• چهارشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۸ / ۰۷:۵۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 98071712836
  • خبرنگار : 71467

ثروتمندان ۲۳ برابر بقیه یارانه بنزین می‌گیرند!

ثروتمندان ۲۳ برابر بقیه یارانه بنزین می‌گیرند!

در حالی سهم بالایی از یارانه‌های پنهان به بخش سوخت به ویژه بنزین اختصاص دارد که دهک‌های بالای درآمدی بیشترین سهم آن را دریافت می‌کنند؛ یارانه‌ای که دولت بابت بنزین به دهک‌ دهم پرداخت می‌کند ۲۳ برابر بقیه دهک‌هاست.

به گزارش ایسنا، یارانه‌های پنهان، یارانه‌های غیرمستقیمی است که سالانه با رقم چند صد هزار میلیاردی پرداخت می‌شود، در واقع عدم نفع دولت به دلیل فروش کالاهای تولیدی در داخل با قیمت پایین‌تر از خارج از کشور است.

طبق آنچه پیش از این مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند در سال معادل ۹۸۷ هزار میلیارد تومان پرداختی از این بابت وجود دارد که عمدتا در سوخت، کالاهای اساسی و دارو خلاصه می‌شود؛ از رقم  بیش از ۹۰۰ هزار میلیاردی یارانه‌های پنهان حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به حوزه انرژی و نفت و مشتقات آن اختصاص دارد که بیش از ۲۰۰ هزارمیلیارد تومان آن متعلق به بنزین است.

سهم چند برابری دهک دهم در یارانه پنهان

توزیع ناعادلانه ضریب اصابت یارانه پنهان به ویژه در حوزه انرژی بین دهک‌ها بارها مورد بحث قرار گرفته است، چراکه دهک‌های ثروتمندان معمولا مصرف کالا و خدمات بیشتری دارند و در این حالت از یارانه بیشتری نیز بهره‌مند می‌شوند.

این در حالی است که در حال حاضر و  در حوزه یارانه‌ای که در حوزه سوخت پرداخت می‌شود، دهک دهم که ثروتمندترین گروه جامعه به شمار می‌رود ۲۳ برابر سایر دهک‌ها از آن بهره‌مند است.

همچنین دهک‌های بالا ۳.۶ برابر سایر دهک‌ها از یارانه برق و ۲.۵ برابر یارانه گاز دریافت می‌کنند.

در مورد کالاهای اساسی نیز که دولت به ویژه در تامین ارز آن هزینه سنگینی را متحمل می‌شود سهم دهک‌ دهم نسبت به سایر دهک‌ها ۴.۷ برابر است.

یارانه پنهانی که گروه ثروتمند بابت دارو دریافت می‌کنند نیز قابل تامل است؛ به گونه‌ای که ۱۹.۵ برابر سایر دهک‌ها که از درآمد پایین‌تری برخوردار هستند از یارانه دارو استفاده می‌کنند.  

از سال گذشته قرار بود که با ارائه‌ بسته‌ای از دولت به مجلس و با پیشنهادهایی که از سوی نمایندگان مطرح می‌شود، راهکاری برای ساماندهی وضعیت یارانه‌های پنهان اندیشیده شده و برای سال جاری اجرایی شود، اما در نهایت به نتیجه‌ای نرسید.

این در حالی است که احتمالا برای سال آینده برنامه جدی‌تری در مورد یارانه‌های پنهان در نظر گرفته شود، چرا که دولت در بودجه منابع نفتی را به طور کامل از هزینه‌های جاری جدا خواهد کرد و در این حالت باید منابع جدیدی معرفی شود.

آن‌طور که نوبخت -رئیس سازمان برنامه و بودجه- اعلام کرده جایگزین‌های نفت در سال آینده افزایش درآمدهای مالیاتی با تعریف پایه‌های جدید و احتمالا حذف یارانه‌های پنهان در برخی بخش‌ها خواهد بود.

در حالی این روزها دولت حذف یارانه‌ نقدی را در دستور کار دارد که نتایج نشان داده معترضان به حذف یارانه، افراد حاضر در دهک‌های بالای درآمدی هستند که گردش چند میلیاردی مالی دارند، این افراد نه تنها از یارانه بالای پنهانی برخوردار می‌شوند که راضی به از دست دادن یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هم نیستند!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۷ ۱۴:۱۱

چند در صد مردم کشور ما جزء ثروت چند ها هستند؟؟۱۰ یا۲۰ یا۳۰ درصد گرانی را به ۸۰ درصد مردم تحمیل می کنید به بهانه ثروتمندها برای انها گرانی مهم نیست بدبخت تر می شوند کارمندان مسافر کشها وکارگران وکشاورزان

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۷ ۱۴:۱۸

به جاش قشر متوسط دارن محصولات وطنی سوار میشن

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۷ ۱۵:۰۹

مردم دولتی انتخاب کردن که به نفع چهار درصدی ها کار میکنه

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۷ ۱۷:۵۸

به طور طبیعی وقتی کالای یارانه‌ای توزیع می شود، هر که بیشتر مصرف کند یارانه بیشتری می‌گیرد. در مقابل در صورت اخذ صحیح مالیات، باید بسیار بیشتر هم مالیات دهد. آنچه مغفول مانده دریافت مالیات واقعی است.

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۸ ۱۱:۲۱

اینقدر زندگی مردم رو با مقایسه های بیهوده تحت تاثیر قرار ندهید؟ روزی که می خواهید نان را گران کنید، زمین و زمان را بهم گره میزنید که آهای کجایید که ببیند چقدر نان در کشور هدر می رود و دلیلش هم ارزنی و در دسترس بودن است و بعد از مدتی که اذهان آماده شد با مقداری بالاتر گفتن از هدف، مثلا ۳۰ درصد و اعمال ۲۰ درصد( که در واقع هدف اصلی بوده) اقدام به گرانی می کنند. در مورد بنزین که هزار راه و بیراه پیش رو دارید: مقایسه مصرف با کشورهای اطراف بدون اشاره به نوع خودروها و مصرف آنان و سطح خدمات حمل و نقل عمومی اشاره به میزان قاچاق سوخت در اعداد و رقم های هنگفت، بدون اشاره به نحوه قاچاق و متولیان قاچاق؟؟ در نظر گرفتن قیمت پایین سوخت در ایران نسبت به کشورهای اطراف که چند باری هم عبارت "هاب منطقه" باز هم بدون اشاره به سطح درآمد و میزان رفاه عمومی و این آخری و اشاره به یارانه پنهان ثروتمندان؟؟! که از همه تعجب آور تر است. وزیر و معاون وزیر محترم فاصله طبقاتی در کشورمان از زمین تا آسمان‌ است، و اختلاف ها به یک دو مورد محدود نمی شود؟؟! به نظر استفاده از تئوری نخ نمای مقایسه، دیگر پاسخگو نیست. صداقت و رو راستی بهترین روش است. برای یکبار و با شهامت اعلام‌کنید، توان اداره ی اقتصاد را ندارید و چاره ای جز افزایش قیمت برایتان باقی نمانده. ایسنا اگر ادعای رسانه ی آزاد را دارید لطفا انعکاس دهید.

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۹ ۰۳:۰۱

این آمارها هیچ مبنای علمی ندارد و فقط برای توجیه ناکارآمدی دولت ها است . دولت با ساقط کردن ارزش پول ملی، قدر مطلق جمع یارانه ها را بالا برده و کارشناسان بی سواد با این تفکر پوپولیستی به دنبال ماله کشیدن بر ناتوانی دولت های ضعیف و ناتوان هستند