• دوشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 98071511466
  • خبرنگار : 71584

ضرورت توجه به اوقات فراغت اشتغال‌زا

ضرورت توجه به اوقات فراغت اشتغال‌زا

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه اوقات فراغت باید تبدیل به اوقات فراغت اشتغال‌زا شود، گفت: اگر می‌خواهیم به سمت کشور ایده آل و توسعه یافته برویم باید حداقل ۴۰ درصد از وقت فضای آموزشی مدارس را صرف آموزش مهارت کنیم.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی تندگویان در مراسم انعقاد تفاهمنامه با رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهارکرد: حوزه بازی‌های رایانه‌ای و بحث تولید محتوا، نرم‌افزار و ورود به فضای مجازی برای نوجوانان و جوانان طی دو سال گذشته‌ای که بنده حضور داشته‌ام، جزو موضوعاتی است که علیرغم اینکه نهادهای زیادی برای آن به وجود آمده اما به نظر مغفول مانده است و سیاست مشخصی وجود ندارد. لازم است مجموع نهادهایی که در این حوزه ادعای کار خاصی را دارند از سیاست واحد و چشم انداز روشنی برخوردار باشند و این موضوع جزو موضوعات اساسی است که باید چاره اندیشی درستی برای آن شود.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی داریم که در این حوزه ورود می‌کنند، گفت: نیاز به هماهنگی و سیاستگذاری کلان است. با انجام این مدل تفاهم‌ها و بیشتر شدن هماهنگی بین نهادهایی که در این موضوع ذی‌نفع هستند امیدواریم بتوانیم به جمع‌بندی در اوضاع سیاستگذاری و تنظیم آن در کشور برسیم و جایگاه فعالان این حوزه مشخص شود.

تندگویان افزود: به عنوان معاونت جوانان آماده‌ایم تا اگر چشم‌اندازی مشخص شد ما نیز در آن از طریق مدل تشکل‌هایی که داریم همراه و همسو ورود پیدا کنیم و کار ملی و کشوری را ساماندهی کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه بحث واقعی موضوع فضای مجازی و بازی‌هایی که در فضای مجازی استفاده می شود آن است که چه در بحث تولید، چه بهره‌بردار و چه رونق به جز جوانان و نوجوانان افراد دیگری نیستند و بازار مخاطب ما مشخص است، اظهار کرد: ما تشکل‌هایی را در سراسر کشور داریم که در حوزه تولید محتوا بحث‌های بازی و نرم افزاری و موضوعات فرهنگی و موضوع بازی‌ها فعالیت می‌کنند که اگر بتوانیم در راستای مدل شبکه سازی که طی دو سالی که برای سازمان‌های مردم‌نهاد راه‌اندازی کردیم، این بحث را نیز به عنوان شبکه مطرح می‌کنیم.

تندگویان تاکید کرد: سعی کرده‌ام طی این دو سال تغییر نگرشی به فعالیت‌های سمن‌ها در سراسر کشور ایجاد شودۀ زمانی که در کشور نام ان جی او یا تشکل مردم نهاد مطرح می‌شد همه تصور مردم انجام کار داوطلبانه و حضور در موضوعات مربوط به مشکلات و آسیب‌ها بود و کسی تصور نداشت که این مجموعه تشکل‌هایی که در سراسر کشور فعالیت می‌کنند و در مواقع مختلف برای خدمت به مردم ورود پیدا می کنند بحث های معیشتی و مدل اشتغال خودشان باید از کجا تامین شود؟

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: این که جوانان را وارد عرصه‌های کار داوطلبانه کنیم و بخواهیم در مواقع مختلف به دولت در بحث آسیب‌های اجتماعی کمک کنند اما هیچ مدل اشتغالی برای آنها تعریف نکنیم باعث شده بود در مجموع رشد تشکل‌ها و ثبت سمن‌ها در حوزه جوانان دچار رکود شود زیرا انگیزه کافی برای این که در این عرصه حضور یابند و از بین می رفت. در این دو سال این تحول در این حوزه ایجاد شد.

وی تاکید کرد: اگر کسی  سازمان مردم‌نهاد راه‌اندازی می‌کند و قصد دارد کار داوطلبانه‌ای انجام دهد، در مدل مشخصی از پروسه اشتغال قرار گیرد. اگر این اشتغال منجر به سود و شکل‌گیری یک شرکت مشخص شد عملاً نشان می‌دهد که در بخشی از رسالت ما که توانمندسازی جوانان بوده است، موفق شده و توانسته‌ایم به جوانان مدل اشتغال سود زا یاد دهیم. لذا شروع به مدل‌سازی و شبکه‌سازی کردیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: بعد از این تفاهمنامه مجموع تشکل‌های فعال در سراسر کشور که با هر مدلی به این موضوع مرتبط هستند را شناسایی می‌کنیم. این تشکل‌ها را معرفی و شبکه کشوری آن‌ها را اعلام می‌کنیم و می‌توانیم دوره کارگاهی برای آن‌ها برگزار کنیم.

تندگویان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: در حال حاضر بازی‌های موبایل بخش زیادی از وقت روزانه جوانان و نوجوانان را می‌گیرد. زمانی که این بازار وجود دارد و انگیزه آن نیز بین نوجوانان و جوانان شکل گرفته اگر ما از این بازار عقب بمانیم، شکست می‌خوریم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: این شبکه می‌تواند کار تحقیقاتی کشوری انجام دهد که چه مدل بازی‌هایی برای نوجوانان و جوانان در سطح کشور ایجاد انگیزه می‌کند چرا که در کارهای کشوری نمی‌توان نسخه واحد کشوری پیچید.

وی افزود: اگر به سمت تولید مهارت در کشور برویم، بخش بزرگی از اشتغال کشور را نجات داده‌ایم و ساماندهی مناسبی انجام می‌شود. اگر در این راستا تشخیص دادیم در استانی باید بازی تولید شود که کودک را با کشاورزی و باغداری و در استان دیگر با تولید و صنعت آشنا شود نسبت به انجام این کار مبادرت بورزیم. این موضوع کمک کننده است تا بازی‌هایی تولید شود که منجر به تولید مهارت شود.

تندگویان با بیان اینکه اوقات فراغت باید تبدیل به اوقات فراغت اشتغال‌زا شود، گفت: مشکل اساسی ما در کشور این است که سیستم آموزشی ما در آموزش و پرورش مهارتی را به دانش آموزان یاد نمی‌دهد به‌طوری که آنقدر علم به آن‌ها آموزش می‌دهند که دیگر وقتی برای یادگیری مهارت‌های اشتغال و اجتماعی وجود ندارد.

بنابر اظهارات معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، اگر می‌خواهیم به سمت کشور ایده آل و توسعه یافته برویم باید حداقل ۴۰ درصد از وقت فضای آموزشی مدارس را صرف مهارت کنیم.

وی در پایان گفت: متاسفانه بچه‌ها را به سمت کنکور و دانشگاه بدون هیچ خروجی هدایت می‌کنیم و هیچ پاسخگویی برای آنها نداریم چرا که حتی آمایش اشتغال انجام نداده‌ایم تا ببینیم رشته‌هایی که افراد در آن فارغ التحصیل می‌شوند در کجا کاربرد دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha