• دوشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۶
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 98072216963
  • خبرنگار : 71584

لزوم توجه به سلامت روان در دهه پنجم انقلاب اسلامی

لزوم توجه به سلامت روان در دهه پنجم انقلاب اسلامی

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تاکید کرد: در دهه پنجم انقلاب اسلامی از نظر سلامت روان نیازمند توجه ویژه و جدی هستیم.

به گزارش ایسنا محمد حاتمی در جلسه بیست و یکم رسمی علنی شورای اسلامی استان تهران اظهارکرد: در دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم. در دهه‌های گذشته تهدیدات زیادی همچون تهدیدات امنیتی فرهنگی و اقتصادی را پشت سر گذاشتیم و فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم که با رشادت شهدا و زحمات مسئولان آنها را پشت سر گذاشتیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: در دهه پنجم انقلاب اسلامی با همه اوضاعی که در منطقه وجود دارد ما تهدیدات چندانی نداریم اما آنچه که باید به عنوان تهدید به آن اشاره کرد بحث سلامت روان است. در واقع بحث سلامت روان یکی از موضوعات مهم در دهه پنجم انقلاب اسلامی است حتی دشمن روی خانواده‌ها، جوانان و نگرش‌ها و رفتار آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند که با توجه به فضاهای مجازی و رسانه‌های در اختیار آن‌ها این موضوع اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در زمینه آسیب‌های اجتماعی و روانی و اختلالات روانی در برخی شاخص‌ها نزدیک به بحران یا در بحران هستیم، گفت: امروز از هر چهار ازدواج حداقل دو نفر به سمت طلاق و ناسازگاری می‌روند. این عدد نزدیک به بحران است. همچنین در بقیه شاخص‌ها مانند اعتیاد و حاشیه‌نشینی استان تهران و شهرستان‌های آن به دلیل مهاجرت های بی‌رویه‌ نرخ بالایی دارد.

به گفته حاتمی، بیش از ۲۴ درصد مردم نیازمند خدمات روانشناسی و مشاوره هستند و این عدد بسیار بزرگی است.

وی با بیان اینکه سن ازدواج افزایش یافته و این موضوع نیز نگران کننده است، گفت: سن اعتیاد نیز کاهش یافته و به زیر ۱۴ سال رسیده است همچنین شیب جمعیت ایران به سمت سالمندی سوق یافته که تمهیدات لازم را به جهت اینکه سالمندان جزو گروه‌های در معرض خطر قرار دارند انجام ندادیم. در کل در دهه پنجم انقلاب اسلامی از نظر سلامت روان نیازمند توجه ویژه و جدی دهستیم به عنوان مثال استان البرز و شهرستان‌های تهران به دلیل جمعیت و کمبود خدمات بهداشتی و فرهنگی جزو مناطق در معرض خطر محسوب می‌شوند، لذا باید پیشگیری کرد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: امروز نباید به سلامت به عنوان درمان نگاه کرد. نگاه سلامت‌محور در کل دنیا یعنی کاری کرد تا فردی به درمانگاه، کلینیک و مراکز مراجعه نکند. افرادی که برای درمان به این مراکز مراجعه می‌کند برگشت او به حالت اولیه بسیار سخت است لذا باید کاری کنیم که بیمار نداشته باشیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: نیازهای اولیه ما این است که مسایل روانشناسی و مشاوره را به درون خانواده ها ببریم. همانطور که پزشک خانواده داریم باید روانشناس خانواده نیز داشته باشیم. براساس استاندارد جهانی برای هر 50 خانوار به یک روانشناس نیاز است و ما میتوانیم با توجه به سرمایه اجتماعی که در اختیار سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور قرار دارد حداقل در سطح استان تهران این موضوع را پیاده کنیم.

حاتمی تاکید کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به عنوان صنف تخصصی روانشناسی و مشاوره در کشور با مصوبه مجلس شورای اسلامی و حکم ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرده و دارای شعبات استانی در همه استانها است. در حال حاضر 30 هزار عضو رسمی داریم و حدود شش هزار نفر از آنها موفق به دریافت پروانه تخصصی شده اند. 
در پایان تفاهم نامه همکاری فی مابین شورای اسلامی استان تهران و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به امضا رسید.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha