• دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98061105901
  • خبرنگار : 71573

گفت‌وگو با محمدرضا شمس، نامزد «لیندگرن»

بدون امکانات و تجربه، با رقیبانی قدر

بدون امکانات و تجربه، با رقیبانی قدر

محمدرضا شمس می‌گوید: معرفی نامزد برای جایزه‌های جهانی زمانی خوب است که آمادگی کامل داشته باشیم. ما امکانات، آمادگی و تجربه لازم را نداریم و از طرفی رقیبان ما رقیبان قدری هستند.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان درباره انتخاب شدنش به عنوان نامزد جایزه «آسترید لیندگرن» از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و توفیق نداشتن ایران در چند سال اخیر در جایزه‌های جهانی به ایسنا گفت: از این‌که از طرف انجمن به عنوان نامزد این جایزه  انتخاب شده‌ام خیلی خوشحال هستم و از آن‌ها تشکر می‌کنم. انتخاب یک شخص برای جایزه کاری است که باید انجام شود و در همه جای دنیا این اتفاق می‌افتد. در ایران هم افرادی برای نامزدی این جایزه‌ها معرفی می‌شوند و این پروسه طبیعی است، اما زمانی موفق می‌شوید که با آمادگی کامل در یک رقابت شرکت کنید. 

 او افزود: حدود ۱۳۰ کشور در این جایزه شرکت می‌کنند که اکثرشان رقیبان قدری هستند و سال‌ها در این زمینه کار کرده‌ و زحمت کشیده‌اند و ناشران معتبری هم از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. اما زمانی که نهادی مانند انجمن نویسندگان کودک و نوجوان یک نامزد معرفی می‌کند، رقابت در مقابل آن‌ها سخت می‌شود. رقابت در این جایزه‌ها رقابت نابرابری است زیرا یک طرف به لحاظ امکانات و ابزار معرفی بسیار قوی است و طرف دیگر این امکانات را ندارد.

شمس خاطرنشان کرد: انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ما نهادی است که به تازگی معرفی نامزد برای جایزه «آسترید لیندگرن» را به عهده گرفته است و هنوز در این زمینه تجربه کافی ندارد، اما نهایت تلاش خود را بهتر شدن می‌کند.  البته همین که توانسته این امتیاز را بگیرد و یک‌سری نویسنده معرفی کند، یک قدم رو به جلو است و باید از آن‌ها ممنون بود. به‌نظرم معرفی نامزد برای جایزه‌های بین‌المللی امکاناتی می‌خواهد که ما هنوز این امکانات را نداریم؛ مثلا برای تهیه رزومه باید تیمی در اختیار من می‌بود اما انجمن یک نهاد غیردولتی است و پولی ندارد که بخواهد چنین کاری انجام دهد. با این‌حال انجمن با همکاری وزارت ارشاد رزومه‌ای را برای من درست کرده‌اند که جای تشکر دارد.

او سپس با تأکید بر این‌که معرفی نامزد برای جایزه‌های بین‌المللی تجربه و امکانات می‌خواهد، بیان کرد: سال به سال تجربه ما بیشتر می‌شود و امکان برنده شدن هم بیشتر خواهد شد، زیرا با شرکت چندباره می‌فهمید که  جایزه «آسترید لیندگرن» و یا «هانس کریستین اندرسن»  از شما چه می‌خواهد و چون چند باری شرکت کرده‌اید، تجربه به دست می‌آورید، اما فعلا ما این تجربه لازم را نداریم، برای همین هم نمی‌دانیم چطور جلو برویم، چه چیزهایی برای آن‌ها خوب است و چه چیزهایی مدنظرشان است و سلیقه‌شان چیست.

نویسنده مجموعه «قصه‌های بترس برای بچه‌های نترس» در ادامه با تشکر از  تمام کسانی که برای تشکیل پرونده و تهیه روزمه به او کمک کرده‌اند، گفت: من این‌ها را به عنوان نقد به یک نهاد نمی‌گویم بلکه از این نظر می‌گویم که ما هنور تجربه و امکانات  کافی و لازم را نداریم؛ مثلا مدارکی که ما باید برای جایزه بفرستیم ۱۰ مگ است،  اما من کلی مصاحبه، نقد، کتاب و عکس دارم که بیش از ۵۰۰ مگ می‌شود. این چیزهایی است که باید راه‌کارهایش را پیدا کنیم و کار سختی است. هرچند امیدوارم به مرور زمان بهتر بتوانیم کار کنیم و مطمئن باشید زمانی می‌رسد که از ایران هم کسی به عنوان برگزیده در این جایزه‌ها اعلام می‌شود.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha