• پنجشنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 98071108435
  • خبرنگار : 71234

همایش فصلی خانه احزاب

امیری اصفهانی: احزاب مراقب رقبای جدید خود یعنی شبکه‌های اجتماعی باشند

امیری اصفهانی: احزاب مراقب رقبای جدید خود یعنی شبکه‌های اجتماعی باشند

نماینده قوه قضاییه در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با تاکید بر لزوم حرکت به سمت داشتن احزاب موثر و فراگیر گفت: امروزه احزاب رقبا و تهدیدهای جدی دارند که چارچوب‌هایی برای فعالیت خود قائل نیستند. نمونه بارز آن شبکه‌های اجتماعی است؛ لذا باید برای تنظیم چگونگی مقابله با این رفتار رقیب مباحث جدیدی را خلق کنیم.

به گزارش ایسنا، مهدی امیری اصفهانی در همایش فصل خانه احزاب گفت: ایفای مسئولیت اصلی‌ترین تکلیف احزاب به عنوان نمایندگان بخشی از آحاد جامعه هستند که به شکل سازماندهی‌شده ایفای مسئولیت می‌کنند.

به گفته وی بر اساس قانون اساسی چارچوب رفتارهای حاکمیتی اعم از دولت به مفهوم عام متشکل از سه قوه و موسسات عمومی و نیروهای مسلح و هر کسی که متولی کار حاکمیتی و دارای مسئولیت است باید اقداماتش را طبق قانون انجام دهد. احزاب نیز در نظام جمهوری اسلامی اهمیت ویژه‌ای دارند که طبق قانون احزاب در انجام فعالیت‌ آزادند مشروط بر آنکه استقلال، آزادی، وحدت ملی و موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. در این چارچوب کسی نمی‌تواند آزادی احزاب را نقض کند. قوه قضاییه نیز به عنوان پشتیبان حقوقی فردی و اجتماعی وظیفه دارد از حق احزاب در قانون اساسی دفاع کرده و آن را استیفا کند و با متعرضین برخورد نماید.

امیری اصفهانی اضافه کرد: بر اساس قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی حزبی که خود را با قانون تطبیق ندهد اجازه فعالیت ندارد و هر اقدامی خلاف آن غیرقانونی است. اولین تکلیف حزب داشتن برنامه است. حزبی که برنامه ندارد حزب نیست. قانون احزاب سه کارکرد را برای حزب یعنی کسب قدرت سیاسی، مشارکت و نقد و اصلاح  قدرت سیاسی تعریف کردند که احزاب دارای پروانه می‌توانند برای تقویت خود ائتلاف تشکیل دهند.

وی تاکید کرد که باید به سمتی رویم که احزاب موثر و فراگیر باشند. لازم است خانه احزاب فکری کند که چطور می‌تواند با ایجاد هم افزایی به سمت وحدت میل کند، البته راه های کسب قدرت سیاسی مشروع و نامشروع است. لازم است از راه‌های مشروع برای کسب قدرت سیاسی استفاده شود و در آن از رفتارهای نامناسب پرهیز شود.

نماینده قوه قضاییه در خانه احزاب با بیان اینکه باید روش‌های نوین سیاسی را برای مشارکت در قدرت سیاسی خلق کرد، افزود: امروز مولفه‌های قدرت سیاسی با ۴۰ سال قبل تفاوت کرده است. باید روش‌های مشارکت و مولفه‌های نوین در قدرت سیاسی را به دست آورد. این نقد موثر و اصلاح منصفانه در توسعه و پیشرفت کشور را هویدا کنید و در همین راستا بدانید که امروز احزاب رقیب جدی دارند که هیچ چارچوبی برای فعالیت خود قائل نیست، نمونه آن شبکه‌های اجتماعی است که چارچوبی برای کنترل و نظارت بر آن وجود ندارد. لازم است برای تنظیم رفتار این رقیب مباحث جدیدی خلق کرد.

وی نقش‌آفرینی در حاکمیت را از دیگر مأموریت‌های تشکل‌هایی سیاسی و احزاب دانست و گفت: با توجه به این مهم در قانون احزاب التزام و اعتقاد به قانون اساسی و ولایت فقیه به عنوان یک شرط اصلی قید شده است. لازم است احزاب مسئولیت‌پذیری اجتماعی را سرلوحه اقدامات خود و در کار آن جهت‌دهی و افکار عمومی قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha