• سه‌شنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 98050803849
  • خبرنگار : 71619

اشکان رهگذر:

از فیلم‌های گریه‌آورِ زجرآور و مزلفِ کمدی دست برداریم

از فیلم‌های گریه‌آورِ زجرآور و مزلفِ کمدی دست برداریم

اشکان رهگذر با انتقاد از برخوردی که با سینمای کودک می‌شود، با اشاره به تکراری شدن ژانرها در سینما می‌گوید: بیاییم از فیلم‌های گریه‌آورِ زجرآور و مزلفِ کمدی دست برداریم تا شاهد اتفاقات جدید باشیم.

این نویسنده و کارگردان پویانمایی که بیش از یک دهه است در حوزه کودک و انیمیشن فعالیت می‌کند و از سال۱۳۸۴ استودیو خصوصی خود را با نام «استودیو هورخش» تأسیس کرده است، در دوره سی‌ویکم جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برای انیمیشن «آخرین داستان» جایزه بهترین کارگردانی را کسب کرد.

اشکان رهگذر در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره حضور خود در دوره سی و دوم جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: من شخصا کاری برای ارائه در جشنواره ندارم اما شرکت ما (استودیو هورخش) تهیه‌کننده دو اثر است که آن‌ها را برای این دوره از جشنواره کودک اصفهان ارسال کرده‌ایم. یکی از آن‌ها یک مینی‌سریال است که با همکاری بنیاد کودک آن را ساختیم و موضوع آن هم درباره اهمیت تحصیل کودکان است. کامبیز درمبخش طراحی شخصیت‌های آن را انجام داده و تهیه‌کنندگی آن بر عهده من و موسیقی آن را بر عهده کریستف رضاعی بوده است. این کار به سفارش بنیاد کودک ساخته شده که انجمنی برای حمایت از کودکانی است که بضاعتی برای تحصیل ندارند.  

او اضافه کرد: دومین کار هم یک انیمیشن کوتاه با عنوان «جبیر» است، «جبیر» گونه‌ای از آهو است که در مراتع ایران زندگی می‌کند. این انیمیشن نه‌قیقه‌ای ادای دینی به محیط‌بانانی است که جان خود را برای حمایت از طبیعت به خطر می‌اندازند.

کارگردان «گربه قجری» درباره وضعیت اکران فیلم‌های کودک بیان کرد: من هم از وضعیت اکران فیلم‌های کودک گله‌مندم. انیمیشن «آخرین داستان» در دوره قبلی جشنواره سه جایزه گرفت و در جشنوراه فجر سیمرغ بهترین انیمیشن را از آن خود کرد، همچنین در سینمای انیمیشن خارج از ایران افتخاراتی را کسب کرده که فکر می‌کنم هنوز این افتخار برای انیمیشن دیگری رخ نداده است، اما الان برای اکران مشکل داریم.

رهگذر با طرح این انتقاد کنایه‌آمیز که «در حال حاضر سلاطین اکران اجازه اکران به فیلم‌های کودک را نمی‌دهند» افزود: هر سال در جشنواره اصفهان کلی فیلم کودک داریم و جوایزه فیلم‌های برگزیده فقط مختص همان شب جشنواره است و بعدا اتفاقی برای آن‌ها نمی‌افتد. در عین حال برای مافیای اکران اقدامی نمی‌شود و آن‌قدر با سینمای کودک سرد برخورد می‌شود که آدم را از زندگی سیر می‌کند.

نویسنده سریال «جاحکایتی» ادامه داد: من نمی‌دانم چرا می‌گویند سینمای کودک نمی‌فروشد. تخصص من در حوزه انیمیشن است و همین حوزه هم وقتی یک انیمیشن در قالب فیلم سینمایی اکران شده، فروخته است. نمونه بارز این موضوع انمیشن «فیل‌شاه» است که بعد از اکران بیش از هشت میلیارد تومان فروش رفت. فروش کدام فیلم لایو اکشن می‌تواند تا هشت میلیارد برسد؟

رهگذر با تاکید بر این‌که "اگر به فیلم‌های کودک زمان مناسب اکران و سرگروه خوب بدهند، قطعا فروش خوبی دارند" گفت: بچه‌های این جامعه به سینما رفتن نیاز دارند. اما الان در سینماها کودکی نمی‌بینیم چراکه موضوعی برای تماشا ندارند.

او افزود: تمام این اتفاقات موجب ناامیدی و سرخوردگی فیلم‌ساز در حوزه کودک و نوجوان می‌شود. تداوم تولید و کار یک فیلم‌ساز در این حوزه می‌تواند کیفیت کارش را بالا ببرد اما وقتی می‌خواهد هر کاری را شروع کند، در همان ابتدا به او می‌گویند فیلمش نمی‌فروشد و انگیزه‌اش را می‌گیرند. او در این شرایط باید با چه امیدی کار کند؟

رهگذر در راستای صحبت‌هایش بیان کرد: مسئولین برای اکران فیلم‌های کودک الزاماتی ایجاد کرده‌اند. برای مثال سرگروه فرهنگ را صرفا برای فیلم کودک گذاشته‌اند و یا این‌که هر پخش‌کننده‌ای در سال باید یک فیلم کودک پخش کند و این دغدغه وجود دارد. اما یک بخش سینما مسئولان دولتی هستند و بخش بزرگ و جدی آن مسئولان غیردولتی‌اند و فکر می‌کنم این گروه خیلی تمایلی به پخش فیلم کودک و نوجوان ندارند.

او ضمن امیدواری برای تغییر شرایط فعلی سینمای کودک تصریح کرد: ما موضوعی به نام "سینمای مدرسه" داریم که سانس‌های صبح دارد و شرکت‌های پخش می‌توانند با حمایت از فیلم‌های کودک، این سانس‌ها را به سینما برگردانند.

کارگردان «آخرین داستان» افزود: مسئله دیگر در سینمای ما تکراری شدن ژانرهاست و فقط کسانی ‌که این ژانرها را می‌پسندند به سینما می‌روند. ما تعداد زیادی "انیمیشن‌بین" داریم که به سینما نمی‌روند. ما امکان اکران انیمیشن‌ها را در سینما داریم و با اکران کارهای تازه طیف جدیدی از مخاطبان روانه سینما می‌شوند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha