• سه‌شنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 98072317394
  • خبرنگار : 71219

کارگردان نمایش همزمان با روز عصای سفید مطرح کرد:

تماشاگر از دیدن «کبوتری ناگهان» لذت می‌برد

تماشاگر از دیدن «کبوتری ناگهان» لذت می‌برد

کارگردان نمایش «کبوتری ناگهان» با ابراز امیدواری از اینکه اجراهای بیشتری از این نمایش را بتواند با گروهی از نابینایان روی صحنه ببرد، گفت: اگر تهیه‌کننده‌ای حاضر به همراهی باشد آمادگی اجرای این نمایش را در شهرهای دیگر کشور و نیز فستیوال‌های خارجی داریم چون مخاطب حتما از تماشای آن لذت می‌برد.

غلامرضا عربی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: نمایش «کبوتری ناگهان» سومین اثری است که همراه با گروهی از نابینایان آماده اجرا می‌کنیم. اولین نمایش ما «فصل بهار نارنج» بود که در جشنواره فجر هم اجرا شد و سال قبل نیز نمایشی را با نام «شاباش خوان» نوشته محمد چرمشیر در خانه هنرمندان و اداره تئاتر اجرا کردیم و امسال همزمان با روز عصای سفید هم قرار است نمایش دیگری را از محمد چرمشیر در پلاتو اجرای تئاتر شهر روی صحنه ببریم.

او ادامه داد: این گروه از سال ۹۲ طی فراخوانی از میان نابینایان دور هم جمع شدند و گروه با سرپرستی من تحت عنوان گروه تئاتر «باران» که فعالیت تئاتر حرفه‌ای هم می‌کند، شکل گرفت. این گروه تقریباً ثابت هستند و در هر نمایش تعداد بازیگرانش تغییراتی می کند ولی در عین حال حرفه‌ای‌ترین گروه تئاتر نابینایان کشور است که آن هم به دلیل استمرار در اجرای نمایش بر اساس استانداردهای مشخص بوده چون نمایشنامه‌هایی که انتخاب شدند متعلق به نویسندگان برجسته کشور بودند و همچنین دکور و آکسسوار و لباس برای هر اجرا به طور مجزا آماده می‌شود تا همان اتفاقی که در جریان تئاتر حرفه‌ای رخ می‌دهد در اینجا هم تکرار شود.

به گفته عربی این گروه 6 ماه تمرین کرده، در حالی که اولین نمایش خود را ۱۴ ماه تمرین کرد و دومین نمایش هم 11 ماه طول کشید تا تمرین شود اما کم شدن مدت زمان تمرین یک اتفاق مثبت بودن که در پروسه تولید رخ داده است

وی تاکید کرد: تماشاگر حرفه‌ای تئاتر حتماً از تماشای این نمایش لذت می‌برد چون این بچه‌ها حدود یک ساعت روی صحنه بازی می‌کنند و  دیالوگ می‌گویند و با میزانسن درست تصاویری را بدون استفاده از عصا به تماشاگران نشان می‌دهند طوری که تماشاگر با توجه به ماسکی که روی صورت بازیگران هست تا لحظه آخر درگیر و شاید حتی متوجه نابینایی بازیگران نشود. ضمن اینکه تماشاگران نابینا هم می‌توانند به راحتی به تماشای این نمایش بیایند چون در انتخاب نمایشنامه طوری عمل می‌کنیم که متن برای تماشاگر قابل فهم و درک باشد.

عربی درباره اجرا در مجموعه تئاتر شهر هم گفت: ما فقط سه شب در پلاتو اجرا تئاتر شهر روی صحنه می‌رویم که این اتفاق به دلیل محدودیت سالن رخ داده اما امکان تمدید آن هست و امیدواریم شب‌های بیشتری اجرا داشته باشیم. البته اگر تهیه‌کننده‌ای از گروه حمایت کند، همیشه آمادگی داشتیم که در شهرهای دیگر هم نمایش را اجرا کنیم و خیلی هم مشتاق هستیم که در یک جشنواره خارجی حضور داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، «کبوتری ناگهان»روایت حال و روز زنان اندرونی در خانه‌ای قجری است، خانم خانه به نام نزهت‌جهان نمی‌تواند برای فروغ حشام فرزندی به دنیا بیاورد. از این رو شوهرش زن دیگری به نام صنم  اختیار کرده و دده‌های خانه درصدد این هستند که این مسئله را به او به یک طریقی بگویند و....

ندا سلیمانی، مریم دیهیم بخت، شیما شوری، معصومه عطائی، زهره مسعودی، حمید رضا کیانی خواه، زهره سادات میرشفیعیان و معصومه رزم آهنگ بازیگران این نمایش هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha