• سه‌شنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98042513226
  • خبرنگار : 71461

قمی مطرح کرد؛

بازگشت به معنویت، دین و اخلاق تنها راه خروج از مشکلات جهان امروز است

بازگشت به معنویت، دین و اخلاق تنها راه خروج از مشکلات جهان امروز است

دومین روز از اولین نشست تبیین و ایده‌پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با حضور فرهیختگان حوزه و دانشگاه و ائمه جمعه و جماعات اهل سنت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی –عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات بین‌المللی دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله صفایی بوشهری –امام جمعه بوشهر، حسن رحیم‌پورازغدی و جمعی از نخبگان و فرهختگان حوزوی در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی با اشاره به جایگاه اخلاق و معنویت در سبک زندگی اسلامی و طرح سه سوال در این رابطه اظهار کرد: اولین سوال این است که چرا بشر امروز به معنویت گرایش بیشتری دارد و سوال بعدی نقش کرامت در دعوت به دین اسلام چیست و سوال سوم جایگاه عدالت در آموزه‌های دینی و تبلیغ امروز چگونه مطرح می‌شود؟

وی در پاسخ به سوال اول مبنی بر اینکه چرا بشر امروز به معنویت گرایش دارد، گفت: تعریفی که از معنویت می‌شود به این معناست که ما باور داشته باشیم جهان دارای دو چهره مادی و فرامادی است. معنویت به تعبیر قرآن یعنی جهان محسوس و نامحسوس و باور به اینکه جهان نامحسوس وسیع‌تر از جهان محسوس است. همچنین باور به اینکه انسان دو بخش و چهره یعنی چهره مادی و معنوی دارد. بخش ملکوتی انسان به جهان غیب و کل هستی مربوط می‌شود و انسان توانایی این را دارد که خود را به تکامل برساند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مشکلاتی که در جهان امروز وجود دارد، گفت: از جمله مشکلات بشر امروز اضطراب است. در یونسکو اعلام کردند که در سال ۲۰۲۰ دومین بیماری فراگیر جهان اضطراب خواهد بود و این یعنی بشر نتوانسته شادی صحیح و اثرگذار را برای خود به ارمغان بیاورد. این اضطراب‌ها ناشی از مصرف مواد مخدر، افزایش خانواده‌های بی‌سرپرست، «قطع رحم» (سقط جنین)، بی‌هدفی و ده‌ها عامل دیگر است. طبق آمار اعلام شده در کشورهایی که از نظر اقتصادی پیشرفته هستند اضطراب آمار بالایی دارد. در آمریکا ۴۰ درصد از افراد بالای ۱۸ سال دچار اضطراب هستند و برای درمان آن به معنویت روی آوردند و مطب‌های معنوی را فیلسوف‌ها و یا افراد معنوی اداره می‌کنند.

معاون ارتباطات بین‌المللی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: مشکل بعدی که بشریت با آن درگیر است احساس تنهایی است. آمار نشان می‌دهد ۸۷ درصد مردم بزرگترین مشکل خود را تنهایی می‌دانند. ما چهار معنای تنهایی داریم، یکی معنای فیزیکی تنهایی است که فرد با خود خلوت می‌کند و به کارهای شخصی‌اش می‌رسد. نوع دوم تنهایی، تنهایی در بینش فرد است، یعنی من در علم و آگاهی دیگران تنها هستم و در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا ما در زندگی خود تنها هستیم و پاسخ‌اش آن است که بله. نکته جالب‌تر این است که هر چه شخصیت انسان فرهیخته‌تر باشد تنهاتر است. حضرت علی (ع) در دوران خودش تنها بود و دلیل تنهایی حضرت جهل مردم بود. دلیل دیگر تنهایی این است که مردم قدرت رفع مشکل فرد را ندارند به همین دلیل یعنی نبود قدرت افراد تنها می‌شوند. معنای عمیق‌تر تنهایی این است که اگر مردم قدرت کمک‌کردن را هم داشته باشند به خاطر فرد به او کمک نمی‌کنند بلکه به خاطر خودشان است که این کمک را انجام می‌دهند و این کمک ناشی از نقص مردم است.

قمی یادآور شد: با این وجود می‌توانیم این سوال را مطرح کنیم که آیا راهی برای خروج از تنهایی وجود دارد؟ و پاسخ آن این است که باید موجودی را پیدا کنیم که دارای علم، قدرت و کمال مطلق باشد یعنی ذات وجود خدایی متعال. در آیات قرآنی وارد شده است که «علی بذکرالله تطمئن‌القلوب» یعنی تنها راه رهایی از تنهایی انسان خدای متعال است. یکی دیگر از معضلات انسان امروز پوچی است. نیچه می‌گوید پوچی نهیلیسم بزرگترین درد بشریت در قرن حاضر است. احساس ناامنی نیز یکی دیگر از معضلاتی است که در جهان امروز بشر با آن روبرو است و تنها راه خروج از آن، معنویت، دین و بازگشت به اخلاق وحیانی است. یونسکو در سال ۲۰۰۰ اعلام کرد که برای تربیت کودکان علاوه بر سه رکن عاطفی، جسمی و عقلانی، بُعد تربیت معنوی نیز باید در نظر گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال دوم و تبیین جایگاه کرامت در آموزه‌های دینی گفت: در قرن گذشته میلادی اردوگاهی در غرب بود که شعار آن آزادی بود و اردوگاهی در شرق که شعارش عدالت بود. در دهه‌های آخر قرن بیستم یک گفتمان دیگر فراتر از این دو گفتمان بوجود آمد و آن گفتمان قرآنی با شعار کرامت بود. بیشترین وصفی که قرآن در مورد خود دارد کریم بودن است. همچنین در آموزه‌های دینی ما به این بحث بسیار پرداخته شده است. ما دو نگاه در جهان به انسان داریم، یک نگاه حیوانی است که انسان را حیوان ناطق و متفکر می‌دانند و نگاه دیگر نگاه قرآن نسبت به انسان است که کرامت را فقط در شأن انسان می‌داند و می‌گوید انسان تافته جدا بافته است و موجودی است که کرامت را خداوند به او عطا کرده است اما متأسفانه در جهان امروز این کرامت جایگاه خود را از دست داده است. یکی از این مواردی که کرامت خود را از دست داده مسئله کرامت زنان است. در غرب و جاهلیت مدرن برای اینکه بتوانند به پیشرفت اقتصادی برسند ابتدا از زنان به عنوان یک کارگر ارزان استفاده کردند و پس از آن برای به فروش رسیدن اجناس‌شان از زن به عنوان کالای تبلیغی استفاده کردند و برای شکل گیری این آموزه‌ها حسادت را جایگزین غیرت و حیا را به کم رویی تعریف کردند. هر چقدر که کرامت انسانی را بیشتر ترویج و تبلیغ کنیم به آموزه‌های دینی و قرآنی نزدیک‌تر می‌شویم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به جایگاه عدالت و عدالت‌طلبی در دین اسلام و اینکه این موضوع چه نقشی در جامعه امروز می‌تواند داشته باشد، اضافه کرد: عدالت یکی از مهمترین اهداف انبیاست. از آدم تا خاتم شعارشان عدالت بوده است اما متأسفانه امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که مملو از بی‌عدالتی در عرصه اقتصاد، سیاست، فرهنگ، جنسیت و… هستیم. روزانه ۱۹ هزار کودک در فقر مطلق می‌میرند. علمای دین باید پرچم عدالت را بیشتر از گذشته بالا ببرند و بدانند که عدالت یک مسئله کلان و بین‌المللی است.

قمی در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، گفت: در این بیانیه چند نکته بسیار مهم و حائز اهمیت وجود دارد، اولین مورد آن برنامه‌ریزی دقیق در کارهاست و دومین مورد توجه ویژه به جوانان و جذب آن‌هاست. رهبری پنج مسئله را در بیانیه گام دوم مطرح کردند که عبارتند از کرامت، عدالت و گفتمان‌سازی، گفتمان معنویت، عرفان و آخرین مورد هم بحث اخلاق است. عرفان در جهان امروز جاذبه‌های فراوانی دارد اما باید شریعت‌پذیر و عقل‌پذیر باشد و بحث و نگاه جدی باید در مورد عرفان داشته باشیم. خطبه‌ها و سخنرانی‌های ما باید براساس بیانیه گام دوم انقلاب تنظیم شود و در تمام امور فرهنگی باید به این موضوع بپردازیم. رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به گفتمان عدالت دارد و باید کاری کنیم که گفتمان عدالت و کرامت به صورت جهانی و بین‌المللی دنبال شود.

در این نشست بیش از ۶۰ نفر از فرهیختگان، ائمه جمعه و جماعات اهل سنت حضور داشتند که به طرح مباحثی درباره تبیین کلی گام دوم انقلاب، تبیین محور علم، پژوهش و اقتصاد، اخلاق، معنویت و سبک زندگی اسلامی، عزت ملی و روابط خارجی و دکترین مقاومت امام خمینی (ره) پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha