چند جانبه، هزینه جرم قاچاقچیان را نیز افزایش دهد.

رئیس پلیس مواد مخدر ناجا با اشاره به این که عوائد فراوان حاصل از تولید مواد مخدر به ویژه مواد صنعتی در اختیار شبکه‌های قاچاق بین المللی قرار می‌گیرد اظهار کرد: امروزه تولید شیشه در افغانستان موضوعی جدی است. همچنین بخشی از درآمدهای حاصل از مواد مخدر تأمین کننده مالی گروه‌های تروریستی است که بخش اعظم آنها با پولشویی‌های کلان در چرخه اقتصادی کشورها قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر این که کنترل مالی شبکه‌های قاچاقچیان امری جدی است اظهار کرد: تمرکز و مقابله با شبکه مالی انتقال وجوه حاصل از قاچاق مواد مخدر و تبادل اطلاعات شبکه پولشویی قاچاقچیان می‌تواند تأثیر مثبتی را برای جلوگیری از فعالیت‌های شبکه‌های قاچاق مواد مخدر و روانگردان‌ها و پیش سازهای شیمیایی مورد استفاده در تولید مواد مخدر داشته باشد.

زاهدیان با اشاره به این که در سال‌های اخیر با توجه به افزایش تولید پیش سازهای شیمیایی در کشورهای صنعتی تولید کننده این مواد شاهد روانه شدن این مواد از شرق آسیا، اروپا و … به نقاط تولید مواد مخدر صنعتی و سنتی هستیم تصریح کرد: در این بین کشورهای مسیر و ترانزیت همچون جمهوری اسلامی ایران قربانی ترانزیت این مواد هستند. کشف ده‌ها تن پیش سازهای شیمیایی در محموله‌های ترانزیتی توسط یگان‌های مقابله‌ای در کشورمان بعد وسیع قاچاق مواد و انحراف پیش سازهای شیمیایی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha